Hej!

Vi har långsiktigt börjat fundera på att istället för att köpa hus, bygga ett.
Vi är medelsvenssons, just nu föräldralediga med en 1åring, så det här ligger ett par år i framtiden.
Vi kommer arbeta med yrken där vi innan skatt snittar på 25 000kr i månaden, per person. Vi är väldigt ekonomiska av oss och lever inte lyxigt på något sätt idag.

Idag bor vi i en lägenhet i Stockholm där vi gissningsvis kommer få ut ungefär 700 000kr att lägga kontant. Vi kommer om vi har tur kunna skaffa ett småsyskon och då ha två barn och ett djur, en bil men kommer nog bo så att vi behöver två bilar. Vi har ett studielån på 300 000kr men i övrigt inga skulder.

Helst vill vi bo kvar i Stockholm, men kan tänka oss att bo t.ex. utanför Norrtälje, eller på vägen däremellan. När jag har kikat runt på tomter utåt Norrtälje så snittar de väl på ca 500 000kr.
Ang huset så är tanken en enplansvilla eller 1½plans på ca 150kvm. Vi är inte helt ohändiga men kan inte göra några "tyngre" arbeten. Lägga golv, fixa lister, måla, tapetsera, kakla skulle nog kunna gå med hjälp från familjen. OM det är möjligt så skulle vi vilja ha puts, annars får vi stå ut med att måla ett trähus.

Det jag nu undrar över är, tror ni det är rimligt för oss att ens kunna bygga hus? Vad skulle ni kunna rekommendera för husleverantörer, några andra tips? Återigen så ligger det här ett par år fram, så förhoppningsvis kanske vi hinner spara ihop lite pengar.

Summan av det hela:
Tomt ca 500 000kr (de vi kollar på är relativt plana och inga direkta skogstomter).
Kontantinsats: 700 000kr
Total kostnad: Helst skulle vi inte vilja låna mer än 2,5milj vilket ger oss en totalbudget på 3,2milj men då ska det vara inklusive allt.


Väldigt tacksam för hjälp och bollplank! :)
 
ett väldigt kort svar, vi byggde ett classic 135 från lb-hus Nyckelfärdigt med en tomt som kostade knappt 500 000 och det gick totalt på 3 miljoner inkl alla avgifter osv... så absolut kommer ni kunna klara det...
 
Det är säkert möjligt, men lämna 10% hål i budgeten för oförutsedda utgifter. Det är alltid något som inte går som man vill att det ska göra.
- Lägg undan 100tkr för att göra iordning tomten.
- Ett sätt att spara pengar kan vara att hantera avfallet själva. När vi totalrenoverade vårt hus så tog vi själva hand om allt avfall. Där sparade vi många 1000lappar.
 
Hur ser kalkylen ut om en av er blir arbetslös?
 
Antar att ni räknat med reavinstskatt på försäljning av bostadsrätt?

Allmänt annars så bör det ju gå, men det är tight.
Så t ex att hitta en tomt för 400 kkr istf 500 kkr gör ju mycket.

Ansträng er att hitta tomter med gångavstånd till allmänna kommunikationer. Det är för dj..la dyrt att ha bil, för att inte tala om två, och det lär inte bli billigare.
 
Inte för att vara sån, men om de har en tomt för 500 000 och då har 2,7 miljoner att lägga på hus och avgifter, så kan de välja ett antal hus från de flesta hustillverkare om de dessutom kan tänka sig att göra en den själva så kan de spara lite pengar där.

Jag räknar inte på om ni har råd att bo i hus, utan att ni utan problem kan få ett bra hus för 2,7 miljoner inkl avgifter!
 
Hej! Tack för flera svar. Ska titta på de husen ni rekommenderar.
Vi har räknat med att få ut 700 000kr efter allt är betalt.
Tomterna varierar ju väldigt i pris, har sett en jättefin tomt för 300 000kr också, men vill inte räkna på de summorna utan lägga mig på ett rimligare pris som ger oss fler valmöjligheter.

