Nyfniken skrev:
Nu menade jag den praktiska skillnaden mellan jordfel i en apparat ansluten till ett ojordat uttag respektive ett jordat uttag utana ansluten jord. Glufsglufs antydde att det senare var fullständigt livsfarligt.

Ja, man får ett spänningsledande hölje (och om en annan apparat sitter i samma uttag så blir även det höljet spänningsförande). Det är ju dock så att en stor del av Sveriges installationer ser ut just så. Jordade apparater i ojordade uttag i hela fastigheten utom eventuellt badrum och kök
Ja...ok...med det här inlägget så förstår jag att du inte förstår för jag skrev "skulle kunna vara förenat med livsfara" vilket då du tolkar direkt som "Glufsglufs antydde att det senare var fullständigt livsfarligt".

Sen pratar du tydligen om jordfel i en apparat medans tråden handlar om ett ojordad "jorduttag"....så ja...det är inte lätt när man gör det svårt för sig...
 
Ett exempel från verkligheten. I en kompis villa, där hade snickaren gjort lite eljobb. I samband med ombyggnad till "öppen planlösning" mellan kök och vardagsrum så hade man monterat nya jordade vägguttag i vardagsrummet. 2 av 3 vägguttag var utan ansluten skyddsledare, Ett av dom uttagen satt vid altandörren och utgjorde en naturlig anslutning för elgrill m.m på uteplatsen eftersom utomhusuttag saknades, Jordfelsbrytare saknades. Intresset att kolla kom eftersom ett element krånglade p.g.a felkoppling och lösa kablar som "snickaren " hade lyckats med.

Det belyser hur viktigt det är att kunna lita på att jordade uttag verkligen är jordanslutna korrekt.
 
Jag kan komma med ett fall ur verkligheten. I mina föräldrars föra villa, uppe på vinden satt det ett jordat uttag som styrdes samtidigt som lyset, vi installerade FTXventillation och kopplade in ventaggregatet på uttaget och skruvade ur lampan. Efter flera år (när jag var ca 18 år) så tänkte jag koppla om uttaget så att det alltid hadde spänning, då upptäcktes det att det inte var jord framdragen till uttaget, kabeln mellan hallen och vinden hade jordtråd men mellan elcentralen och hallen saknades jordtråd och mellan strömbrytaren och uttaget (via lampan) saknades det också jordtråd. All el i villan var original sedan huset byggdes av hustillverkaren förutom matningen till solfångaren (egen säkring från centralen).

Vi hade i alla år trott att uttaget var jordat
 
Redigerat:
Själv jordar jag ALLA uttag, också de utomhus. ;) elnisse.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man går från teori till praktik.
Hur många blir skadade per år inomhus i torr utrymme i ett hem beroende på att jordade uttag fattas, man mixar uttag, man drar jordad ström in ett ojordat rum...?
 
Trokigtvis få !! Dom flesta farliga elockor händer i badrum o kök eller utomhus. I dessa torra rum (vardagsrum) finns ofta isolerande golv (trä) och långt till jordade föremål som man håller i samtidigt. Dom flesta apparater i dessa rum är dessutom tilläggsisolerade klass 2 och anvånder därmed inte skyddsjord.
 
Vi har precis köpt en villa, byggd 1978. Huvudsakligen ojordade uttag uppblandade med ett fåtal "jordade" uttag. Gammal central med keramiksäkringar och ingen jordfelsbrytare. Vad tror ni? Är det omdesgning av all el, nya uttag och ny central som gäller? Vad kan det kosta och hur bråttom skulle ni anse att det är?
 
Omdragning ska det va.
 
marty_feldman skrev:
Vi har precis köpt en villa, byggd 1978. Huvudsakligen ojordade uttag uppblandade med ett fåtal "jordade" uttag. Gammal central med keramiksäkringar och ingen jordfelsbrytare. Vad tror ni? Är det omdesgning av all el, nya uttag och ny central som gäller? Vad kan det kosta och hur bråttom skulle ni anse att det är?
Det första jag skulle göra är att montera en extern JFB.

Steg två, dra i jordtråd (och montera jordade uttag) till alla uttag i varje rum där det kommer sitta utrustning som ska vara jordade ( t.ex. kök, matplats, kontor/datorrum, tvättstuga, mm).

Steg tre byta alla uttag till jordade.
Edit:
Självklart dra jordtråd till alla uttag mm och koppla in det.

Om det saknas petskydd i uttagen så skulle jag se till att det kommer dit petskyddade uttag, om det behövs på alla så skulle jag jorda upp direkt istället för att först skaffa ojordade för att sedan byta till jordade.

