mortimer skrev:
Hur skulle min tilltänkta placering nedan fungera ? Muren fram till husväggen är 3m och tanken är att ta bort makadamen som ligger intill muren och även flytta vattenutkastaren så det blir 2m fritt mot det hållet som roboten kör in från. Valet till placering utgår också från att på andra sidan muren finns tillgång till el, som skulle únderlätta installationen.[bild]
Ser inga problem med att installera som du tänker dig, du behöver inte ens ta bort vattenutkastet för så nära väggen går inte LD ändå, bara lampan som ju sitter i vägen. Prova att låta den gå med höger hjulen i makadammet innan du tar bort det. Det är ju bara när den skall hem som den gör det och då klipper den inte. Svårt att se hur det blir till vänster, ser ju ut som att du har utrymme för en till två meter raksträcka, gör ingen 90 graders böj inom en meter efter stationen bara för då kan du få problem.
 
Ligger lite i det. Makadamen som ligger där är 16-32 så den blir lite grov för roboten känns det som. Vattenutkastaren kommer jag ändå flytta för att kunna ställa slangvagnar och koppla in dessa. Ingen större uppgift, max 1h. 100kr i material från Rinkaby rör som jag cyklar till troligen :=)Hela muren är drygt 3.5m så det blir runt 1.5-2.0m framför där roboten inte går in och minst 2 meter på andra sidan innan den viker runt muren (med 45cm avstånd). Sen läste jag precis också att transformatorn skulle placeras inomhus. Eluttaget som finns på andra sidan muren matas från vinden i övergången mellan hus och vägg så jag lägger transformatorn på vinden o fixar till elen där. Hur lång är sladden på varje sida om transformatorn; dels den med stickpropp och dels den som man ansluter i laddstationen, är det 15m sladd mellan transformatorn och laddstationen ?
 
Har ca 100liter flis kvar som jag skulle kunna lägga där istället; makadamen på mursidan är 35dm*5dm*0,5dså det bör räcka. Det här känns bra faktiskt... lite mindre jobb med placeringen av laddstationen än jag hade räknat med troligen. Lampan är bara en enkel solcellslampa som är nedstucken, finns bara där på vinterhalvåret.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Sen läste jag precis också att transformatorn skulle placeras inomhus. Eluttaget som finns på andra sidan muren matas från vinden i övergången mellan hus och vägg så jag lägger transformatorn på vinden o fixar till elen där. Hur lång är sladden på varje sida om transformatorn; dels den med stickpropp och dels den som man ansluter i laddstationen, är det 15m sladd mellan transformatorn och laddstationen ?
Transformatorn behöver inte placeras inomhus men väl på ett torrt ställe. Sladden mellan Trafon och laddplattan är runt 20 meter medan strömsladden till transformatorn bara är 1-2 meter.
 
Svårt att placera den torrt utomhus, skulle gå om man gräver ner någon fukttät plastlåda och lägger den i men troligen så utvecklar transformatorn värme som måste ut. Enklare att lägga den på vinden, kräver bara att det ska borras ett hål i takutsprånget där en kabel redan går idag också.
 
Hur tjock är kontakten från transformatorn som kopplas samman med laddningsstationen ?

Någon som köpt denna roboten änsålänge i år och är tidigt ute ?
 
mortimer skrev:
Hur tjock är kontakten från transformatorn som kopplas samman med laddningsstationen ?

Någon som köpt denna roboten änsålänge i år och är tidigt ute ?
Den är rund och ca. 2,0-2,5 cm i diameter.
 
Jag har lite ny info om denna årsmodellen. Avståndet på 4.5m kvarstår av de maskiner som levererats ut initialt till ÅF. Sedan har man lagt till 2st funktoner

Nytt är att det även finns ett "Autoläge" där du trycker in att du vill att den ska klippa t.ex. 600m2. Möjligheten/risken med de är att då kommer klipparen att själv välja när den ska klippa, alltså både dag/natt.

Samt att man kan ställa ljudnivån på larmet

Batteriet är desslika.

Inga funktioner som egentligen är intressanta ur min synvinkel.
 
autoläge låter bra. hade lite svårt att trimma in klipptider i somras.

var så blött hela sommaren att det var lera runt "slingvarvet"
hoppas på bättre sommar i år...
 
eljotrend skrev:
autoläge låter bra. hade lite svårt att trimma in klipptider i somras.

var så blött hela sommaren att det var lera runt "slingvarvet"
hoppas på bättre sommar i år...
Ska du också införskaffa en i år eller du har en från förra året ?
 
jag har roffe som står på laddning i garaget.
köpte honom i våras 2012.

placerade slingan lite för nära buskar och häckar, så han fastnade lite då och då.

fick flytta lite sen gick det bättre.
 
Då laddar du roboten i laddstationen ? Blir lite svårare för mig med tanke på vart jag placerar transformatorn. Men jag tar troligen ur batterierna istället och laddar de separat med min ctek laddare, borde fungera lika bra.
 
jag tog in hela dockningsstationen i garaget i höstas.
stoppar i laddaren nån gång varannan månad.

funkar säkert lika bra, om inte bättre med separat laddning med ctek.
 
Hur gör ni med laddningen ? jag har lagt en kort liten slinga runt laddstationen och sätter på den och trycker på "Home" knappen, så den går hem till laddstationen. Men laddar den verkligen då ? den stänger ju av sig själv efter ett tag, och jag undrar om den får tillräckligt med laddning.
 
Redigerat:
peternicklas
M@ZE skrev:
Hur gör ni med laddningen ? jag har lagt en kort liten slinga runt laddstationen och sätter på den och trycker på "Home" knappen, så den går hem till laddstationen. Men laddar den verkligen då ? den stänger ju av sig själv efter ett tag, och jag undrar om den får tillräckligt med laddning.
Det borde fungera då den ska stänga av sig när laddningen är färdig, gäller efter home är aktiverad.
Jag har tagit lös batteriet och använder en Ctek för laddning. ett batteri åt gången men det tar inte så lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.