Om någon av oss blir arbetslösa, ja, inte för att vara sådan men jag är utbildad både lärare, förskollärare och undersköterska och kommer inte ha problem att få jobb, och inte min respektive heller, men självklart kan det innebära ett inkomstbortfall och därför har vi räknat med att ha en buffert på 100 000kr utöver de här pengarna.

Jag har haft lite svårt att räkna ut vad ett hus på 150kvm ungefär kan kosta i månaden, då menar jag inkl allt (värme, el, sophämtning osv) för att kunna räkna på en rimlig månadskostnad och således se mer hur vi klarar oss vid oförutsedda händelser, men det kommer givetvis vi räkna noga på innan vi tar några beslut.

Idag lever vi på 17 000kr tillsammans efter skatt i en lägenhet som totalt kostar oss 7000kr, sen har vi ju bil på det. Och vi går runt även om det inte är fett alltid, men det är nu under föräldraledighet. Så att vi klarar oss känner jag mig inte så osäker på.

Däremot så tänker jag att vi ska bygga hus en gång, vi vill inte välja det billigaste billigaste och efter att ha renoverat två lägenheter vet vi ju att pengar kan stoppas i många hål.

Känns dock hoppfullt att det verkar gå att hitta hus.
Nu till nästa fråga, nyckelfärdigt, det är ju inte färdigt utan till det tillkommer arbetskostnader och tomtkostnader, men hur kan vi räkna på det på ett rimligt sett utan att detaljplanera? Våra tankar är att vi nu ska börja se oss omkring vad det finns för olika möjligheter, exakt vad vi vill ha, vart tomten ska ligga innan vi ens kontaktar olika företag för offerter och liknande.

Kalasclas: räknar du då med allt förutom själva tomten? Även grundarbete, avgifter till kommun, indragning av vatten och liknande?

Är väldigt glad för all hjälp!
 
Loui skrev:
...
Jag har haft lite svårt att räkna ut vad ett hus på 150kvm ungefär kan kosta i månaden, då menar jag inkl allt (värme, el, sophämtning osv) för att kunna räkna på en rimlig månadskostnad och således se mer hur vi klarar oss vid oförutsedda händelser, men det kommer givetvis vi räkna noga på innan vi tar några beslut.
...
Alla familjer, hus och kommuner är ju olika men om det kan vara till någon hjälp så såg 2012 ut så här för oss, i genomsnitt per månad.

Hus i Västerås byggt 2011, enplan, 154 m2, bergvärme, 2 vuxna.

El: 1341 kr/mån
Sophämtning: 213 kr/mån
Vatten: 470 kr/mån
Samfällighet: 200 kr/mån
Hemförsäkring: 283 kr/mån
Larm: 310 kr/mån (måste man ju inte ha)

Sen tillkommer ju sånt man har även i lägenhet, som telefon/mobil, internetuppkoppling, tv-licens mm. (Även el har man ju ofta kostnader för i lägenhet, men lite mer i hus kanske.)

Lycka till med husplaner och kalkylerna!
 
aeeoo skrev:
Alla familjer, hus och kommuner är ju olika men om det kan vara till någon hjälp så såg 2012 ut så här för oss, i genomsnitt per månad.

Hus i Västerås byggt 2011, enplan, 154 m2, bergvärme, 2 vuxna.

El: 1341 kr/mån
Sophämtning: 213 kr/mån
Vatten: 470 kr/mån
Samfällighet: 200 kr/mån
Hemförsäkring: 283 kr/mån
Larm: 310 kr/mån (måste man ju inte ha)

Sen tillkommer ju sånt man har även i lägenhet, som telefon/mobil, internetuppkoppling, tv-licens mm. (Även el har man ju ofta kostnader för i lägenhet, men lite mer i hus kanske.)

Lycka till med husplaner och kalkylerna!
Tack för exempel!
Vi har tänkt 5000kr i månaden för allt (utom räntor), och då är inte det orimligt om jag jämför med era kostnader.
Vore ju onekligen väldigt smart att borra bergvärme på en gång, vad kostade det för er att borra?
 
