då kanske tråden ska utveckla sig mot var man hittar en bra excenterslip med "rotexfunktion" (Bosch, Makita eller Festool)
 
hahalj
Nu ligger den kanske lite utanför budgeten, men jag tycker det låter som du ska titta på metabos lackfräs (LF 724 S). Tycker den verkar mer lämplig till jobbet än en vanlig elhyvel.
Tyvärr lååångt utanför budgeten för mitt projekt.

Känns som en bra excenterslip både löser detta och mycket av finliret
En excenterslip med grovdammsugare hade jag kört till fönsterkarmar.
Ok, kanske är bättre det.

då kanske tråden ska utveckla sig mot var man hittar en bra excenterslip med "rotexfunktion" (Bosch, Makita eller Festool)
Utan att veta vad "rotexfunktion" är så känns det som att även dessa ligger utanför budgeten.

Är detta en prisvärd excenterslip?
http://www.jula.se/excenterslip-420-w-010071
 
hahalj skrev:
Är detta en prisvärd excenterslip?
[länk]
Billig... men knappast prisvärd, det är nog bara Julas textsättare som skriver så.
 
Jag köpte en Metabo SXE450, tror den har motsvarande Rotex-läge (snabbavverkning), men kollar man på maskiner för 400kr så kostar denna ~6 gånger så mycket.
 
hahalj
Nimajneb skrev:
Billig... men knappast prisvärd, det är nog bara Julas textsättare som skriver så.
Vad är det som inte gör den prisvärd? Bara så jag förstår varför jag ska lägga 2000+ kr på ett proffsverktyg jag sannolikt kommer använda endast för mina 30 fönsterbågar och inget annat.
 
Skillnaden kan säkert bero på hur mycket man värderar sin tid också, samt om man ser fler projekt att använda den till. Men köp Jula-maskinen och testa, oavsett så rekommenderar jag att använda en grovdammsugare till, för det kommer damma, och det inbyggda filtret fungerar inte jättebra.
 
Prisvärdshetsekvationen (hållbarhet x resultat)/(pris x tidsåtgång) ger ett lågt värde.

Är man husägare så klarar man sig inte utan excenterslip.
 
hahalj
Nimajneb skrev:
Prisvärdshetsekvationen (hållbarhet x resultat)/(pris x tidsåtgång) ger ett lågt värde.

Är man husägare så klarar man sig inte utan excenterslip.
Har klarat mig i snart 20 år med bara planslipar och handhyvlar... ;)

Men ok, om jag köper en maskin som gör att jobbet går snabbare kan det vara värt lite till.

En Bosch PEX 400 AE, är den värd det lite högre priset?
http://www.jula.se/excenterslip-pex-400-ae-350-w-010815
 
Pex400 är en bra maskin. Den slipar rundor runt en billighetsmaskin jag akutköpte när slipplattan på 400n var trött och väntade på byte.

Börjar man med varmluftpistol och skarpjärn för grovborttagningen och sen slipar så ska det gå bra.
 
hahalj
corre skrev:
Pex400 är en bra maskin. Den slipar rundor runt en billighetsmaskin jag akutköpte när slipplattan på 400n var trött och väntade på byte.

Börjar man med varmluftpistol och skarpjärn för grovborttagningen och sen slipar så ska det gå bra.
Ok, då blir det nog en sån.
Klarar man sig med det som följer med + extra rondeller eller är det nåt mer tillbehör som är bra att köpa med samtidigt? Extra stödtallrik?

Tur man får bra tips och råd här (y)
 
En extra platta är bra. Papper 60-80-120-180, flest runt 80korn.
Finns en dammsugaradapter man får köpa till, den behöver du.


Du får en blå maskin från UK till samma pengar, och papperna är billigare däröver.
edit:
Nja, fick rätta mig där. PEX400 var rätt billig i .se faktiskt.
Motsv blå ligger på några hundra över.
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gex125ac-random-orbit-sander-125mm-p16388
 
Redigerat:
hahalj
corre skrev:
En extra platta är bra. Papper 60-80-120-180, flest runt 80korn.
Finns en dammsugaradapter man får köpa till, den behöver du.


Du får en blå maskin från UK till samma pengar, och papperna är billigare däröver.
edit:
Nja, fick rätta mig där. PEX400 var rätt billig i .se faktiskt.
Motsv blå ligger på några hundra över.
[länk]
Ok...kanon.. hittar ingen dammsugaradapter på Jula, kanske finns på bättre sorterade byggvaruhus?
 
Jag köpte min på lokala oldstyle järnhandlaren, som hade den på hylla.
Swedol har haft den har jag sett.
 
Toolab har maskin och adapter om priset är rätt har jag ingen aning om:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.