hahalj
Har ett "litet" projekt inför framtiden som sysselsätter min hjärna då och då.

På tomten står ett fallfärdigt garage/förråd om ca 40 kvm. Originalbyggnad uppförd 30-40-tal kanske, tillbyggt 50-60-tal, byggnaden fick då tre olika invändiga golvnivåer.., illa underhållet med sneda tak- och väggreglar på flera ställen, lutande väggar, läckande tak, glas saknas i fönster, man ser rätt igenom väggen på flera ställen, man trampar igenom golvet på flera ställen, hela byggnaden ser rent ut sagt för j*vlig ut, ja ni ser ju bilden... ;)

Använder det nu som enkelt förråd för byggmtrl, trädgårdsredskap m.m.

Jag har att välja på:

1. Låta det vara som det är och hoppas snön eller en storm tar ner det nåt år och hoppas på ersättning från försäkringsbolag, vilket är tveksamt. Dessutom är stommen byggd med kraftiga plankor och regelvirke som säkert inte ruttnar på ytterligare 100 år.

2. Riva skiten och bygga nytt. Kostar mig ett först ett rivningslov och sedan nytt bygglov för ny byggnad.

3. Renovera det inifrån och ut och göra en carport med vidhängade förrådsdel av den. Behöver sannolikt inga bygglov för det om slutresultatet inte är större än nuvarande byggnad. Alltså en stegvis ombyggnad där jag byter ut gamla reglar, vägg- och golvplankor till nya.

Har funderingar på alternativ 3, men har inte kommit på nån bra metod för det ännu. Det kritiska handlar ju om att byta ut regelvirket utan att byggnaden faller ihop när man gör det, hur gör man detta på ett säkert sätt?

Funderar principiellt så här:

1. Bryta bort allt gammalt golv, det är ändå ingen bärande del i konstruktionen.
2. Göra nödvändiga markutfyllnader invändigt så golvnivån blir lika överallt
3. Gräva och gjuta plint så man kan lägga golvreglar på dessa precis innan för gammal vägg.
4. På dessa golvreglar bygga regelverket för de nya väggarna som då hamnar strax innanför de gamla
5. Takreglar för pulpettak sätts under de gamla reglarna i taket.
6. Riva de gamla ytterväggarna bit för bit och i samma takt sätta på den nya vägg panelen
7. Riva gammalt tak med regelverk och direkt lägga råspont på de nya takreglarna.

Vad tror ni, är det dömt att misslyckas?:confused:


boden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla med din kommun hur mycket du behöver bevara för de ska anse att det ska vara alternativ 3 och inte 2.
Ibland kan det vara väldigt lite som tex att takplåten återanvänds :)
 
Mindre jobb och bättre resultat och riva o bygga nytt.
 
hahalj
Glömde skriva att jag pratat lite med kommunen redan, men jag kommer ta en djupare diskussion med dem när jag har koll på detaljerna kring vilka alternativ jag har.

En komplicerande faktor om jag river och bygger nytt är att ett nytt bygglov inte kan beviljas med den placeringen byggnaden har nu då vägen på motsatt sida byggnaden ligger för nära, bara ca 1 meter från den väggen. Dessutom måste en carport ha minst 6 meter öppen uppställningsyta mot närmsta väg för att bygglov ska kunna beviljas. Det gör att en ny carport måste byggas ungefär där eldningstunnan står och mot vänster. Det blir ett mycket större projekt av det hela då. Det blir betydligt större jobb totalt sett med markfyllnad och murar för att ta upp höjdskillnader som inte syns på bilden.

Därför känns en ombyggnad som en enklare väg att gå, om det bara går att hitta en metod att säkra byggnaden så den inte rasar när jag bygger om stommen invändigt... om det går att lösa. Ombyggnad kräver inget bygglov här då det är utanför detaljplanerat område.

Har ju också ett alternativ 4, det är att riva byggnaden och göra en stor grusplan av allt. Får två p-platser till, men inget tak eller förråd...
 
Om vi snackar renovering:

Måste du verkligen bygga om stommen? Du skriver ju att den är byggd med kraftiga plankor som kan klara sig länge till. Går det inte att rikta upp och förstärka stommen istället.

