matsa79
Det känns som jag ligger rätt så lågt. Två våningshus 192kvm mycket väl isolerat, värms med FTX+FLVP. håller på att göra i ordning garaget som är på 73kvm och där har jag en värmefläkt som går rätt så mycket. Dec1888kr jan 2221kr.
Bor i närke
 
Nu 150 svar, vem sammanfattar (jag passar)? Dessutom en salig blandning mellan energi och kostnad i svaren? Vad ville TS få reda på, om de hade ett bra elavtal eller om deras hus drog mycket energi?

Eftersom vi har olika avtal och skattesatser på energi, blir det i mitt tycke väldigt rörigt att diskutera rena pengar. Ska man dessutom försöka sammanställa detta hade ortens månadsmedeltemperatur vara intressant för en regressionsanalys, men som sagt jag passar. ;)
 
70-tals villa 133 m2. 2 vuxna+2 barn. Golvvärme kök och hall luft/luft och lite mys eldning i kaminen. 2400 kwh i januari, men vi fryser heller inte.
 
22° i alla rum dygnet runt.

Elräkning inkl alla avgifter o allt ligger relativt konstant på 700kr/mån året runt.

Huset i signaturer nedan:
 
Tidigare fritidshus från 1969 om 64 m² som värms med luftvärmepump, rörspis och direktel. Luftvärmepumpen tillkom hösten 2011. Såväl tak som väggar har förbättrad isolering.
elförbrukning 10-13.png
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
kysan skrev:
1 1/2-planshus från 1929 på 148 kvm, Elitfönster 80-tal, flesta kassetterna bytta slutet på 90-talet. Daikin LVP nedervåning. 2 stödelement ovanvåning och badrum. (22 grader nedervåning, 19 uppe). Eldar i kakelugnar vid extrem kyla men LVP har fungerat ner till -23... Extern tvättstuga med element.

November: 1429 kWh
December: 2112 kWh
Januari: 2114 kWh

(Total beräknad: 16 020 kWh)
februari: 1861 kWh
 
2-planshus i Stockholm på 208 kvm med 22C i alla rum samt 60 kvm garage/gäststuga uppvärmt till ca 15C. Total (varav värme)

Nov 964 kWh
Dec 1535 (862) kWh
Jan 1388 (845) kWh
Feb 1011 (637) kWh

Nybyggt med bergvärme och FTX, hade varit lite svårt att få dessa siffror annars med den ytan.

Det som TS var ute efter var väl att få reda på hur hans anläggning presterade, och det är väl inte lysande direkt med tanke på värmepump och liten boyta samt skåne. Fast jag erkänner att jag inte orkade läsa hela tråden så huset kanske är jättegammalt? Om det läcker som ett såll förklarar det en del, annars känns det nästan som om nåt är fel, eller så gör dom av med MYCKET varmvatten. Framgår inte i början av tråden iaf. Kan tillägga att vi har ett hörnbadkar på 450 liter som vi använder flera gånger i veckan.
 
Redigerat:
Hus byggd 1966 20 cm spån i väggar, 20 cm spån på tak pluss 20 cm glasull, nya fönster 1,2. 115 kvadratmeter och en lika stor källare. Självdrag genom toaletten. När jag lämnar huset stänger jag toa och dusch rumsdörren för att minska självdraget. Självdraget genom köket räcker. Snö på taket, men den får jag väll inte räkna som isolering. Svarta tegelpannor som höjer värmen under taket rejält när solen lyser, men det får jag väll inte heller räkna som isolering. El och fjärrvärme. Ca 2300:- månaden under dec och januari. Resten av året ca 1200:- och då drar min gamla värmeväxlare från 1966 ca 500 watt i tomgång. Byter jag till en modernare som stänger av vattnet skulle jag säkert kunna sänka värmekostnaden. Den 1 mars stängde jag av värmen eftersom solen värmer upp genom mina stora fönster och den vita Mexitegelfasaden verkar absorbera en heldel värme.
 
