Sonos med en nätvetksbrygga, rippa skivorna till en Nas. Då kommer du åt dina skivor + massor av musik från t.ex. Spotify. Du kan koppla ihop Sonosenheter så att du kan lyssna på samma musik i hela huset eller köra olika musik i varje enhet. Musiken strömmas trådlöst till enheternaa men de behöver dock en strömkabel.


Allt detta styr du enkelt med smartphone (Android/Iphone), Ipad, Android-läsplatta, datorn eller Sonos egen kontroll. Systemet kostar en del men är otroligt enkelt och smidigt.

Såg förresten att de släppt en enhet för TV-surround i dagarna.

Det finns andra liknande system men då krävs en del eget pillande för att få allt att fungera. Så vill du ha ett väl fungerande system som är enkelt för alla att använda så är Sonos ett bra val, men vill du koppla och fixa ett system efter eget huvud finns många andra varianter.
 
Känner mig otroligt mossig. Plockade upp mina gamla grejer i går i en hylla i den nya bostaden. NAD 3020A och en gammal direktdriven Technics-skivspelare... ja ni läser rätt. Vinyl. Konstaterar att endast en hyllmeter finns kvar av skivsamlingen. Har tyvärr gjort mig av med en massa som jag saknar. Belysande att ingen skiva i samlingen är yngre än 20 år och merparten är från 60 och 70 talet.
Ställde liknande fråga som TS till sonen. "Går det att få tag i en CD-spelare nuförtiden". Han såg helt frågande ut... CD... äru dum på riktigt. Låt mig plocka ihop en enkortsdator med anständigt ljudkort och DVD-läsare så får du all världens musik via spotify istället.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Perk skrev:
Det finns andra liknande system men då krävs en del eget pillande för att få allt att fungera. Så vill du ha ett väl fungerande system som är enkelt för alla att använda så är Sonos ett bra val, men vill du koppla och fixa ett system efter eget huvud finns många andra varianter.
Du sätter fingret på något viktigt, "enkelt att använda", risken är annars att man har massa finesser som inte används. Och det ska "bara" fungera i den dagliga användningen.
 
Följdfrågan blir väl, vad ska prioriteras? Ljudkvalité, storlek, design, handhavande osv......
Alla dessa små system för några tusenlappar kommer troligtvis låta mycket sämre än din gamla anläggning (när den vara hel), kostar man på lite pengar så finns det ju självklart nya små grejer som låter mycket bra.
 
Jo_W skrev:
Följdfrågan blir väl, vad ska prioriteras? Ljudkvalité, storlek, design, handhavande osv......
Alla dessa små system för några tusenlappar kommer troligtvis låta mycket sämre än din gamla anläggning (när den vara hel), kostar man på lite pengar så finns det ju självklart nya små grejer som låter mycket bra.
Får vi svar på dessa frågor, och dessutom ett budgettak så tror jag att förslag kommer att strömma in.
 
WAF-faktorn är hög på Sonos. Jag har kört Sonos i 5 år, dels med alla CD's rippade på en NAS och dels med Spotify, Deezer samt tusentals radiostationer. Jag blir lika glad varje gång över att det bara funkar och att det är otroligt lätt att lyssna på musik.
 
NAD förstärkare & CD kopplade till ett par Cerwin Vega AT 100. Inget slår det byxfladdret & uppercuten i magen. :D

Rum och hus anpassas naturligtvis efter högtalarna. ;)

BTW Har också en NAD PP3 för att kunna rippa all gammal vinyl till audio CD. (Skivspelaren har en tendens att hoppa med nålen när det är tunggung. :cool: Det gäller väl iofs även CDn, men den tål betydligt mer.)