Mina 3 miljoner innehöll tomt för 500 nyckelfärdigt classic 135 från lbhus, alla avgifter till kommuner, KA osv och även en hel del tillval...

iofs är det dyrare i Sthlm men om ni inte får tag på ett hus inkl avgifter för 2,7 miljoner så blir jag rejält förvånad....(exklusive tomt då)
 
Några saker som vi inte tänkte på att ha med i månadskostnaden när vi köpte hus:

Måla om. Omöjligt att veta exakt vad det kostar, men 60000kr har jag läst på några ställen, om målare ska göra det. Färgen håller kanske 15 år. 60000/15 = 4000kr/år eller ca 330kr/månad

Badrum. 200000kr för att renovera. Håller 25 år. 8000kr/år eller ca 670kr/månad.
Två badrum så blir det ca 1330kr/månad för badrum.

Kök kan man väl räkna ca samma som badrum, alltså 670kr/månad till.

Totalt 2330kr i månaden som man kanske inte alltid tänker på
 
Inte kostar det 200.000 att fixa ett kök.
 
Nää, det behöver det ju inte göra. Beror ju på väldigt många saker vad det hamnar på i slutändan. Men man kan ju lägga 200000kr på bara skåp/lådor om man vill. Eller 200000kr på bara vitvaror. Men ska man bara måla om luckorna och köper billiga vitvaror och gör allt själv så blir det så klart billigare :)

Hittade ett annat inlägg: http://www.byggahus.se/forum/kok/11821-kostnad-renovera-kok.html#post293428 Där står det
Gummigum skrev:
Räkna med minst 200 tkr så har Du allt 'täckt'.
Räcker antagligen inte...
250000kr: https://www.byggahus.se/kok/kostnad-bygga-kk
 
Vill inte vara pessimistisk men det kan vara svårt om ni har för höga krav på huset. Husen är dyrare i Stockholm, hos de flesta leverantörer så skiljer det flera hundratusen jämfört med Uppsala som ju ändå också är en stor stad och ligger precis bredvid. Sedan kan det tillkomma ordentligt med avgifter. Vi bor i Vallentuna och har betalat avgifter till kommunen på ca 350 000 (va- och vägavgift 300 000, bygglov och nybyggnadskarta 50 000).

Vi har ett enplans på 144 kvm från fiskarhedenvillan (omritat domherren). Vi räknar med att hus + garage + tomt kostar ca 2,5 miljoner och då har vi lagt ner många hundra timmar själva. Vi är inte klara ännu.

Men det beror som sagt på vilka krav ni har. Om vi hade kunnat kompromissa med takhöjd och ryggåstak så hade vi kunnat få ett hus nyckelfärdigt till samma pris. Enplanshus är dyrare per kvadratmeter men däremot så tycker i alla fall jag att man behöver betydligt färre kvadratmetrar om man bara har en våning. Vi har 4 sovrum, ett allrum och kök/vardagsrum i öppen planlösning på ca 55 kvm i vårt hus som ju faktiskt inte är så stort.

Driftkostnaden är däremot lägre än vad vi hade kunnat föreställa oss. Vi har 24 grader varmt med frånluftspump och en elräkning på ca 1000 kr i månaden i snitt. Driftskostnaden ligger på under 2500 totalt inklusive försäkring (som verkar dyr om jag jämför med andra hus till salu så det måste jag kolla upp), sophämtning och vatten.

Jag har en granne som fått bra pris från Vårgårdahus och det fick vi också när vi tänkte bygga. Då (2009) så fanns det i alla fall inget stockholmskontor så de hade ett gemensamt kontor för Stockholm och Uppsala vilket jag antar pressade priserna lite i Stockholmsområdet för att de annars skulle bli orimligt dyra i Uppsala. Vet inte om det fortfarande är så.

Om ni är lite flexibla med vad ni kräver och inte låser er på enplanshus så tror jag att det kan gå men ta ändå ordentligt med höjd i budgeten.
 
Med tomt så menar jag iordningsställande av tomt, inte inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.