En annan egenskap som jag uppskattar när det gäller Bahcos Ergo serie är färgmärkning på toppen av handtaget. Den gör det väldigt enkelt att snabbt hitta rätt mejsel, syl o.s.v. om man som mig använder en öppen verktygshink/väska.
 
Köpte mig ett par tvingar idag, fanns ett 30 tal kvar i Gävle, har tittat länge på en hammerhead också, undra om de är bara skit eller om man skulle få användning för en sån, köpte en på vinst och förlust iaf, kosta 200 spänn ;) tiden får utvisa om man blev blåst eller ej!
 
Blev 2 tvingar för mig och en Stanley mejselsats.
Fanns gott om tvingar i Borlänge. :)
 
13th Marine skrev:
Jag har inte använt mina jättemycket, men jag tycker de funkat helt ok när jag använt dem, lossningsgreppet sitter ju inte skitsmidigt för enhandsgrepp.
Men byggkvaliteten känns rätt så stabil, och jag tycker de greppar bra.
Håller helt med om placeringen av "lossningsgreppet". Jag höll på att bli tokig på kompisens Bacho-tvingar när jag hjälpte honom med en grej eftersom jag är van vid att kunna frikoppla genom att bara flytta tummen ett par cm på mina egna. Lite av vitsen med en snabbtving är att man skall kunna hantera den med en hand utan att alltför mycket fingerakrobatik...
 
Tvingarna var slut i Örebro och skulle inkomma om 10 dagar och kampanjen skulle gälla även då, kan tycka att det är rätt dåligt att de tar slut så fort om ändå kampanjen varar så länge, är ju bara att beställa hem ett rejält gäng då de har så lång tid på sig att bli av med de.

Nån som kan länka till lite bra tvingar på nätet annars? Bessey nämnde någon.
 
Kolla in QuickGrip XP om du är ute efter snabbtvingar.
 
FredrikR skrev:
Kolla in QuickGrip XP om du är ute efter snabbtvingar.
Mycket trevliga tvingar men ganska klumpiga. Hade de tillverkat dem i metall hade de nog varit lite mer slimmade.
 
Beijer i Västerås hade 2 stycken Sticksågar Bosch GST135 CE kvar, alltså limpan för 1800:- st, kan ha varit 1895:-, men ändå ett bra pris för en bra sticksåg!
 
K-rauta i Haparanda hade några bord uppdukat med endel godsaker. Blå bosch 10,8, 14 och 18v och lite makita. Hade jag inte kört på makita 18v hade det nog blivit ett impulsköp :D
 
FredrikR skrev:
Kolla in QuickGrip XP om du är ute efter snabbtvingar.
Tips på köpställe för de?
 
Bezt skrev:
Tips på köpställe för de?
Jag såg någon rekommendera Prishammeren.dk
Såg inte så många storlekar när jag snabbkollade för nån dag sen dock.
Jag handlade mina på Ahlsell för några år sedan, genom en bekant med firma.
 
FredrikR skrev:
Jag såg någon rekommendera Prishammeren.dk
Såg inte så många storlekar när jag snabbkollade för nån dag sen dock.
Jag handlade mina på Ahlsell för några år sedan, genom en bekant med firma.
Jag har bra erfarenheter av prishammeren, men sortimentet är inte alltid komplett. När jag kollar nu kostar Quick Grip 162 kr och Quick grip XP 267 kr i 300mm-utförande, plus frakt och de verkar finnas inne.

Jag har inga erfarenheter av Gerschwitz själv, men sett dem rekommenderade här tidigare. Där får man Bessey EZS30-8, också 300mm, för runt 160 plus frakt. I övrigt rekommenderar jag som andra att kolla tysklandshandlingstråden.
 
Fanns hultsfors vinkelhake för 50 spänn på öob idag, även talmeters 5 m för 50 kr, klipp !!
 
jonmo skrev:
Jag har bra erfarenheter av prishammeren, men sortimentet är inte alltid komplett. När jag kollar nu kostar Quick Grip 162 kr och Quick grip XP 267 kr i 300mm-utförande, plus frakt och de verkar finnas inne.

Jag har inga erfarenheter av Gerschwitz själv, men sett dem rekommenderade här tidigare. Där får man Bessey EZS30-8, också 300mm, för runt 160 plus frakt. I övrigt rekommenderar jag som andra att kolla tysklandshandlingstråden.
Vad är det för skillnad på XP och den vanliga tvingen? Står att de har samma spänntryck men måste skilja mer än färgen.
Hmm kanske ta detta i egen tråd egentligen.
 
Bezt skrev:
Vad är det för skillnad på XP och den vanliga tvingen? Står att de har samma spänntryck men måste skilja mer än färgen.
Hmm kanske ta detta i egen tråd egentligen.
http://www.irwin.com/tools/brands/quick-grip
Vanliga: 300lbs
XP: 600lbs.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.