Allt jag saknar nu är en Cambridge DAC att ansluta mellan BD och NADen så jag får samma eminenta ljudupplevelse i hemmabion. Måste ju ha den där precisionen och krispigheten för att få en bättre rumslighet i ljudet, så att det går att särskilja den ena attackhelikopterns flappande från den andra i en god actionrulle. :rolleyes:

Men, precis som Jo_W skrev: Det är en fråga om vad man prioriterar, (och om man är audiofilnörd el data-/tekniknörd el ekonom).
 
Staffans2000
Tackar för intresset.
Prioriteringarna är: ljudet, priset, handhavandet och storleken.
Allra helst skulle jag vilja köpa något hyfsat begagnat för att få så bra valuta för pengarna som möjligt. Dilemmat är att jag kan bli hur lurad som helst, eftersom jag har noll koll och intresse för tekniken. Mitt mål är att få så bra ljud, med så liten och billig utrustning som möjligt.

Staffan

P.S.
Alla dessa, för er självklara förkortningar komplicerar mitt läsande.
Ex.vis: Sonos med en nätvetksbrygga, rippa skivorna till en Nas. Vad i hela friden är en nätverksbrygga och en Nas?
 
Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Går det att prioritera ljudkvalité idag?? Jo, möjligen om man spelar sin gamla LP och även gamla CD. Dagens CD-utgåvor är överlag sönderkomprimerade så man ska nog inte ha en alltför avslöjande hifianläggning.

http://www.lts.a.se/lts/analyser-molt
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Hade NAD8000 högtalare förut... Byggde huset efter dem, men kåken är såld och borta, och dyrgriparna fick återvinningsstationspension i flytten ;(.
Fantastiskt ljud i di gamle analoga grejerna. Blir inte samma sak att dra på Karajans långsamma Mozart Requiem (vinyl förstås) på högsta volym med små tryckkammarhögtalare.

Det som möjligen kunde funka där jag bor nu, är Himalaya-högtalare. Byggde ett par sådana på kul. Mest för att se om de var så bra som det påstods när jag hörde talas om dem. Har slarvat bort ritningarna. Kanske någon vet var de går att tanka hem igen? Kan lägga upp en fråga i "Möbelsnickeri"
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Ex.vis: Sonos med en nätvetksbrygga, rippa skivorna till en Nas. Vad i hela friden är en nätverksbrygga och en Nas?
Minst en komponent i ett Sonos-system måste ha koppling till internet. Om man inte har nät framdraget dit där man vill ha en förstärkare kan man använda en Sonos Bridge.
NAS = filserver (enkelt förklarat)
 
GustavGBG skrev:
Vad vill du använda för ljuskällor utöver cd? Lp, bandare, dator, tv, radio?


Om du vill ha saker åt Hifi hållet så hade jag kollat på begagnat.
Du får otroligt mycket mer för pengarna.
(Eller mer pengar till nya skruvmejslar kvar)

Jag har köpt och sålt en hel del på
Www.hifimagasinet.se
Primitiv hemsida men oftast riktigt trevliga och något nördiga människor som köper och säljer där.
http://www.hifimagasinet.com/ och inget annat :)
 
A
Staffan2000 skrev:
För övrigt.
Kan man skippa TVn och koppla digitalboxen till datorskärmen.

Undringar från elektroniknovisen

Staffan
Ja det kan man. Jag kopplar min sons digitalbox till hdmi-uttaget på en platt skärm jag hade över. Jag leder sen ljudet ut från skärmen via en ljudutgång som skärmen har till en ministereo. Prylarna råkade ha dessa utgångar och ingångar så det fungerar här. Just ljudet kan ju vara problemet eftersom få datorskärmar har högtalare. Man kan också eventuellt stöta på problemet med HDCP, dvs att skärmen inte fixar en speciell kryptering som införts för att förhindra piratkopiering.

Lite rörigt var det, men lösningen har sparat in köpet av en TV iaf.
 
