peternicklas
Skapar en ny tråd för den gamla modellen årgång 2012.
 
peternicklas
Har nu skickat en förfrågan till min kontakt på Worx gällande de synpunkter som vi hade under 2012. Får se vad svaret blir samt om de kommer med en uppdatering till version 1.
 
peternicklas
Fick idag svar från Italien gällande störningar från andra fabrikats klippare. Det har tydligen blivit lite av ett getingbo där även HQ nu har fått problem med andra fabrikats slinga. Lösning är på gång men de vet inte när. Verkar som att Bosch och Honda ger HQ lite huvudvärk
 
Redigerat:
Framförallt brosch ställer enligt uppgift till det rejält. Stör ut i princip alla andra märken.
 
Börjar ju bli dags att läsa in sig på denna robot som ska införskaffas inom kort. Våren har börjat komma rejält här i skåne sista dagarna och vårkänslorna också.

Är det någon som vet vad som är nytt för i år på denna modellen som levereras til leverantörerna ?
Står att det är ny laddplatta och LCD men är det även på den större modellen eller är det felskrivning ? Ny programvara och isåfall vad som är ändrat/förbättrat/korrigerat/rättat i den ?

Huruvida Jula och Coop kommer sälja den vet jag inte men läser man på t.ex Poolrobot så är den på väg in där. Troligen samma sak på duabhuset och strands men annat pris.
 
peternicklas
Som det ser ut nu så störs i stort sett alla klippare av 1-2 fabrikat. Även HQ har fått problem och de sitter nu tillsammans och försöker att lösa problemet. Den som har starkast signal vinner men det hjälper ju inte oss kunder. Tror att de kommer att säta en standard som passar alla klippare. Landroid har sagt att de ska gå att uppdatera men än så länge så finns det inget att uppdatera. Övriga fabrikat kommer att få göra samma sak. De har lovat att återkomma så fort det finns mer info.
 
Är väl PTS som får sätta standarden.

Borde ju inte vara något revolutionerande, mobiloperatörerna har ju säkert någon lösning eller att man tittar på hur bluetooth byter sin frekvens. Troligen handlar det om att man måste dela upp frekvensbandet på något sätt.

Eller får man skapa sig en störsändare :=)
 
Jag har läst en hel del i den gamla tråden för första modellen men det är lite divergerande svar där. Hur är det egentligen med avståndet på 2m framför och bakom laddstationen ? Jag håller på att planera min kommande installation och kan bara få ihop 2m från det hållet där roboten kör in och inte på andra sidan laddstationen.

Jag har forkat lite i vad som är nytt i denna årsmodellen som kommer nu i mitten av mars; förbättrad LCD, förbättrad laddstation samt uppdaterad programvara. Så den kan säkerligen bli en succé.
 
Hur skulle min tilltänkta placering nedan fungera ? Muren fram till husväggen är 3m och tanken är att ta bort makadamen som ligger intill muren och även flytta vattenutkastaren så det blir 2m fritt mot det hållet som roboten kör in från. Valet till placering utgår också från att på andra sidan muren finns tillgång till el, som skulle únderlätta installationen. Placering_robot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Jag hade lagt Sten utanför din makadam som klipparen gan använda för den ena sidans hjul. Annars kommer det att fungera.
 
Ett förtydligande.. tanken är alltså att ta bort makadamen från höger i bilden fram till där muren ansluter mot huset och på detta område plantera gräs. Laddstationen kommer placeras där det är markerat med rött. Vattenutkastaren kommer flyttas till där muren börjar vid huset. Resterande makadam kommer ligga kvar på resterande kuskant. Mellan gräskanten och makadamen ligger redan idag en rad byasten som är 10cm(?) djup. Så gränstråden lägger jag 45-10cm från denna kant i detta området.
 
Var på Eko i Fjälkinge i eftermiddag och de hade 2 ex kvar av förra årets modell för 8995kr. Så verkar som de ska sälja de i år också.
 
  • Gilla
Ksyt
  • Laddar…
Råder väldigt delade meningar om klipptiden på denna modellen. Jag har ca 600-700m2 gräsmatta. Vad är ungefärlig klipptid som behövs ? Skulle det fungera med måndag+onsdag+fredag och då 10h varje dag ?
Om den kör 2h och laddar 2h så blir det under den tiden 4h laddning och 6h klippning.
 
peternicklas
mortimer skrev:
Råder väldigt delade meningar om klipptiden på denna modellen. Jag har ca 600-700m2 gräsmatta. Vad är ungefärlig klipptid som behövs ? Skulle det fungera med måndag+onsdag+fredag och då 10h varje dag ?
Om den kör 2h och laddar 2h så blir det under den tiden 4h laddning och 6h klippning.
Jag har samma storlek på min gräsmatta och det du föreslår räcker för att hålla gräset fint. Jag kör dock min varje dag för att hålla mossan borta.
 
Tomten i sig är normalstor på 1000m2 men gräsytan är som ovan. Mossa har jag ingen.
Sen bör ju livslängden på batteriet bli längre om man kör slut på batteriet sista laddningen också; ett batteri mår ju bäst om man inte laddar det när man bara tagit ut en del av dess laddning. Alltså skulle man köra udda timmar så blir den sista körningen bara 1h mot att laddnignen klarar uppemot 2h. Så bättre köra 8 eller 10h än 9h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.