Jag startar en ny tråd om vår köksrenovering där jag hoppas många vill följa oss i realtid! Köket är litet, 270x320 cm så utmaningen blir att få det att kännas större och få in lite mer bänkyta än vad vi har nu.

Köket har nog blivit omgjort någon gång på 90-talet då man bytte luckor och satte in bänkskivor i laminat. Samtidigt så la någon in ett laminatgolv över det klinkergolv som fanns i köket.

Det nya köket kommer vi till största delen köpa från HTH:s GDS där man själv ritar och beställer sitt kök till ett lägre pris. Ritprogrammet har dock stora begränsningar och därmed är följande skiss inte exakt, men den ger iallafall en liten inblick i hur vi tänkt oss vårt nya kök.

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska bli kul att följa!

Precis klar med mitt projekt och ska bli skönt att följa någon annans resa!
Lycka till!
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
Förlåt om jag bråkar med planerna - Men efter att ha suttit i styrelsen i tre olika BRF föreningar i Stockholm så var det ingen av dessa tre som godkände tvättmaskin i köket.

Det är en punkt som du borde kolla upp med din BRF innan du byter ut köket och planerar för en tvättmaskin.
 
slacker skrev:
Förlåt om jag bråkar med planerna - Men efter att ha suttit i styrelsen i tre olika BRF föreningar i Stockholm så var det ingen av dessa tre som godkände tvättmaskin i köket.

Det är en punkt som du borde kolla upp med din BRF innan du byter ut köket och planerar för en tvättmaskin.
Tack för input! Jag missade att skriva att tvättmaskinen bara är en platshållare åt en diskmaskin. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon diskmaskin i ritprogrammet.
 
NinaE skrev:
Tack för input! Jag missade att skriva att tvättmaskinen bara är en platshållare åt en diskmaskin. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon diskmaskin i ritprogrammet.
Verkar som att det där programmet har en del begränsningar! Annars ser det bra ut.
Jag ser att ni tänkt överskåp för micro - Personligen hade jag kanske funderat på ett högskåp intill kyl och frys med ugn och micro samt förvaring över och under. Samt satt lådor under hällen. Ugn och micro hamnar mer lättillgängligt och ergonomiskt samt att ni troligen inte tappar i förvaring - Däremot i bänkyta. Svårt att föreställa sig.
Glöm inte av täcksidor på var sida av kyl/frys bara för att dölja mellanrummet bakom och på samma gång för att slippa få en spalt mot bänkskivan där smuts trillar ned.

Alltid kul att bygga kök! (y)
 
En lite negativ kommentar:
(Hoppas du inte misstycker, smakfrågor skall man ju egentligen inte diskutera.)


Lägg inte golvet diagonalt!
Lägg det längs skåpraden/väggen!

Det där diagonala ser tokigt ut!


Annars ser det mycket bra ut.
Kanske flytta diskbänken till den vänstra delen av L-et, så det blir lite mer arbetsyta mellan vask och spis.
Hela den vänstra delen kunde då bli en diskbänksplåt, som är oöm, för disk och vattenslabb.
 
slacker skrev:
Verkar som att det där programmet har en del begränsningar! Annars ser det bra ut.
Jag ser att ni tänkt överskåp för micro - Personligen hade jag kanske funderat på ett högskåp intill kyl och frys med ugn och micro samt förvaring över och under. Samt satt lådor under hällen. Ugn och micro hamnar mer lättillgängligt och ergonomiskt samt att ni troligen inte tappar i förvaring - Däremot i bänkyta. Svårt att föreställa sig.
Glöm inte av täcksidor på var sida av kyl/frys bara för att dölja mellanrummet bakom och på samma gång för att slippa få en spalt mot bänkskivan där smuts trillar ned.

Alltid kul att bygga kök! (y)
Jag skulle vilja säga att OM ni kör på detta förslag, strunta i att höja upp ugnen och höj upp diskmaskinen istället. Det är betydligt mer praktiskt än ugnen eftersom den används betydligt oftare av de allra flesta.
 
Jag tycker kanske att det blir lite rörigt när man blandar underskåp så pass, man har två lådor på vissa, tre lådor på andra samt även har luckor på två skåp....
Tycker det blir mer estetiskt om man kör på 3 lådor hela vägen eller bara luckor hela vägen.....
 
slacker skrev:
Verkar som att det där programmet har en del begränsningar! Annars ser det bra ut.
Jag ser att ni tänkt överskåp för micro - Personligen hade jag kanske funderat på ett högskåp intill kyl och frys med ugn och micro samt förvaring över och under. Samt satt lådor under hällen. Ugn och micro hamnar mer lättillgängligt och ergonomiskt samt att ni troligen inte tappar i förvaring - Däremot i bänkyta. Svårt att föreställa sig.
Glöm inte av täcksidor på var sida av kyl/frys bara för att dölja mellanrummet bakom och på samma gång för att slippa få en spalt mot bänkskivan där smuts trillar ned.