Staffan2000 skrev:
Tackar för intresset.
Prioriteringarna är: ljudet, priset, handhavandet och storleken.
Allra helst skulle jag vilja köpa något hyfsat begagnat för att få så bra valuta för pengarna som möjligt. Dilemmat är att jag kan bli hur lurad som helst, eftersom jag har noll koll och intresse för tekniken. Mitt mål är att få så bra ljud, med så liten och billig utrustning som möjligt.

Staffan

P.S.
Alla dessa, för er självklara förkortningar komplicerar mitt läsande.
Ex.vis: Sonos med en nätvetksbrygga, rippa skivorna till en Nas. Vad i hela friden är en nätverksbrygga och en Nas?

Eftersom nästan alla tips du fått gäller vad du skall ha istället för en CD-spelare, så skall jag koncentrera mig på högtalarna. Där har det tyvärr inte skett några revolutioner... Även om modet idag föreskriver små bokhyllehögtalare, så gäller fortfarande sanningen att "storleken har betydelse", in synnerhet när det gäller högtalare. Tyvärr så är vi idag inne i ett "all time low" när det gäller konsumentens (bristande!) krav på ljudkvalité. Fokus idag ligger enbart mobilitet och design. Hemma-stereon får inte ta nån plats, och skall helst inne synas alls. Ljudkvalitéten blir då därefter, det vill säga obefintlig, men det verkar inte bekomma normalkonsumenten som verkar nöjd bara det låter...

Har du några som helst audiofila ljudkrav så är det fortfarande ett par fullregister golvhögtalare som gäller. Dessutom, som alltid så är placeringen allt. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på högtalarna, om du inte placerar dem rätt, så kommer det ändå inte att bli bra.

Dagens norm verkar vara ett 2.1 system. Dvs Stereo med en "subwoofer". Notera att jag skrev "subwoofer". Detta därför att den s k "subwoofern" i dessa system egentligen ersätter den vanliga bashögtalaren (woofer). Man gör bokhyllehögtalarna pyttesmå och placeringsvänliga, men då blir dem för små för att kunna spela nån bas. Så man delar dem högt, 120 Hz eller ännu högre och låter den så kallade "subwoofern" spela all bas. Men denna "subwoofer" når sällan djupare 40 Hz. En riktig subwoofer bör gå ned till minst 20 Hz, gärna ännu lägre. Så du får ett delat system med de integreringsproblem det innebär, som ändå inte kan återge ett större frekvensområde än ett par golvhögtalare. Med avseende på ljudkvalité, så innebär ett vanligt 2.1-system bara nackdelar, och inga fördelar.

-----------
(En parentes om subwoofers:
Vad gäller riktiga subwoofers är de tyvärr väldigt dyra, man behöver flera och dem tar mycket plats (lådvolymer på minst 100 liter styck eller mer). Endast en subwoofer, skapar oftast mer problem, än vad den tillför. Dvs man bör ha minst två för att kunna integrera dem bra. Det finns dugliga köpe-subbar men dem kostar runt 10 000kr eller mer, eftersom vi behöver minst två, så blir det snart intressant att bygga eget. För en totalkostnad på ca 15k-20k kr så bygger man en eget subwoofer-system som spelar skiten ur det som finns att köpa på denna sidan 100 000kr. Nackdelen är storleken. Desto större lådvolym (300-400 liter styck) du kan få plats med desto bättre bas får du! (Har du en vind eller källare som du kan utnyttja som ger en volym på 30-40 m3 eller mer så kan du bygga sub:arnas Rolls Royce: en Infinite Baffle subwoofer)
------------------

Men skall du bara spela musik så kommer du väldigt långt med att par rejäla fullregister golvhögtalare, och kan med gott samvete glömma allt vad sub:ar heter!

Har du krav på ljudkvalité, så gäller det att undvika hemelektronik-kedjorna (Elgiganten, mediamarkt, expert, siba osv) som nästan enbart säljer kvantitets-skit, och istället gå till riktig hifi-butik.
 
  • Gilla
phl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.