När vi köpte vårt hus så gjorde jag steg ett och tre samtidigt, vi flyttade inte in i huset förrän två månader efter tillträde, så jag kunde bryta ner delar av centralen under arbetets gång utan att det störde. Efter några år så monterade jag en central i garaget som tar garage, uttag ute och delar av utebelysningen, jag har en ytterlampa kvar att lägga över till garagecentralen.
 
Redigerat:
Oj, tack! Men satte du in en extern JFB (steg 1) och bytte alla uttag(steg3) utan att dra fram jordtråd (steg2)?
 
Eller du kanske körde alla stegen? Jag läste kanske slarvigt.
 
marty_feldman skrev:
Eller du kanske körde alla stegen? Jag läste kanske slarvigt.
Jag skrev lite slarvigt.
Självklart drogs det jordtråd till alla uttag.
(Eller rättare sagt så drog jag jordtråd där det saknades, knappt hälften av ställerna behövde ny jordtråd, av någon anledning var det en massa jordtråd dragen mellan uttagen.)
 
Ahh, ok. Tack så mycket! Det låter som att du gjorde allt själv. Någon aning om antal timmar för en dylik operation för en villa på 130 + 100 m2? Typ 40-50 uttag totalt. Antar att det är såna vita plaströr som elen är dragen i.
 
Nimajneb skrev:
Om man går från teori till praktik.
Hur många blir skadade per år inomhus i torr utrymme i ett hem beroende på att jordade uttag fattas, man mixar uttag, man drar jordad ström in ett ojordat rum...?
Detta antyder en farlig väg att gå, men frågan är vanlig bland husägare som inte förstår konsekvenserna och riskerna. Det finns nog många som omedvetet har trollat bort det ena av de två skyddsbarriärer som ska finnas.

Det är först o främst en god regel att se till att alla elapparater är i gott skick, inga skadade och klämda kablar, inga gamla förlängningskablar, inga kablar som har lossnat från sin dragavlastning etc. Jordat eller ojordat har betydelse först när det blir ett fel. Antalet apparater som ska skyddsjordas minskar dessutom, vilket är bra, för man skulle egentligen behöva skruva isär de jordade då och då (TM, DM, Spis etc) om de är gamla och kontrollera om det finns tecken på att de kan kortslutas pga sprucken ledarisolering etc.

Efter denna "besiktning" instämmer jag med Demmpa's trestegsplan. Efter JFBn och (om aktuellt) petskyddade uttag ser jag ingen större brådska med att jorda alla uttag, beroende på vad uttagen ska användas till.
 
Thomas Alfredsson skrev:
Problemet är ju att sunt förnuft generellt inte existerar, det är ju därför allt måste regleras med standarder:). Det är lätt att inse genom att tex titta på elinstallationer i andra länder där svensk standard inte finns, det ser betydligt värre ut.

Jag tycker det finns ett mervärde i att förstå svensk standard, vilket inte är helt lätt att tolka alltid. Just den här frågan regleras ju på många punkter i standarder upptäckte jag nu när jag började reflektera över svaren.


Vet inte om min fråga missuppfattades något. Frågan gällde endast vilka standarder som förbjöd detta. Inte ett motiv till att utföra det. Jag frågar för att jag är intresserad av att tolka standarder. Tvåfelsprincipen tror jag är uppfylld, apparaten ska redan vara dubbelt skyddad mot ett fel som spänningsatt hölje.

Jag tror inlägg tre svarade på min fråga och jag hittade det i elinstallationsreglerna kap. 54 :)
Om du är intresserad av standarder borde du veta att där står inget om vad som får och inte får göras, detta regleras i föreskrifter och lagar. Däremot säger föreskrifter att om man följer en standard så har man gjort jobbet på rätt sätt, detta betyder inte att man inte kan göra jobbet rätt utan att följa standard.

Frågan är ungefär lika befängd som var det står att du inte får bygga bomber hemma, skippa koppla jord till central eller koppla fasen till jordblecket, Har du ingen behörighet får du inte byta från ojordat till jordat utan bara mot likvärdigt.

Sätter du ett uttag med oanslutna jordbleck och tror att detta är samma som ett ojordat uttag är du helt fel ute, dels ger det falsk säkerhet och dels ökar faran eftersom du bara behöver ett fel för att spänningssätta apparaters hölje, vad du menar med att apparater har detta skyddet inbyggt förstår jag inte alls.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.