Hej,

Vi har en del pengar bara liggandes på vanliga konton hos Swedbank, där dom inte växer (eller krymper heller för den delen). Men vi vill gärna få dem att växa snabbt då vi skall renovera och använda pengarna.
Vad är ert råd? Är det lönt att investera om med tanke på avgifter, skatter etc som det kostar? Behöver man inte gå plus rätt mycket för att vinsten skall bli något efter ovannämnda avdrag?

Tacksam för råd!
 
När behöver ni pengarna? Hur mycket har ni råd att förlora?
 
Grundregeln här i världen är att man kan inte hitta en hundralapp på gatan. Ty ligger det en hundralapp där så har någon annan redan hittat den.

Det går alltså inte att tjäna pengar snabbt på ett säkert vis. Det enda sättet att få en hög avkastning på kort tid är genom att ta en stor risk.
 
  • Gilla
Sixten76 och 3 till
  • Laddar…
Om du vill ha riskfri avkastning kan du sätta in pengarna på ett sparkono på tex www.marginalen.se . Där får du runt 3% ränta helt riskfritt och med statlig insättningsgaranti.

Vill du ha mer avkastning än så måste du ta mer risk.
//Jonas
 
Jag tror iofs med betoning på "tror" att om du har en skapligt stor summa att placera, typ 500 000, eller det kanske räcker med 100 000, och vet att du inte behöver dem förrän tidigast om ex. 3 år. Då finns det sparalternativ som ger hög avkastning och som är relativt säkra. Om det måste vara säkert i stil med bankgaranti så gäller nog något i stil med marginalen som nämns här ovan.

Men det som en sparrådgivare hävdar är säkert är inte nödvändigtvis så himla säkert.
 
Om jag hade en del pengar över som jag ska använda skulle jag pyttsa in dem i ett investeringssparkonto på avanza och sedan köpa räntebevis i Nokia eller ett annat stort bolag. Ger typ 5% i avkastning och är relativt säker placering.
 
Som Högerskon skriver ovan finns det numera ganska behändiga sätt att handla med företagsobligationer. Dock inte alls så riskfritt som det ibland utges för att vara. I övrigt håller jag med Janus82: uppenbara sätt att tjäna pengar finns inte generellt.

När vi hade en större summa pengar över under en period mellan försäljning och köp gick vi till compricer.se, kollade högsta räntan med insättningsgaranti, och slängde dit pengarna. Om ni vet med er att ni inte behöver dem, tveka inte att binda för bättre ränta. Se bara till att pengarna inte hamnar på Cypern :)
 
Det enkla svaret är att det inte går att tjäna snabba pengar utan arbetsinsatts. Vill man se sina investeringar öka i värde får man veta vad man gör och vara beredd på att lägga ner en hel del tid för att följa aktiemarknaden och de olika företagsformerna man har investerat i.

Sedan kan man ha tur som en tok och av ren flax hitta en aktie som sticker som en raket efter att man har slantat in 300 000. Då gäller det att turen håller i sig så man hinner sälja innan den dyker igen. Rent statistiskt finns alltså chansen att tjäna stora pengar på aktiemarknaden utan att veta vad man gör, men det vete tusan om det inte är större chans att vara ensam vinnare med sju rätt på Lotto och samtidigt dra hem Jokern.
 
Problemet är att om det fanns ett sätt att utan arbetsinsats och utan risk få pengarna att växa snabbt, då hade alla redan haft sina pengar där.

Och om jag kände till (vilket jag kanske gör) ett sätt att enkelt bli rik, då hade jag inte basunerat ut det på ett publikt forum.
 
andersmc skrev:
Och om jag kände till (vilket jag kanske gör) ett sätt att enkelt bli rik, då hade jag inte basunerat ut det på ett publikt forum.
Nej det vore verkligen dumt men jag tar gärna ett PM!
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Jessko. Det är nu generellt sett fel tillfälle att investera i aktier. Exempelvis kursen för investmentföretaget Industrivärden är nu tre gånger så hög som under 2008. Nära 120:- per aktie jämfört med under 40:- för fem år sedan.
De pengar som man väljer att satsa på aktier bör man kunna undvara länge.
 
Glöm för all del inte den oro som finns på finansmarknaden. Är ganska övertygad om att vi inte har sett slutet på det än. Vill du ha slantarna kvar, nöj dig med den ränta du får med insättningsgaranti.
 
Man skall aldrig, aldrig, investera pengar man inte har råd att bli av med. För att göra börsklipp ala finansvalp måste man ta risker och en aktie som är så volatil att den kan sticka ett par tre hundra procent uppåt på en månad kan lika gärna sjunka lika mycket. Alternativt att du som investerare blir girig och väntar på ännu högre kurs när den viker och på så sätt går miste om hela vinsten.

Jag vill hävda att så länge du inte vet något som marknaden inte vet så är det svårt att göra börsklipp.

Och jag upprepar, investera inte pengar du inte har råd att bli av med.
 
Har pysslat en hel del med fonder och som läget är nu så kan man inte förvänta sig någon större vinst på kortare sikt, börsen har gått kräftgång under större delen av detta året, Asien t.ex. gjorde en jättedipp i början av året och har ännu inte återhämtat sig och bortsett från vissa ljusglimtar i USA samt Sverige ser det inte så ljust ut. Jag tror att det kommer att fortsätta ligga och guppa + - 1 % några månader framöver nu, för att möjligtvis ta fart sensommaren/hösten. Många spår Brasilien som en potentiell raket detta året (likt Turkiet förra året), så är du modig... :)

För garanterad utdelning, ta ett fasträntekonto, dock är räntorna ganska låga nu hos ex. Klarna så kanske lyckas du bäst genom att förhandla till dig en bra sparränta hos banken? Om du låser pengarna 12 månader eller mer, acceptera inget mindre än 3,5%...

Lycka till!
S
 
Det skulle vara roligt att hör vad TS tror är " växa snabbt", skulle du lyckas med en värdeökning på 5% på en mille så är det inte mer en 50 000 kr/år och på det skall det betalas skatt. Men frågan är vad som utan betydande risk skulle ge en avkastning på så mycket som 5% tills den dagen man behöver pengarna. Då räknar jag inte med att man lyckas med ett klipp för det är lika lätt som att vinna stort på spel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.