Alltid kul att bygga kök! (y)
Tack för tips! Köket är ännu inte beställt utan ligger i varukorgen tills vi blivit av med all "beslutsångest".

Jag skulle gärna ha ett högskåp med ugn och micro, men då tappar vi 60 cm bänkyta och bänkytan får gå före i det här fallet. Nu har vi haft ett högskåp plus kyl/frys och då har vi verkligen saknat mer bänkyta många gånger.

Tack för påminnelse om täckskivor! Det utbudet är väldigt begränsat i programmet så toppskåpet ovanför kyl/frys ska även den byggas in med passbitar upp till tak även fast det inte syns på den dåliga ritningen.
 
KnockOnWood skrev:
En lite negativ kommentar:
(Hoppas du inte misstycker, smakfrågor skall man ju egentligen inte diskutera.)


Lägg inte golvet diagonalt!
Lägg det längs skåpraden/väggen!

Det där diagonala ser tokigt ut!


Annars ser det mycket bra ut.
Kanske flytta diskbänken till den vänstra delen av L-et, så det blir lite mer arbetsyta mellan vask och spis.
Hela den vänstra delen kunde då bli en diskbänksplåt, som är oöm, för disk och vattenslabb.
Jag tycker att det är bra med all form av input! Det är ju hela idén med att skriva på ett sånt här forum så smakfrågor diskuterar jag gärna :)

Jag ska låta dig andas ut direkt för det blir inte diagonalt golv, inte ens klinkergolv överhuvudtaget. Jag vill återigen skylla på ritprogrammet, men det kan ju vara som så att jag inte har hittat funktionen för att byta golv... :x

Golvet vi kommer använda är en furuparkett köpt på Hornbach från Moland. Den är vitlutad och oljad och jag hoppas att den kommer överleva köksmiljön. Infogar en bild på den från Hornbachs hemsida:

golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har funderat fram och tillbaka över placeringen av diskho och har kommit fram till att vi gör det så enkelt som möjligt och låter den vara på den platsen som vatten och avlopp sitter idag. I vårt nuvarande kök har vi en lång diskbänk och jag gillar den inte alls, det är så svårt att få den att se snygg ut tycker jag. Det kan ju iofs bero på att den är från 1981 och därmed bucklig och väl använd.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
jonmo skrev:
Jag skulle vilja säga att OM ni kör på detta förslag, strunta i att höja upp ugnen och höj upp diskmaskinen istället. Det är betydligt mer praktiskt än ugnen eftersom den används betydligt oftare av de allra flesta.
Det skulle var hur skönt som helst att ha diskmaskinen upphöjt. I nästa kök är det ett givet val!
 
JoakimJohansson skrev:
Jag tycker kanske att det blir lite rörigt när man blandar underskåp så pass, man har två lådor på vissa, tre lådor på andra samt även har luckor på två skåp....
Tycker det blir mer estetiskt om man kör på 3 lådor hela vägen eller bara luckor hela vägen.....
Jag håller med dig helt och hållet, det skulle absolut vara snyggast med att ha skåp med 2 lådor i alla underskåp. Dock så går det då inte att utnyttja hörnet för förvaring tror jag? Utan där måste man nog välja ett skåp med lucka.

Avloppet kommer upp så pass långt från väggen att det kommer bli problem med att använda lådor i skåpet för diskbänken så även där kommer vi ha lucka istället. Jag tror det fattas 3 cm för att få plats med lådor istället, riktigt surt då jag tycker att sophanteringen blir så mycket enklare med lådsystem.
 
det är väl dags för lite före eller snarare "in the progress" bilder. Jag ber om ursäkt för de hemska mobilbilderna, men de är iaf bättre än inga bilder alls!

kök_före_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök_före_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök_före_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På dessa bilder är laminatgolvet rivet, borttagning av klinkergolv påbörjat. Högskåpet har blivit rivet och kyl/frys har på prov fått flytta till den tilltänkta platsen.
 
Hur långt från väggen är avloppsröret?
 
AnneFi
Det är bara det att det blir jäkligt trångt mellan vask och spishäll. Jag har lite större utrymme idag och har svårt för att laga mat. Det är den naturliga platsen för förberedelserna för maten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.