Mycket inspirerande! :) Ursäkta en okunnig, men vad har man profiler till? (Bild inlägg #2)
 
Jag antar att du menar att profilerna ser väldigt höga ut?

Huset står i lutande mark. Halva huset är uppbyggt med fyra varv leca och halva huset med två varv leca. Syllarna för de två hushalvorna är på olika höjd, men taket är i en linje. Jag har tänkt att ett trädäck ska göra att det ser okej ut på framsidan. På baksidan ser det okej ut eftersom huset följer terrängens nivå fast i ett "steg".

Hursomhelst så markerar profilerna höjden på den höga (fyra lecablock) sidan därför ser det lustigt ut. Profilerna och snörena använde jag till att markera husets hörn. Höjden på huset (och grunden) tog jag med rotationslaser som jag fick låna av min grävmaskinist.

Var det svar på frågan, eller bara svammel?

IMG_20120724_210432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20120726_180231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kan frågan besvaras med "att markera husets hörn"?

Ja. Själva profilerna markerar inte husets hörn. Man spänner murarsnören mellan profilerna på lämpligt sätt. Då markerar snörena husets sidor (det gör liksom snörena) och hörn (där snörena korsar varandra).
 
Redigerat:
IMG_20120721_193156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha ok! Då är jag med. Där snörena korsar varann, där sätter man hörnet på ett Leca-block. Finns det någon speciell anledning till att du gjorde 2 respektive 4 varv med Leca, eller är sånt bara en smaksak? :)

Tack vare dina bilder och text har jag nu äntligen börjat förstå hur det går till när man bygger ;)
 
Några skäl som egentligen är samma. Marken lutar och jag vill inte

1. Schakta ur, för det är jobbigt.
2. Schakta ur för tomten får gärna ha lite höjdskillnader.
3. Att huset ska bli för högt där marken är låg.
4. Ingen del av huset ska ligga under markytan.

Höjdskillnaden syns inte bra på någon av de tidigare bilderna. Och kanske inte på den här heller... Men man ser att marken är högre i hörnet uppe till höger än nere vid stupröret.
IMG_20121016_085744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
mickearos skrev:
Några skäl som egentligen är samma. Marken lutar och jag vill inte

1. Schakta ur, för det är jobbigt.
2. Schakta ur för tomten får gärna ha lite höjdskillnader.
3. Att huset ska bli för högt där marken är låg.
4. Ingen del av huset ska ligga under markytan.
Jag gillar dina skäl.
Idag med tillgång till alla slags maskiner och sprängmedel verkar den gängse uppfattningen vara att man alltid ska anpassa naturen till huset, inte som förr i tiden att byggnaderna fick anpassas till platsen.
Det finns säkert en del förkämpar för detta fortfarande, en del arkitekter, miljömuppar och en och annan vanlig svensk också.
Men för det mesta verkar det handla om att spränga, schakta, fylla osv, till att man har fått en vågrät fotbollsplan, sen sätta upp ett hus och slutligen rulla ut gräs på de demolerade ytorna.
 
  • Gilla
spånhyvel och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag gillar dina skäl.
Men för det mesta verkar det handla om att spränga, schakta, fylla osv, till att man har fått en vågrät fotbollsplan, sen sätta upp ett hus och slutligen rulla ut gräs på de demolerade ytorna.
Jag håller med. Nästan alla tomter även för fritidshus ser ut som just fotbollsplaner. Det ska inte min göra.
 
  • Gilla
johankr och 1 till
  • Laddar…
En ledig helg dök upp. Byggdag 22 och 23.

För att kunna fortsätta måste golv läggas in. Så jag gav mig i väg för att göra det. Jag köpte isolering 95 + 45 i golvet (bjälklaget är 170) och golvspån. Sen köpte jag lite mer 95 isolering och lite glespanel utifall att jag skulle hinna mer än golvet. 2 x 95 ska upp i taket.

Blindbotten, dra in elmatning och lägga golvet tog en dag och lite till så jag hann isolera taket också.

Eftersom detta hus ska kallställas så ska jag inte använda någon plast i väggar och tak. Jag använde vindduk i stället. Här kommer bilder (och en bild på hur fint det kan vara att jobba med strålkastare).
 
  • IMG_20121117_122925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121117_123712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121117_141313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121117_174130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121118_122228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121118_100453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20121117_150856.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för en mycket inspirerande tråd!!! JAg kommer att fortsätt följa inläggen med både spänning och som inspiration!

/Kandersin
 
Älskar din tråd/projekt, och kommer följa den slaviskt!

Se nu till att få lite gjort hela tiden, och uppdatera oss kontinuerligt... :)
 
Tackar tackar. Det får nog bli lite varmare innan projektet fortsätter... Hahaha
 
Hur har det fungerat att bara köra med plast för fönstrena under vintern? Har det läckt in något?
 
Jag vet inte. Jag har inte varit där sedan december. Höststormarna innebar inget läckage i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.