Staffans2000
Hejsan mannar.
Grunnar på att byta ut den gamla "stereon" mot något förhoppningsvis bättre och mindre. Jag har den klassiska åttitalskonstellationen med såväl gramofon, dubbelkasettdeck, bautahögtalare, radio, ja ni vet.

Har det ljudmässigt skett en utveckling?
Finns det trådlösa lösningar?

För övrigt.
Kan man skippa TVn och koppla digitalboxen till datorskärmen.

Undringar från elektroniknovisen

Staffan
 
Testa Spotify
 
Man kan ha trådlöst mellan apparaterna och ut till högtalarna, men allt behöver ändå ström så då får man en sladd till vägguttaget istället.
 
Det har skett en så hisnande utveckling sedan 80-talet, finns så många tekniska lösningar idag beroende på vilket behov du har.
Men den klassiska konstellationen du har är väl i stort sett utbytt mot ett par högtalare av någon självförstärkande variant kopplade till datorn med Spotify på. Detta kan man bygga ut i olika varianter med trådlöst, högtalare i flera rum och annat skoj.
Vill man tvunget ha en gammaldags stereo-altare med stärk och skivspelare så knalla in på Hifi-klubben, de brukar vara vänliga och hjälpsamma bara man talar om sina behov.
 
Om du menar ljudkvalitetsmässigt så har det inte hänt så mycket ,enl min mening ingenting
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Staffans2000
Nix.
Jag är inte en nostalgiker. Anledningen till det ev. bytet är att en del högtalarelement är delvis spräckta, samt att en ommöblering står för dörren. Då jag bor trångt, vore det klokare att anpassa "stereon" till möblerna, istället för vice versa. Om det är möjligt skulle det vara skoj att kunna ansluta det gamla kasettdecket och skivspelaren till nymodigheterna, men det är inget krav..

Staffan

P.S.
Jag är inte direkt glad i "Spotify". Här är det egna CDskivor som gäller.
 
Redigerat:
Staffans2000
Det jag önskar är en mackapär som kan spela mina CDskivor. Ljudet vill jag kunna höra både via mycket bra högtalare och via hörlurar med sladd.

Staffan
 
Varför inte rippa skivorna så slipper du använda dig av gammal teknik?
 
Staffans2000
Komprimeras inte ljudet hörbart mycket?
 
  • Gilla
Agneta Norsten
  • Laddar…
Om du levt med en 80-talsstereo med spruckna högtalare är nog inte komprimering ett stort problem för dig. De allra flesta skulle aldrig höra skillnad på en CD-skiva och en 320kbits MP3-rip. Det finns också format som är totalt förlustfria, om man nu oroar sig för komprimering.
 
Jag investerade dryga 25,000 i en stereo på 90 talet med det bästa och värsta tänkbara på den tiden och kom väl under senare år underfund med att placeringen av stora högtalare inte är så tacksamt.

Valde att behålla Recievern och CD'n samt byta ut mina stora Yamaha NSG40 lådor mot ett par mindre Harman Kardon HKTS 16 och så här i efterhand så är det bland det bästa jag gjort.
Stärkaren lever kvar och levererar precis det jag vill, CD'n används väldigt sporadiskt men ingångarna finns för externa outputs och ett enormt dunka-dunka om man nu vill det en gång per år.
Får lite nostagli när jag tänker på det men det viktiga är ju att man har något som kan driva ett par nya och fina högtalare - Mediet för att få musiken dit kan variera - koppla mobiltelefonen direkt, ipad, airplay eller kanske en annan medie lösning som kan spela det du vill ha via spotify eller liknande.

Sen är det en dröm att spela First Person shooters på hög nivå med en 200W subwoofer när tanten kommer hem och tvingas skrikande i hallen fråga om det är krig på bakgården. :p

Btw - Yamaha RXV-10, det var porr på den tiden. Och nej, inte såå gammalt trots allt.

014618674_014244518dd4189318ec72161232112724fddd9e47576b559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dennisson och 2 till
  • Laddar…
P
Du kan ju rippa oförstörande . Då kommer du inte få något komprimerat ljud då alla bittar finns kvar om du nu inte har gamla LP skivor men du kommer nog inte höra någon skillnad där heller. Ett par terrabyte diskar kommer rymma mycket och dom kostar nada idag.

Just det. Ja boxen går att koppla till skärmen om den har tillräckliga ingångar. Det brukar dom ha.
 
Redigerat:
Vad vill du använda för ljuskällor utöver cd? Lp, bandare, dator, tv, radio?


Om du vill ha saker åt Hifi hållet så hade jag kollat på begagnat.
Du får otroligt mycket mer för pengarna.
(Eller mer pengar till nya skruvmejslar kvar)

Jag har köpt och sålt en hel del på
Www.hifimagasinet.se
Primitiv hemsida men oftast riktigt trevliga och något nördiga människor som köper och säljer där.
 
B
GustavGBG skrev:
Vad vill du använda för ljuskällor utöver cd? Lp, bandare, dator, tv, radio?
Nog för att cd'n har laser och tv'n kan lysa upp ett rum, men resten hänger jag inte med på... ;)
 
Skulle jag göra ett större byte idag så skulle jag botanisera lite bland Sonosprylar där du kan bygga trådlös överföring av ljud till olika rum.
http://www.sonos.com/?lang=sv-se&region=sv

Har rippat ned alla gamla CD som ligger på en NAS tillsammans med våra foton, som kan nås via våra datorer/mediaspelare och även TVn trådlöst. Sedan har vi Spotify för ny musik.
Tyvärr kan jag ännu inte motivera att byta ut vår HK/B&W/AudioPro anläggning men är sugen på att börja testa Sonos koncept.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.