AndersS skrev:
När det gäller NAS och kopplingar från den så transporteras informationen digitalt och ska vara oförvanskad fram tills att den omvandlas till analogt i ljudanläggning. (utgår från att inget komprimeras och att det är felfri överföring).
Sedan finns det även här påståenden att man kan höra skillnad på olika digitala överföringar inkluderat t.ex. kablar som det transporteras i men den dialogen får hållas i en egen tråd ;)
Det var just omvandlingen till analogt ljud jag menar att jag inte har stenkoll på.
Sker den i telefonen eller dockan (som det var "på min tid"), eller använder man sig av receiverns D/A omvandlare?
 
iPhone/iPod eller liknande som dockas mot en receiver med hjälp av den tillverkarens egen docka (som oftast ansluts via usb, och där man oftast också kan styra sin telefon via detta gränssnitt) torde rimligtvis konverteras till analogt i receivern. Annars har man ju idag en mängd receivers med inbyggd airplay-funktion, då för du ju också över det digitalt till receivern.

I övriga fall så ansluter man ju exempelvis dockan med en 3.5mm kontakt mot receivern, eller en 3.5mm kontakt direkt i hörlursutgången (gör man det sistnämna i en anläggning som i övrigt är ok, då behöver man heller inte oroa sig över vilken samplerate man har på sina mp3or)

En relativt enkel lösning att komma igång med är ju en receiver med airplay och en ipod touch (om man nu inte har en iphone ex) samt en NAS som har möjlighet att köra itunes server. Ipoden kan ju köra spotify också t.ex. Vill man förenkla det hela så kan man ju köra Sonos som också nämnts tidigare, och då använda en Android/iOS-enhet som fjärr. Sonos är ju enkelt att komma igång med och de flesta verkar nöjda
 
Redigerat:
Lostmoose skrev:
Även om man inte skulle höra skillnad på t.ex. en mp3 och en flac så bör man ha i åtanke att ljudkretsen i ens mobiltelefon troligtvis inte är mycket att hurra för.
Det finns ju åtminstånde en digital docka för Iphone. Den kan dockas mot en reciever med S/PDIF. Då borde väl kvalitéten på telefonens ljudkretsar inte spela någon roll eftersom telefonen enbart skickar vidare data till recievern.

Denon har ju Airplay-kompatibla recievers. Det borde väl också kunna fungera bra (givet att recievern är bra).
 
Jag är teknikvän och ljudnörd, men jag tycker nog många skjuter över målet här. Stefan vill bara ha något som funkar smidigt och som kan spela hans musik.

Prio 1 är att hitta ett par nya högtalare. Lägg halva budgeten på dem, det är de som gör störst skillnad.
Gå runt och lyssna själv, ta med några cd du känner väl.

Köp sedan en hemmabioreciver med minst 3 st hdmi in och inbyggt riaa steg till skivspelaren.
Sist en blu-ray spelare. Så kan du spela upp cd, dvd och blu-ray i samma maskin. Oppo gör trevliga.

Nu har du ett system som fungerar på lång tid framöver.

Vill du koppla in datorn så går det enkelt via hdmi.
 
Säger bara Yamaha MCR-40 (Fått riktigt bra reviews samt har en själv). Riktigt bra ministereo för det priset. Högtalarna har bra slagvolym så de ger ifrån sig bra med kräm + den är tillräckligt snygg att ha framme i köket.
De har uppgraderat till en ny version så denna bör snart gå på rea. Ligger på 1500kr just nu.


http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/hifi-systems/mcr-040__g/?mode=model
 
Staffans2000
Tackar mannar för hjälpen.
Golvslipning och annat renoveringsarbete har varit i vägen för vårt akustiska dilemma. Nu börjar rummet bli färdigt.

"Mikael_L" skrev.
Men börja nu med att fundera på var du kan ställa högtalare och hur stora dom kan få vara.

Rummet är Ca: fem ggr. tre meter. Högtalarna bör av praktiska skäl placeras i var sitt diagonala hörn, o högt upp.

Jag är som sagt var förespråkare för att det är bättre att köpa bra begagnade saker, än dito billiga nya.
Mitt aber är att om jag kollar på blocket så är det för mig ren gallimatias. Jag har chansat och sökt på "stereo" och hittat grejor liknande de jag redan har, samt på "musik" och då är det hemmabioattiraljer som dyker upp. Redan här blir det alltså problem!!



Staffan
 
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Rummet är Ca: fem ggr. tre meter. Högtalarna bör av praktiska skäl placeras i var sitt diagonala hörn, o högt upp.
Inte stående på golven då?
Utan uppskruvade på väggen, eller kanske t.o.m uppe i tak/vägg-hörnet?

Har du tänkt dig en lyssningsplats på något vi mellan högtalarna?
Jag tycker det låter svårt om dom sitter i varsitt diagonalt hörn i rummet ...

Det går givetvis att bygga ihop stereon på det viset också, men stereoperspektiv och s.k. rumslighet kommer du givetvis tappa. Men det går ju att få tonkurvor någorlunda OK, så den delen av musiken blir rätt.
Man kan helt enkelt säga att mono-inspelningar skulle låta lika bra, troligen bättre. ;)
(Men för mig själv kommer hög grad av rumslighet lägre rankat än bra tonkurva och god dynamik - om jag var tvungen att välja.)


