Vad tror ni om denna Automover 308?
automower-308-1887b972.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


800m² ska den fixa och kostar 14900 enligt husqvarnas hemsida...

Min tomt är på 1200m², huset på 112m², garaget på 55m², uterum och uteplats på minst 70m², stenlagd framsida på 100m² och en stor uppfart på säkert 200m²..

Hur är det att ha en klippare som är på gränsen?
 
Enligt Lindarn.se, leverans sker i slutet av ferbruari!
 
Är det någon som vet mer ingående teknisk skillnad på 305 & 308? Förutom högre pris, större klippområde, kortare laddtid, högre ljudnivå & högre vikt?
http://www.husqvarna.com/se/product...e-robotic-mowers-automower/?nid=516267,598432

Man kan väl anta att det är ett större batteri & att den har fått en laddare som ger högre laddström. Men varför högre ljudnivå? Är det en annan motor/motorer till klippaggregat & drivning eller har de bara "trimmats" till ett högre varvtal?
 
308 har knivdisk med större diameter och hasplåt, det ger marginellt högre ljudnivå, men mer driftsäkerhet om tomten är ojämn.
 
Var hos ÅF i byn där dom rekommenderade 220 till mina ca 6-700 m² gräs för att 308an kanske inte klarade hela... Känns lite sådär faktiskt eftersom den 7kkr dyrare och kanske är lite överkvalificerad..
 
Jag hade nog också rekommenderat att gå upp en storlek, den erfarenhet jag har är att de som ligger på gränsen är de som oftast har anmärkningar. För att kunna ge en mer säker rekommendation behöver man ha en genomgång av tomten eller en riktigt bra måttsatt skiss.

Förmodligen behöver du köpa extra slingkabel och märlor om du ändå ligger nära max, så där försvinner en tusenlapp i prisskillnaden.

220 är även mer kompetent när det gäller smalare passager och dylikt.
 
Skärmklipp.PNG
Kanske inte den mest exakta mätningen. Det är nog lite i överkant eftersom jag mätt jämt med huset och tomtgränsen enligt eniro. Rabatt längs hela tomten saknas ju... Har inte tillgång till huset ännu så jag kan inte mäta bättre...

Gräsmatta helt plan utan några hinder. Det är mao en enda stor plan kan man säga men inga trånga passager osv...
+-20% skriver dom och dimensionerar man efter 800*0,8 så borde det vara bra..

Den levereras med 200 meter slingkabel och tomtgränsen (gräsmattan) är 140 meter....
 
Redigerat:
Är det såpass enkelt bör det funka med 308, då är det inte ytan som är problemet. Det du bör tänka på är att klipparen kommer behöva ligga nära maxanvändning för att hinna med, många klipptimmar helt enkelt. Tror du det kan bli ett irritationsmoment så satsa på en större, då den hanterar samma yta på betydligt kortare tid. Ett typexempel är om man har barn som älskar att leka ute, då är det inte lämpligt om klipparen samtidigt kör heltid.
 
Var inne hos försäljaren här i byn idag igen och träffade han som kan det ordentligt.. Han sa samma sak. Lägg hellre till dom pengarna och bli 100% nöjd istället för lite halvnöjd... Suck :(
 
Vågar man tro att 220AC prissänks nu när det kommer nya modeller??
 
Funktionen med att känna av gräsets längd och tjocklek och utefter det sedan anpassa klipptiderna har jag redan på min Stiga 525S. Så det är ju inget unikt så men funkar faktiskt riktigt bra...
 
Har någon sett dessa klippare köra än? De ser redigt fina ut, och verkar vara ett rätt stort steg framåt vad jag har förstått.
 
Nu gäller inte frågan de nya modellerna, men har någon hört något rykte kring framtida prissättning av Automower 305 nu när 308:an har tillkommit?
 
Kolla hq hemsida och även några webbutiker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.