ajdå, det ligger en bit över vad vi budgeterat för måste jag säga..... men vi får se var vi hamnar på totalt. skall bli spännande :)
 
Mikael_L
Felde skrev:
Vilken regeldimension rekommenderas vid ett bygge av stomme? För att det skall hålla sig stabilt ?
45x70 kan du bygga regelstommen av om det är endast stabilitet som krävs. Öka dim om du vill isolera bättre.

Jag byggde med 45x70. Boden är 2,5m x 5m och 220 i inv takhöjd och ca 260 från golv till ovansida nock.
Hela bodens höjd bjälklag undersida till nock är då ca 280 och höjd över mark ca 3, dvs precis inom reglerna.

Hur stabil som helst.

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/91149-frigga.html
 
Tack för info Mikael, Jag behöver isolering för att kunna använda en frostvakt utan att elräkningen springer i taket. Tror du det räcker med 45 mm isolering då ?


skall spana in din tråd med, tack för tips :)
 
  • Gilla
dannenb
  • Laddar…
Mikael_L
600W element ger inte tjänlig inomhustemp under vinterdagarna i vårt 70mm isolerade friggebod, det har testats i verkligheten.
(120mm i tak och nåt runt 120mm i golv).
Så om den blir använd som gäststuga så får det bara bli att endast värma upp just den dagen, och inte så frekvent.


Alltså - isolering + lite bredare reglar är billigt, och energi är dyrt.

Ska den stå i många år och alltid värmas upp lite så skulle jag själv inte tveka om att isolera lite mer.
Allra minst 95mm tycker jag.



Felde skrev:
skall spana in din tråd med, tack för tips :)
andersmc's länk på sitt bygge är mycket bättre. ;)
 
Redigerat:
Tänk också på att det är lättare att bygga med grövre reglar (De slår sig itne lika mycket som de små propellrarna)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.