Bowman
Ok, säkringar köpta.
Inkopplingen ser ut så här:
ImageUploadedByTapatalk1358622082.990221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade i säkringarna, slog sen på strömbrytaren vid vvb.
Allt verkar lira nu, inget löser ut i alla fall.


Men kan något gått sönder vid kortisen förut ändå tror ni?
 
Allt "kan" hända...Men säkringarna gjorde det de är till för, jag skulle inte ligga sömnlös.
 
Bowman
Ja ok, vad bra, tänkte väl typ att man bränt nån krets eller nåt sånt. Men ni hör och ser att jag inte är elektriker typ :)

En sak jag funderade på är att inget knäpper till när jag skruvar blåa skruven fram och tillbaka på nya termostaten.
Men det kanske det inte gör som på gamla termostater?


Tackar allra ödmjukast alla hjälpsamma för all hjälp ni gett mig!
Kanske är problemet nu löst, peppar peppar!

Får se om det är kallt i duschen i morgon bitti.
 
Tror inte det.

Kan du ohmmäta elpatronen. Du bör få ett värde på runt 50 ohm.

Annars får vi hoppas på att den gamla termostaten var kass.
 
Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Tror inte det.

Kan du ohmmäta elpatronen. Du bör få ett värde på runt 50 ohm.

Annars får vi hoppas på att den gamla termostaten var kass.
Vad tror du inte?

Inte säker på hur man ohm-mäter.
 
Bowman
I morse så var vattnet varmt, så det verkar varit termostaten som var boven i slutändan.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bowman
Bowman skrev:
I morse så var vattnet varmt, så det verkar varit termostaten som var boven i slutändan.

Tack för hjälpen!
Så var det inte ändå..
Har nu under ca två veckor fått en propp som gått då och då igen, först hoppades jag på att det var en tillfällighet, sen fick jag nog och ringde en elektriker idag tillslut eftersom proppen nu går på löpande band.
Han mätte patronen och fick från 300ohm på ena (elektroden heter det så) och från 500 ohm på andra, men var inte säker på hur stora skillnader det skall vara?

Han trodde dock det var lika bra att byta hela vvb?
Men Behöver man nånsin det egentligen om inte själva kärlet är sönder?

Det verkar alltså vara elpatronen igen, skall det ens vara möjligt på en som bara är 1år och 4 mån typ.

Och borde det inte vara någon typ av garanti på den?
Riktigt surt precis innan helgen och inget varmvatten..


Jaja, ville bara berätta hur det gått.
 
Exakt vad mätte han?? Om det var isolationen mot skyddsjord så är det inte bra, inte heller om det var patronens resistans.
 
Bowman
Jag är ganska säker på att det var patronens resistans.
Kan det vara nån anod som är kass och därför korroderar patronen så snabbt?

Är det nån idé att spara denna 25år gamla vvb, eller skall man köpa ny.
 
Är beredaren bra i övrigt så byt el-patronen, det är ingen större operation. Beroende på vilken typ det är kostar den från några hundringar upp till en tusenlapp. Arbetet tar kanske en timma och sedan är det en resa (eller två måste se vilken patron det ska vara).
 
Bowman
elmont skrev:
Är beredaren bra i övrigt så byt el-patronen, det är ingen större operation. Beroende på vilken typ det är kostar den från några hundringar upp till en tusenlapp. Arbetet tar kanske en timma och sedan är det en resa (eller två måste se vilken patron det ska vara).
Japp, men problemet är att den nyligen är bytt som sagt, och vill inte byta en gång om året, då vill jag hitta grundregler först.
 
Är beredaren 25 år kan den väl kanske få gå i graven, den kommer troligen under överskådlig tid att måste bytas i alla fall. Se bara till att du får den typ av beredare som passar till ditt vatten. För det ska vara olika matr. i beredaren beroende på vattentyp. Vad du ska ha kan säkert en lokal VVS-are tala om för dig.
 
Normalt ska en patron hålla i många år, där man oftast får problem är där det är kalkrikt vatten så att det bildas kalk på patronen som isolerar mot vattnets avkylning. Då blir värmespiralerna överhettade och patronerna kan gå sönder på kort tid (inom ett år)
 
Bowman
elmont skrev:
Är beredaren 25 år kan den väl kanske få gå i graven, den kommer troligen under överskådlig tid att måste bytas i alla fall. Se bara till att du får den typ av beredare som passar till ditt vatten. För det ska vara olika matr. i beredaren beroende på vattentyp. Vad du ska ha kan säkert en lokal VVS-are tala om för dig.
Aj fan ja ok, frågan är hur jag kollar det, får ringa den lokala rörmokaren då kanske?
Men vatten kvalitet borde ju kunna vara ganska olika även inom hyfsat närområde.

Har faktiskt ett vattentest jag gjorde när jag flyttade in för ett par år sen, det kanske är bra underlag?
 
Bowman
elmont skrev:
Normalt ska en patron hålla i många år, där man oftast får problem är där det är kalkrikt vatten så att det bildas kalk på patronen som isolerar mot vattnets avkylning. Då blir värmespiralerna överhettade och patronerna kan gå sönder på kort tid (inom ett år)
Ja ok. Kanske är det då, vad gör man åt sånt?
Lär ju få samma problem med en ny vvb med då?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.