S
BiFuel skrev:
Har skrivit en fråga på Byggahus, räknas det? :)
Fast jag har målat ett par köksluckor också. Hatar den där vattenbaserade färgen som torkar så jävla fort att man inte hinner få i färg i profiler och sånt förrän det torkat där man började och man får fula ränder :banghead:

Tacka vet jag linoljefärgen, där kan man ta lunchrast och sedan fortsätta med samma penseldrag :D
Känner igen det där med torktiden och speciellt det där med att lägga flödigt men inte så det rinner ;)
Det brukar vara enklare att få till luckorna om man kör en fin roller på de stora ytorna och sen efterstryker med pensel.

Och du har väl koll på metodiken?
http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/mala-spegeldorrar/
 
Byggt avlopp från övervåningen. Toalettavlopp, avluftning samt golvbrunn klart och allt är anslutet till bottenvåningensavlopssystem. Fick till det rätt bra men det tog nästan en hel dag.
 
sinuslinus skrev:
Känner igen det där med torktiden och speciellt det där med att lägga flödigt men inte så det rinner ;)
Det brukar vara enklare att få till luckorna om man kör en fin roller på de stora ytorna och sen efterstryker med pensel.

Och du har väl koll på metodiken?
[länk]
hade själv en värdelös färg sist jag målade men jag knallade in i garaget som bara är någon enstaka grad varmt det löste mitt problem med att färgen torkade för fort.


har varit flitig själv med att slipat ner trappen, pelare och räcke idag samt att jag hann bredspackla ena väggen
 
Skruvat OSB och gipsat lite väggar. Städat byggarbetsplatsen lite grand.
 
mariatherese skrev:
Byggt avlopp från övervåningen. Toalettavlopp, avluftning samt golvbrunn klart och allt är anslutet till bottenvåningensavlopssystem. Fick till det rätt bra men det tog nästan en hel dag.
Så här brukar det bli när jag bygger avlopp:
1. Tänker NOGA igenom hur det ska gå och räknar ut vilka böjar och grenrör som behövs. Köper dessa.
2. Bygger avloppet. Det visar sig att planeringen inte stämmer med verkligheten och jag behöver köpa ett flertal nya böjar och grenrör. Typ halva det redan inköpta antalet. I gengäld så blir hälften av de redan köpta över.
3. Köper de nya delarna.
4. Repeat from 2 until done...

Det bra med den här metoden är att nu när jag snart ska börja med avloppet i tillbyggnaden så har jag en säck delar kvar från renoveringen. Finemang! Eller inte...

Ni har säkert en bättre metod :)...
 
Har i dag monterat det allra mesta i VP-rör och dos-väg som måste upp innan den råspont spikas upp som måste upp innan den gips sätts upp som måste upp innan radiatorerna kan monteras.
Så nu är tillbyggnaden nästan varm :)!
 
Crebel skrev:
Så här brukar det bli när jag bygger avlopp:
1. Tänker NOGA igenom hur det ska gå och räknar ut vilka böjar och grenrör som behövs. Köper dessa.
2. Bygger avloppet. Det visar sig att planeringen inte stämmer med verkligheten och jag behöver köpa ett flertal nya böjar och grenrör. Typ halva det redan inköpta antalet. I gengäld så blir hälften av de redan köpta över.
3. Köper de nya delarna.
4. Repeat from 2 until done...

Det bra med den här metoden är att nu när jag snart ska börja med avloppet i tillbyggnaden så har jag en säck delar kvar från renoveringen. Finemang! Eller inte...

Ni har säkert en bättre metod :)...
Nja, vet inte. Åkte till den lokala VVS-nasaren som kastade ihop två lådor fullt med olika böjar och grejjer. Fick mycket mer än jag behövde. Kommer att lämna tillbaka hälften. :) Trots detta så var det för få böjjar i 50-dimensionen.

Fick dock utstå en viss skeptisism från nasaren som ansåg att jag borde anlita en vvs-installatör istället. Det visade sig vara helt onödigt.
 
mariatherese skrev:
Det visade sig vara helt onödigt.
Åja. Har du varit på toaletten än?
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
gadu^ skrev:
De två sista rören åkte på plats, borrade hålen på plats därav jag fick ta bort stolpen...
[bild]

Och en slutlig bild på (vad det har varit) eländet... :x
[bild]

Nu skall det bara spacklas, målas och lite annat fix. Tror jag lämnar det åt min fru...(y)
Slutgiltiga fastsättningen mot befintlig trappa + att pluggat igen hålen med lite lite lock. Blev rätt nöjd i slutändan, mission accomplished.

DSC_0433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Jag har städat rummet som disponeras som pannrum och förråd till mina verktyg. Öste bara in alla grejer när vi flyttade in för sex månader sen... Tyckte att det var dax att städa...
 
gadu^ skrev:
Slutgiltiga fastsättningen mot befintlig trappa + att pluggat igen hålen med lite lite lock. Blev rätt nöjd i slutändan, mission accomplished.
Snyggt jobbat!

Har precis rensat heltäckningsmattan i trappen och skrapat lim med sån där färgskrapa med rakblad i..
Snart ska det tvättas, slipas och grundas..

Är det ikea rör du har? 80 cm?
 
jkarlberg skrev:
Snyggt jobbat!

Har precis rensat heltäckningsmattan i trappen och skrapat lim med sån där färgskrapa med rakblad i..
Snart ska det tvättas, slipas och grundas..

Är det ikea rör du har? 80 cm?
Hehe, Vårat nästa steg är att slita bort ikea golvet och lägga dit en heltäckningsmatta ;)

Rören är 15mm hårdglödgade(?) kromade kopparrör
 
gadu^ skrev:
Hehe, Vårat nästa steg är att slita bort ikea golvet och lägga dit en heltäckningsmatta ;)

Rören är 15mm hårdglödgade(?) kromade kopparrör
Jo men inte ska du väl lägga i en sleten matta ifrån 70 talet!?

Blir plastmatta eller nålfilt i vår trapp tror jag..

Va inte de rören dyra?

Vad har du för längd på rören?
Mått på handledaren?

Har du fler bilder på när du gjorde det får du gärna lägga in dem :)
 
Snickrat lite runt frysen, satt in frysen, startat den och flyttat alla grejer från gamla frysen i källaren till nya, Så jävla lyxigt med frys i köket :D
 
jkarlberg skrev:
Jo men inte ska du väl lägga i en sleten matta ifrån 70 talet!?

Blir plastmatta eller nålfilt i vår trapp tror jag..

Va inte de rören dyra?

Vad har du för längd på rören?
Mått på handledaren?

Har du fler bilder på när du gjorde det får du gärna lägga in dem :)
Njae, vi kör heltäckningsmatta från 2013 (y)
Rören var inte billigast, men kopparen är mer lättmanövrerad när man skall passa in allt i vinkeln efter vangstycket. Köpte dem på Hornbach för 185kr (2m längder, 10stänger = 2 x 5st längder 925kr)

Handledaren är 100x40, rören är längst upp på trappan 80cm (total 90cm över golvet) men sneddar nedåt och sista röret vid svarta stolpen är ca 65cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.