Vad är det för förråd du vill ha egentligen? Ska det vara isolerat eller ett kallförråd?

Jag gillar ditt förråd med de gamla, ojämna plankorna. Jag tycker det ser mysigt ut. Lite ny rödfärg på den så skulle det vara rätt snyggt tycker jag. Och kanske lite uppriktning av taket.

Varför göra carport förresten? Hade det varit mitt förråd hade jag nog hellre gjort ett låsbart kallgarage, det är mer flexibelt och bättre för förvaring av cyklar och annat bröt.
 
hahalj
Ja det är möjligt, kanske det går rikta upp dem, jag är inte snickare så jag vet inte. Tar jag hit nån för att kolla på det så kommer de ju vilja riva skiten och bygga nytt, blir bäst affär för dem.

Isolerat förråd med frostvakt tänkt jag, inget mer.

Jag har fått samma kommentarer från andra, så mysig boden verkar vara, att det är trevligt med gamla skjul osv, visst, visst, men... jag tycker den är ful, tror nog inte jag skulle ändra mig efter lite rödfärg. Och den går inte använda som garage som den byggdes för en gång i tiden, för smal port, dåligt plankgolv.

Göra nytt garage javisst, men samma krav för bygglovet, minst 6 meter till anslutande väg. Och betydligt dyrare. Behöver inget garage, behöver bara p-plats med tak över bilen.
 
hahalj
Här kommer några invändiga bilder, se och begrunda... vad tror ni om det?
:)

Fin lagning av taket garagedelen:
Tak-vägg-i-garagedel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varierande dimensioner på takbalkar vilande på nån längsgående väggregel:
Tak-i-garagedel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skarv mellan originalbyggnaden och tillbyggnad:
Skarv-tillbyggnad-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket i tillbyggnaden:
Tak-i-tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skarven mellan original och tillbyggnad:
Skarv-tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet i förrådsdelen, originalbyggnad:
Förrådsdel-hörn-vägg-tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JAg är ingen yrkessnickare heller men visst går det att fixa.

Man kan ju tex stötta upp väggarna från utsidan på alla fyra sidor. Kapa bort nedersta två dm runt om, Gjuta en platta och sen regla fast huset mot den nya plattan tex.
 
Det där hade jag inte tagit i med annat än en grävskopa:)
 
Låt den vara. Rikta upp den lite, smacka på lite nytt där det behövs. Den har ju rätt charm. Och kostnaden kommer att hållas låg gentemot att bygga en ny.
 
  • Gilla
designine och 3 till
  • Laddar…
Ok, många fullösningar och konstigheter, men SÅ illa ser det ju ändå inte ut. Det mesta virket ser ju ändå rätt friskt ut. Gissar iofs på att du inte visar några bilder på den värsta delen som brukar vara grunden och ffa nederdelen på väggarna där syllen sjunkit ner i jorden och ruttnat bort.

Lägg det på en enkel nivå och fixa bara det viktigaste: tätt tak och att syllen går fri från markfukt. Du borde kunna förstärka den befintliga konstruktionen bara. Gissar att det pyssligaste blir att fixa grund och syll vilket brukar kräva lyft. Att isolera är jag nog tveksam till. Gör det hela till ett rätt mycket mer krävande projekt med osäkert resultat. Du kan inte komplettera med en friggebod på annan plats om du behöver ett varmförråd?

Håller ändå med om att det har en lite rustik charm utvändigt...
 
Redigerat:
hahalj
Mm... en tanke kunde ju vara att göra om taket och förstärka regelkonstruktionen där, rikta upp sneda väggreglar, byta ut väggplanken där det behövs, laga de fönster som är trasiga....
vad tror ni om att sätta lockpanel istället? Skulle matcha bostadshuset bättre då.

Men grunden ja... har dålig koll på den, har inte varit läge att kolla den närmare sen vi flyttade in i november, men det finns all anledning att tro att syllarna inte är friska. Golven är plank direkt på jord som det verkar. Ska försöka kolla närmare på detta framöver.

