Hej!

I slutbesiktningen av vårt nybyggda hus kom det fram att avloppet till tvättstället i ett av badrummen inte är gjort i enlighet med säker vatten. Våtrumsintyget har ingen avvikelse noterad. Felet som besiktningsmannen har noterat är att röret inte sticker upp ovanför golvet tillräckligt långt. Trots detta blev det godkänt på entreprenaden från besiktningsmannens sida.

Efter att själv ha läst igenom säker vatten tror jag också att röret kan vara för nära väggen. Båda dessa fel som återkommer på flera av husen som byggts samtidigt.

Badrummet är på nedre plan på betongplatta om det spelar någon roll (det lär väl vara svårt att dra om röret även om man skulle göra om hela badrummet?).

Hur ska vi ställa oss till detta? Är det till vår för- eller nackdel att avvikelsen inte har noterats i våtrumsintyget?
 
Jag skulle absolut ta upp det till diskussion. Om det är en nyproduktion så skall det utföras enligt säkervatten, och då borde det finnas ett intyg/avsteg?
 
Dåligt att dom inte skrivit avvikelser men personligen hade jag kallat det "icke problem" tvättstället är väl knappast i en våtzon och dom har nog gummat emot röret ändå så jag skulle påstå att det är "ofarligt" Hur kommer dina vattendragningar upp i pannrummet?
 
Dom borde ändra våtrumsintyget och skriva dit avvikelsen

J*** klantigt att inte ha nog långt rör från start, hur nära är röret väggen? är det 1cm så är det inte bra är det 3-4 är det väl ok
 
nino skrev:
är det 1cm så är det inte bra är det 3-4 är det väl ok
Ska det inte vara 60 mm?
 
anders07 skrev:
Ska det inte vara 60 mm?
Jo 60mm är det enligt reglerna men det är egentligen inte så noga. Bakgrunden till regeln är att det måste finnas tillräckligt med utrymme mellan rör och vägg för att man ska komma åt att sätta upp tätskikt. Om hantverkaren har små fingrar så räcker det med ett mindre avstånd för att han ska komma åt att få rummet tätt.
 
Du blandar även ihop Säker Vatten som är en branschstandard med byggnormer/regler. Säker Vatten är inget man måste följa bara för det är nyproduktion, om ni nu inte kommits överens om att alla våtrumsarbeten/VVS skall göras enligt SV...
 
S Lönn skrev:
Du blandar även ihop Säker Vatten som är en branschstandard med byggnormer/regler. Säker Vatten är inget man måste följa bara för det är nyproduktion, om ni nu inte kommits överens om att alla våtrumsarbeten/VVS skall göras enligt SV...
Utan avikelser kan försäkringsbolaget vägra betala ersättning vid skada, då är det inte fackmannamässigt utfört.
och varför chansa?
 
jo det ska vara 60mm.
Det jag menade var att är det 40mm så får man dit manschetten (men måste kanske klippa den lite) och får en bra tätning, är det 10mm så får man inte till tätningen alls
 
Jag ska försöka förklara vad jag menar med om den uteblivna avvikelsenoteringen är till vår fördel eller nackel. Om det inte finns någon avvikelsenotering har entreprenören intygat att det är gjort i enlighet med bestämmelserna. Då tänker jag att om det blir en läcka och det visar sig bero på felet så blir de skadeståndsskyldiga, de har ju angivit en falsk uppgift. De kunde lika gärna ha struntat i hela fuktspärren, det kan man ju inte gärna se. Eller är det på något vis tvärt om, att om vi upptäcker något som inte är noterat som en avvikelse så måste de notera den på lämpligt sätt (d.v.s. inte skriva nåt skit om att vi har gått med på att de gör avvikelsen för att vi önskade något särskilt av entreprenaden etc).

Angående avståndet så ska jag kolla det i morgon, men det är nog i alla fall 30 mm, "plastkoppen" (vad det nu heter) som täcker själva anslutningen (som man kan lyfta upp) får plats och det kräver väl någon cm i alla fall.

Angående säker vatten vs norm så hänvisar besiktningsmannen (och den tekniska specen för huset?) till BBV, och BBV kräver att säker vatten är uppfylld.

Betongplattan är förstås gjuten på plats med rör och allt i, medan huset är prefab som ställts på plats ovanpå. Man får väl gissa att de har slarvat med inmätningen av rören för att de ska hamna rätt i förhållande till badrummets väggar, samt att man kapat röret utan att tänka på hur mycket alla skikt bygger.

Men nog är det extremt dåligt att klantigt att göra det felet på flera (kanske många) hus.
 
Eller så har de råkat göra ditt badrum mindre än vad som var tänkt från början..men ta upp diskussionen med de som tillverkat huset, kanske har de en bra förklaring om varför det blivit som det blev..Men det är långt ifrån alla företag som är certifierade enligt säker vatten. Och då är det kanske helt enkelt så att din husbyggare inte vet att avstånden till vägen är viktiga.. Hur är vattnet uppfört i resten av huset? För det finns ju väldigt många andra grejer som det kan ha "fuskat med"
 
Det är inte omöjligt att de har råkat sätta väggen mellan badrummet och nästa rum fel. Golvbrunnen i duschen är nämligen inte riktigt 20 cm från den väggen (men däremot från den andra väggen, så den sitter inte symmetriskt mot hörnet).

Försöker infoga en bild. Röret som kommer in är alltså rejält snett så där det går genom golvet är det inte mycket plats, en dryg cm kanske. För mig som lekman ser det ju inte vidare snyggt ut. Vad tycker ni?

20130222 Temp 009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Felaktigt utfört! Bara reklamera/pruta
 
Redigerat:
Golvbrunn skall vara minst 200mm från färdig vägg till kanten på brunnen..och då är det inte den delen som syns nu när det är färdigt man mäter på utan på ytterkanten...
 
handfats avloppet såg inte alls bra ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.