Ett annat problem med din tänkta placering är att det är mycket få högtalare som byggda för att stå i hörn.
Egentligen skulle jag råda dig att bygga högtalarna själv.
Köpes, dyra eller halvdyra, seriöst konstruerade högtalar kommer troligen inte komma till sin rätt i ett hörn.

Hmmm, tja jag börjar så ... ;)
 
Staffan2000 skrev:
......
. Högtalarna bör av praktiska skäl placeras i var sitt diagonala hörn, o högt upp.

Staffan
Menar du verkligen att de ska sättas diagonalt, eller har det blivit ett skrivfel?
Man kan mycket väl köpa begagnat men då underlättar det om man är insatt och kan området.
När det gäller förstärkare så "jagar" många effektsiffror där de flesta försöker överträffa varandra, där märken som t,ex, HK, Marantz, m.fl. verkar vara "klena" saker jämför med Yamaha, etx, Däremot om du jämför nätdelarna på dessa burkar kan man upptäcka att de "klena" har större nätaggregat!! Detta kanske är av större vikt vid flerkanalsanlägning med 5-7 högtalare och större där även bas återges, där många av de "klena" orkar mata samtliga kanaler medan "de med stora effektsiffror" ofta anger momentaneffekt över endast någon/få kanaler. Kanske inte viktigt men ändå en bild av hur man leker med siffror.
Och som jag skrivit tidigare, jag har kvar mina gamla B&W högtalare från -80 men nu som sidohögtalare i vår hemmabio. Och när jag "aktivt" lyssnar på musik i den så ställer jag den oftast i stereoläge.
Så visst kan man hitta bra begagnade anläggningar, men just förstärkare ska man vara försiktig med och provlyssna då elektronik som innehåller elektrolytkondensatorer åldras och ger försämringar.
 
Staffans2000
Rent geografiskt, Ja.
Meningen är att de vrids lite grand så att ljudvågorna möts i en vinkel.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Rent geografiskt, Ja.
Meningen är att de vrids lite grand så att ljudvågorna möts i en vinkel.
Staffan
Är inget jag prövat, men den lösningen blir väldigt känslig gällande varifrån man lyssnar och att du får ljudbilden väldigt tydligt av höger eller vänster. Tror du kan få svårt med den diffusa ljudbilden och ljud som man ska uppfatta komma framifrån mellan högtalarna.Även att placera högtalarna högt gör att du minimerar effekten av bastoner. Lösningen blir lite av en musikanläggning i butik men där det fungerar som ett bakgrundsljud och där man inte lyssnar så mycket på själva musiken. Själv vill jag kunna höra instrumenten som det finns en scen framför mig.
Men ljud kommer du att få och vad man är nöjd med är ju helt subjektivt. Du kan ju prova att placera högtalarna på olika ställen med lösa kablar innan du färdigställer kabeldragning.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
En tråd där frågan lyfts, om att ställa högtalarna på diagonalen i rummet:
[länk]

Du kan ju kolla vart det leder, om det kommer fram något matnyttigt.
Nu är vi inne på avancerade områden vilken inte ts önskade där man mäter in ;)
Men möjligheten finns som man kan läsa men det finns en hel del problem.
Och någon tyckte även att det inte fanns någon vits att kunna höra instrumentens "placering", ta gitarr/trumduellen i Dire Straits liveinspelning på 12min av Sultans of Swing utan att få den upplevelsen (y)

Edit;
Såg dessutom att han som testade hos sin kompis hade ett par B&W 803 som väl kostade/ar runt 75-80.000/paret.
 
Redigerat:
Staffans2000
Nu har vi varit och fyndat hos Hi-fi-klubben. Förstärkare och högtalare enl. följande:http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/bw_dm683_hogtalare_svart-ask.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c356bee_forstarkare_grafit.htm

vi började med att provlyssna på kompaktalltiettmaskiner likt denna:http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c715-_cd-receiver_grafit-.htm
En lösning vi båda skulle föredragit pga. storleken och de många funktionerna, men som den gode försäljaren, försäljaren var, slussade han oss vidare uppåt tills vi hamnade där vi hamnade. Det lät riktigt bra.
MEN nu undrar jag om det inte är "lite" overkill att konka in den anläggningen i ett rum på 17m2?

Med tid kvar för ånger: Staffan
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
MEN nu undrar jag om det inte är "lite" overkill att konka in den anläggningen i ett rum på 17m2?

Med tid kvar för ånger: Staffan
Om det är "overkill" beror väl på hur mycket man värderar bra ljud och hur mycket musik betyder för en. I mitt fall väldigt mycket i bägge fall. Jag har själv B&W 685 (samma serie fast bokhyllemodell) och exakt samma förstärkare. Jag har dessa i mitt arbetsrum på ca 15m2 och det låter fantastiskt bra. Mina högtalare sitter en bit upp på väggen och det fungerar mycket bra, bred ljudbild, man måste inte sitta precis i mitten för att det skall låta rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.