Varmförråd, tja, det hade varit användbart med ett torrt utrymme som inte fryser ihop vintertid där man kan förvara en del av det som är på vinden i bostadshuset nu som måste bort när vi så småningom tilläggsisolerar denna. Även dynor till trädgårdsmöbler etc. Men jag kanske skulle ta det i nästa projekt, en f.d. vedbod på ca 20 kvm som skulle kunna byggas om... men det avhandlar vi en annan gång
:)

Tack för alla kloka synpunkter, fortsätt gärna tycka till om detta
:D
 
Jag föreslår att man tar fram tre tydliga alternativ och försöker beskriva dem fullt ut. Skisser, kostnader, egenskaper, planlösningar, genomförandeplan mm. Då brukar man se ganska tydligt vilket alternativ som känns attraktivast.

1) Renovera befintligt garage/förråd till önskad standard.
2) Riva och bygga nytt.
3) Renovera befintligt garage/förråd till enkel standard (kallt grovförråd) och komplettera med ett mindre, nytt frostfritt förråd.

Hade det varit mitt förråd så hade jag nog till att börja med tagit in snickare som fått hjälpa till med att rikta upp och förstärka stommen. Sen fixat till taket så att det inte läcker och att takstolarna inte bångnar. Sen försökt jämna ut golvet så att man åtminstånde har en golvnivå i garagedelen och en i förrådsdelen. Golvet i garaget hade kunnat vara enkelt, typ packad singel eller trädgårdsplattor. Möjligen gjutit en oisolerad platta på det om man ska ha utrymmet för mekande eller liknande. Väggarna hade jag tätat från insidan med oljehärdard board eller liknande i garagedelen. Eventuellt också satt upp en luftsolfångare för att hålla garaget torrt på sommaren. Sen eventuellt gått vidare från det med isolering av förrådsdelen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Snyggt getingbo! (y)

Jag tror att du själv kommit med den mest realistiska idén i ditt första inlägg. Gör om det som behövs göra om och gör det inifrån. Eftersom du inte verkar kunna få bygglov för en ny byggnad på samma plats så är ju nybygge helt enkelt inte ett alternativ.

Identifiera vilka delar som kan behållas som de är, vilka delar som kan behållas men behöver rätas upp eller förstärkas med små medel samt vilka delar som behöver ersättas.
Börja med att plocka bort allt som kan tänkas vara i vägen och som inte är bärande. Sen tror jag du ska börja med att räta upp väggarna så de är vertikala. Därefter räta upp väggarna så de är lika höga. När detta är gjort kan du montera nya takstolar/reglar. Under detta arbete så ser du också till att huset får en vettig ram, dvs komplettera med väggreglar, hammarband och dylikt.
En gammal träbyggnad som den här är hyfsat flexibel, den kommer knaka och gnälla en hel del men tar du det bara lugnt så kommer den ge med sig. Du kanske behöver förstärka lite här och där på vägen men det märker du efter hand.
Efter det är det dags för grunden. Om du behöver byta syllar och vill ha ner plintar eller block under väggarna så hade jag lyft huset helt och hållet. Behövs inte mycket, några centimeter räcker. I somras lyfte jag min sommarstuga på 40 kvm med hjälp av ett gammalt altandäck, 11 garagedomkrafter och ett gäng kompisar, samtliga lyftpunkter låg ca en meter innanför ytterväggarna. Vill du veta hur så förklarar jag gärna mer ingående. :D
Sen är det "bara" att bestämma sig om trägolv eller grus. Jag hade nog valt att lägga en ram av lämpliga block under väggarna runt om och sen grusgolv (och oisolerat) i den byggnaden och sen isolerat vedboden istället.
När du fått i ordning grunden som du vill ha den så sänker du ner huset och förhoppningsvis har du nu en rak och stadig byggnad som du i lugn och ro kan byta fasadbrädor, fönster och eventuellt tak på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Nu snackar vi seriös renovering :)
Tack pelpet och ToRy för konkreta förslag, riva ut, rikta upp, förstärka, låter som ett bra mantra jag kan mumla i sömnen framöver... :rolleyes:

ToRy du får gärna beskriva mer ingående hur du gjorde ditt stuglyft, jag är helt novis på sådant.. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.