Nybyggd villa och fristående garage i lättbetong i mälardalen. Huset är 234 m2, ett och ett halvt plan, med 6 meter takhöjd på 30 m2 av ytan. Garaget är 140 m2, också ett och ett halvt plan. Temperatur runt 20 grader i både hus och garage. Uppvärmningen sker med en bergvärmepump. Ventilation i hus är FTX och garaget har en enkel kanalfläkt. Två vuxna i hushållet. Ingen aning hur mycket av förbrukningen som står för uppvärmningen. Har två större servrar, en stationär dator en byggfläkt samt minireningsverk igång dygnet runt samt en takdusch som är som ett niagarafall.

DatumFörbrukning kWh
2012-012,056,000
2012-021,991,000
2012-031,422,000
2012-041,266,000
2012-05757,000
2012-06681,000
2012-07674,000
2012-08679,000
2012-09775,000
2012-101,304,000
2012-111,679,000
2012-122,438,000
2013-012,405,000
2013-021,957,000
 
palbin skrev:
Jag eldar med ved i jättestora murade stenugnar i ett litet ca 100m2
dåligt isolerat hus och använder ganska jämnt 200 kw per månad -
ibland mindre på sommaren pga bortrest och ibland mer på vintern
pga bortrest (så jag måste ha på värme för det ej skall frysa).

Uppenbarrt inget 100% procent effektivt system men eftersom jag
har kopiöst med ved kan jag hålla 25 garder bara jag vaknar typ var
tredje timme under natten när det är kallt ... vilket jag vant mig vid ... .
Jag kan tillägga att kanske 1/3 av min el går till min "stereo" (mitt
PA) - egentligen för 2x32amp-3fas - men jag kör det på 16amp-3
fas - glömmer man det på "tomgång" en fredagkväll efter att par
välförtjänta groggar (efter veckans hårda slit) vaknar man dysvet-
tig i 35+-gradig värme även mitt i vintern ... utan denna totalt onö-
diga apparat hade min elräkning varit cirkus 2/3 ... :) .

Egentligen skulle jag vilja driva denna med ved men det låter sig
väl inte göras helt enkelt :) ??
 
Redigerat:
janne23 skrev:
du får trösta dej med att "Stockholmare är smartare än lantisar"... :)

[länk]

December: 2636 SEK
Januari: 2259 SEK

båda inkl. nätavgift och naturligtvis med rörligt elpris.

uppvärmd yta: drygt 175 m^2

2x lvp + direktel + braskamin
se hur det gick för anna kindberg som utryckte sig som dumskalle...men hon såg faktiskt ut att verkligen tycka så....
nu har hon anpassat sina åsikter till det jobb hon har...riksdagsledamot...och nåt annat
man blir ju bara förbannad varje gång man ser henne i tv....tyvärr blir det ofta....moderaterna har säkert förlorat många röster på grund av hennne¨...folk glömmer inte vad hon sagt....
 
"Stockholmare är smartare än lantisar" - man måste ju vara ganska trångsynt
(eller vad det skall kallas ...) för tro man kan göra karriär på dylika uttalanden?

Alltså - även om det vore sant så kan det knappast leda ngn vart? Och om det
inte är det ... ?

Edit: det är iofs ett intressant provokativt uttalande för att röra om lite i den
svenska vardagsgrytan om det var så det var tänkt :) ... ?
 
Redigerat:
Jonas_Olofsson skrev:
22° i alla rum dygnet runt.

Elräkning inkl alla avgifter o allt ligger relativt konstant på 700kr/mån året runt.

Huset i signaturer nedan:
Hur sker uppvärmingen i så fall - måste vara ngt annat än el uppenbart?
 
Läste du inte min signatur? ;)

Elräkning för februari 658kr
 
Redigerat:
AnneFi
Jonas_Olofsson skrev:
Läste du inte min signatur? ;)
Ser ingen signatur i appen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.