Visst. Jag vill inte hamna i (ytterligare) sofisterier om vad som menas med "ansvar". Jag nöjer mig med att fråga om du anser att det är samma sorts ansvar som "ansvarig utgivare"-exemplet ovan. Det ligger närmare vad jag själv (och jag tror de flesta med mig) menar med "ansvar".
 
Och jag tycker tvärtemot Bo att det Wishmaster beskriver egentligen bara är en lek med ord, han menar att det står inte på pappret att du här ansvar men att du ändå här det i verkligheten. Detta betyder att montör har ansvar han inte ska ha utan att kunna få betalt för det.

Så här kan det fungera på en elfirma: 1 BI i toppen ansvarar för elsälerheten och ser till att det uppfylls enligt hans krav. Vet han vilka som utför uppgifterna? Firman här 500 montörer. Nej, han har genom delegering sett till att tjänstemännen närmast ovan montörerna har denna insikt. Han vet knappt vilka alla tjänstemännen heller är men systemet här fungerat i många år lång innan han blev BI på firman.

Vkontrollansvaret uppfylls genom att montör skriftligt försäkrar så.

Vad är detta om inte delegering av ansvar?
 
Är detta ett verkligt exempel som jag efterlyste i #184? Finns det elfirmor av denna storlek med en enda behörig elinstallatör?

Vad "ansvar" innebär beror väl på vad som ligger i ansvaret. Om en tidnings ansvarige utgivare har ansvar för allt innehåll utan förbehåll för ev dumheter enskilda skribenter kan hitta på så har han detta ansvar...

En elinstallatör har enligt förordningen ansvar för att yrkesmannen har rätt kompetens, och han har ansvar för att kontrollen blir gjord på ett betryggande sätt. Här finns faktiskt en skillnad där det senare kan tolkas som ett mer utökat ansvar i paritet med "ansvarige utgivare", och jag undrar om vi pratat om samma sak i inläggen ovan? :screwy:

Rättsfall har visat att yrkesmannen fått svara för brister, men exakt vilka? Gällde det installationsarbetet eller kontrollen tro? I fallet med radiatorn var det kontrollen, så även där har rätten faktiskt lagt ansvaret på yrkesmannen. Intressant.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Angående rörinstallation av obehörig. Jag antar att man får dra hur mycket rör man vill och sätta dosor o.s.v om det inte är avsett för starkström. Finns det sedan något som hindrar en elektriker från att använda rör som han 'hittar' till att dra el i? Antingen om de är tomma eller om de görs om från svagströmsinstallation till starkström?
 
Ganska lite. Men en noggrann elektriker vill kanske ha koll på hur rören är förlagda plus att dosor mm har en viss brandklass etc.
 
O
Är det inte dags att ni lägger ned den här diskussionen och försöker sysselsätta er med något mer konstruktivt som att skura toaletten eller skotta lite snö istället? :rolleyes:

http://xkcd.com/386/
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Är det inte dags att ni lägger ned den här diskussionen och försöker sysselsätta er med något mer konstruktivt som att skura toaletten eller skotta lite snö istället? :rolleyes:

[länk]
Skura toaletten!!! är du inte riktigt riktig, bara så där. Skall det vara böjt skaft eller ergonomiskt utformat och vem har ansvar för att ingen kommer till skada vid blöta arbeten. Sitta eller stå, fälla ner locket efter, frågorna blir bara fler & fler.
Skotta snö, törs inte ens tänka tanken :) (y) Hua Hua!
 
Finns det nån svensk standard att gå efter? Eller får man skura som man vill med viket material som helst?
 
w1shmast3r skrev:
Finns det nån svensk standard att gå efter? Eller får man skura som man vill med viket material som helst?
Enl. standard: SKUR 900013/01-25/Ba
så skall du använda: Sepåfan rengöringspulver och vinklad borste samt godkänt handledsstöd.
 
LGG-01 skrev:
Enl. standard: SKUR 900013/01-25/Ba
så skall du använda: Sepåfan rengöringspulver och vinklad borste samt godkänt handledsstöd.
Men vi vet ju alla att det där är hittepå från en stel och gammaldags bransch. Det duger lika fint med ikeas borste "hempul" och lite grumlig tvättsåpa.
 
w1shmast3r skrev:
Men vi vet ju alla att det där är hittepå från en stel och gammaldags bransch. Det duger lika fint med ikeas borste "hempul" och lite grumlig tvättsåpa.
Härligt nu kan vi leva vidare utan att vara nyfikna. beerchug.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.