Kan det möjligtvis vara som så att utomhusluften tidsvis på eftermiddagen håller en högre temperatur än vad vinden gör på din norra sida. Den varmare luften kan hålla mer vatten och när den kyls av den lägre temperaturen på vinden stiger RH (detta under förutsättning att du har en uteluftsventilerad vind?)
 
jävla_hus skrev:
Det beror på att du mäter RH... och inte AH eller dew-point

Med 7grader och 80% RH ges en dew-point på 3,79*C , detta är samma som för 12*C och 57% RH (ca 6.11g vatten per m^3 luft). Test gärna själv på [länk]
Ok, det verkar ju stämma. Jag förstår däremot inte riktigt vad detta innebär. Betyder det att luften heöt enkelt inneåller 6,11 g/m3 som du skriver och att detta motsvarar respektive uppmätt RH? Eller m a o, om jag hade mätt AH hade det varit samma värden på båda vindarna?
 
Ja, det betyder att det är lika mycket vätska i luften överallt på din vind. Om du hade kunnat mäta AbsolutLuftfuktighet (AH) så hade båda givarna visat ~6.11g/m3.
Så du har samma ah/ånghalt i luften på båda vindarna, men relativt till kondenseringstemperaturen för den temperaturen (relativ luftfuktighet) så läser/ser du på mätarna att det är närmare för kondensation på ena vinden pga att det är kallare där.

Nu vet jag inte om du blev klokare på mitt svar, jag känner att jag inte lyckas förklara det så tydligt....
 
Haj alla. Jag vill också ha mätare till min kallvid som jag har tilläggsisolerat med 40cm lösull och nytt plankgolv ovanpå. Kände på innertaket på vinden medans jag höll på med isoleringen uppe och då var det blött vilket jag tror inte är så bra. Det kan ju varit kondens då jag hade öppet vindsluckan upp och det kom upp värme kanske? Jag gjorde detta i vintras.
Hur som helst. Kan någon sätta ihop något system till mig där jag kan föra statistik från sensorer utomhus, inhomhus(1 och en halv plans) samt vinden? Ny som villa ägare och i villa-branschen men kollar redan på möjligheter och idéer för att få det bra och så energisnålt som möjligt. Skriv PM om du har lust att hjälpa till!
 
CDK2H skrev:
Haj alla. Jag vill också ha mätare till min kallvid som jag har tilläggsisolerat med 40cm lösull och nytt plankgolv ovanpå. Kände på innertaket på vinden medans jag höll på med isoleringen uppe och då var det blött vilket jag tror inte är så bra. Det kan ju varit kondens då jag hade öppet vindsluckan upp och det kom upp värme kanske? Jag gjorde detta i vintras.
Hur som helst. Kan någon sätta ihop något system till mig där jag kan föra statistik från sensorer utomhus, inhomhus(1 och en halv plans) samt vinden? Ny som villa ägare och i villa-branschen men kollar redan på möjligheter och idéer för att få det bra och så energisnålt som möjligt. Skriv PM om du har lust att hjälpa till!

Det var inte lite begärt. :)...men kolla in http://energibutiken.se där kan du köpa logger utrustning för detta och andra loggningar du vill göra. http://logger2020.se

Så här ser min ut under uppbyggnad.

http://e-logger.se/pub?kajutvagen
 
Redigerat:
Jag köpte två sådana här för att snabbt komma igång:
https://www.m.nu/logger-trackit-temperature-rh-data-logger-utan-display-64k-p-471.html
Som USB minnen med batteri i som man lägger på lämplig plats för att samla in mätdata. Jag har en på vind och en ute. Sen pluggar man in dem i datorn och tankar ur dem och analyserar.
+ Enkelt. Ingen ständigt uppkopplad dator. Verkar dock finnas där mätdatan sparas på webplats, vilket jag inte kände till då jag köpte dem. Hade kanske resonerat annorlunda då...
- Man kan inte se mätdata "live", utan bara då man tankat ur dem. Men oftast vill man ju dra slutsatserna efter en tids mätning ändå.
 
  • Gilla
antiiee
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Det var inte lite begärt. :)...men kolla in [länk] där kan du köpa logger utrustning för detta och andra loggningar du vill göra. [länk]

Så här ser min ut under uppbyggnad.

[länk]
För detta behövs ingen dator, du slipper springa och ta ut mät data, dock vet jag inte om det går att få historiska data på nått sätt kanske med an annan programvara som finns där. Endast tillgång till internet via kabel alt Wifi som jag. super enkelt och oändliga möjligheter.
 
DiddeW skrev:
Jag köpte två sådana här för att snabbt komma igång:
[länk]
Som USB minnen med batteri i som man lägger på lämplig plats för att samla in mätdata. Jag har en på vind och en ute. Sen pluggar man in dem i datorn och tankar ur dem och analyserar.
+ Enkelt. Ingen ständigt uppkopplad dator. Verkar dock finnas där mätdatan sparas på webplats, vilket jag inte kände till då jag köpte dem. Hade kanske resonerat annorlunda då...
- Man kan inte se mätdata "live", utan bara då man tankat ur dem. Men oftast vill man ju dra slutsatserna efter en tids mätning ändå.
Grymt billigt och enkelt om man vill göra tillfälliga mätningar. Annars kommer den nog bara ligga där.
 
En annan fördel med Logger2020 är att man har bra historik på sin mät data, super enkelt att gå tillbaks och jämföra.

Så här ser min ut
http://e-logger.se/pub?lyckebo
 
Hej,

Av nyfikenhet ville jag höra var folk står med sina mätningar nu när våren har kommit. Själv konstaterar jag värden mellan 40-55 % så det känns som om "faran" är över för denna säsongen :)
 
Betonggrå skrev:
Hej,

Av nyfikenhet ville jag höra var folk står med sina mätningar nu när våren har kommit. Själv konstaterar jag värden mellan 40-55 % så det känns som om "faran" är över för denna säsongen :)
Just nu verkar det vara
18,5°C och 55% RH på vinden.
Ute är det 13,6°C och 68% RH.

Med reservation för mätfel.
 
M
Ute: 17°C och 34.5 % RH
Vind: 20°C och 30.5 % RH
 
Redigerat:
Ute: 14,5°C och 47% RH
Vind: 21,1°C och 34% RH

21:12 på kvällen i södra Värmland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.