NinaE skrev:
...Jag ska låta dig andas ut direkt för det blir inte diagonalt golv, inte ens klinkergolv överhuvudtaget...

Golvet vi kommer använda är en furuparkett köpt på Hornbach från Moland. Den är vitlutad och oljad och jag hoppas att den kommer överleva köksmiljön. Infogar en bild på den från Hornbachs hemsida:
Skönt att höra!
Furugolvet blir mycket snyggt!
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
Denaxe skrev:
Hur långt från väggen är avloppsröret?
Ungefär 15 cm ut från väggen sitter röret.
 
Då har jag äntligen hamnat framför datorn igen och kan nästan skriva. Jag hade ett lite för närgånget möte med en sax och har varit lite handikappad pga av det så rivandet står för ögonblicket still. Däremot kan jag ju uppdatera er om det som redan har skett!

Köket kommer som sagt från HTH och luckorna är vita med en kant av valnötsträ runt om.
trend.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från HTH:s hemsida på luckorna.

Här tänker vi att vi helst inte vill ha allt i vitt och hoppas på att inramningen med valnöt ger köket lite mer karaktär. Väggarna kommer däremot målas helvita, i scotte 20 om jag inte missminner mig.
 
Som kakel har vi valt vanligt vitt 15x15 och kommer ha en brun fog. På den sidan där vi kör utan överskåp får kaklet gå upp till taket.

Bauhaus körde kampanj med 25% rabatt på allt kakel och klinker så jag tror vi betalade 44 kr/kvm. Helt ok jämfört med de mosaikvarianter som vi funderat över där kvadratmeterpriset är 1400 kr.

kakel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8 kvm kakel från Bauhaus.
 
När det kommer till bänkskiva så har vi valt valnöt som är 40mm hög. Den ska behandlas med Hårdvaxolja. Hur många omgångar tror ni behövs?

truck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar ner bänkskivor på Hornbach

bänkskiva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på skivan
 
Kul att följa!

Instruktionerna från Osmo påbjuder 2 omgångar, så jag antar att det borde räcka.

Om ni inte vill bli skinnade så köp Osmo-oljan från Tyskland, det är sjukt mycket billigare. Köpte själv från www.baufachmarkt24.de och det gick lika lätt som att köpa från Sverige. Kan du inte tyska så använd en browser med autoöversättning, exempelvis Google Chrome.

Lycka till och fortsätt posta!
 
Tack för tipset! Det ska jag genast kolla upp!
 
jonmo skrev:
Kul att följa!

Instruktionerna från Osmo påbjuder 2 omgångar, så jag antar att det borde räcka.

Om ni inte vill bli skinnade så köp Osmo-oljan från Tyskland, det är sjukt mycket billigare. Köpte själv från www.baufachmarkt24.de och det gick lika lätt som att köpa från Sverige. Kan du inte tyska så använd en browser med autoöversättning, exempelvis Google Chrome.

Lycka till och fortsätt posta!
Instämmer med Jonmo!

Baufachmarkt24 var snabba och bra, och priset var en tredjedel jämfört med en svensk websajt.
 
Dessutom så kan jag tipsa lite om Osmo - Den produkten som heter Top-Oil och som är avsedd för bänkskivor kostar mer än "standard" Osmo-Hårdvaxolja. Dessutom finns "Standard" oljan i 0,375L förpackning medans Top-Oil minsta är 0.5L.
Enligt min leverantör är detta exakt samma produkt.

0,375 Räcker långt.
 
Återigen tack för alla tips, det här forumet är verkligen bra :)
 
Vi har varit iväg och shoppat lite elprylar på Hornbach såsom spottar och tillbehör till dem. Det blir 6 stycken ledspottar som ska få lysa upp under hylla och skåp.

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tummen upp för Hornbach som låter uttråkade jyckar hänga med in i varuhuset.
 
Idag har vi äntligen fått tummen ur... och beställt det enda skåpet vi måste köpa från HTH:s ordinarie sortiment. Det blev ett överskåp till micron 70 cm högt och 60 brett. Priset för det blir 1304:-

Förhoppningsvis så skickar vi iväg beställningen på resten av köket imorgon!
 
Det hanns aldrig med att beställa köket, men kanske blir vi klara med beställningen ikväll.

Tyvärr har vi råkat ut för ett bakslag. Ena bänkskivan har slagit sig. Så himla tråkigt och en massa extra arbete som vi gärna hade varit utan.
 
NinaE skrev:
Det hanns aldrig med att beställa köket, men kanske blir vi klara med beställningen ikväll.

Tyvärr har vi råkat ut för ett bakslag. Ena bänkskivan har slagit sig. Så himla tråkigt och en massa extra arbete som vi gärna hade varit utan.
Äsch, vad gör det?

Ni har ju en så fruktansvärt söt hund (y)
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
För att vara allvarlig:
Är valnöten extra känslig?

Jag tycker att de limmade skivor man köper i bygghandeln har väldigt hög kvalitet.
Har själv bara erfarenhet av ek och bok och fur, men det har aldrig varit några problem.

Du tror inte att det går att skruva (underifrån) både i framkant och bakkant och få skivan att "räta ut" sig?
Eller kanske sätta dem i spänn ett tag innan montering.

Har du funderat på om det kanske går att reklamera?


PS
Vad heter jycken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.