Det här projektet ska följas :) Ska bli kul att se hur det blir med all el och hemmabio. Fortsätt kämpa på i samma goda anda!
 
Odjuret skrev:
Bra jobbat! jag är imponerad! Snygg dragning av flexrören i taket! Där behöver du inte sätta något tak.... Man ska inte dölja sånt.... *kabelporr*:p
tackar, tror dock SWMBO (She Who Must Be Obeyed) är av avvikande uppfattning vad gäller takbeklädnad ;)
 
dadid skrev:
Snyggt jobbat!
När du nu har tillgång till värmekamera, så missa för allt i världen inte att täthetsprova huset. Bästa tillfälle är när plasten är monterad men inte skivorna. Då är det lättast att åtgärda eventuella brister.
Skapa ett invändigt undertryck och spåra luftrörelserna. Dessa är avsevärt viktigare än köldbryggorna.

Lycka till med fortsättningen!

David
Tackar! Ja, jag har ju synnerligen väl förspänt med tillgång till IR-kamera och annan porrig mätutrustning, så visst har jag kollat av tätheten innan jag började sätta OSB. Plasten som satt var ju både tunn och icke åldersbeständig (gissar jag), så det blev som jag tror jag nämnde till att riva ned och sätta ny plast. Några små "snuttar" av det gamla elsystemet som inte gick att få bort läckte in en hel del av någon anledning, men efter en raid med fogskum och byggplasttejp så är det nu så tätt det kan bli :).
 
iSnobben skrev:
Det här projektet ska följas :) Ska bli kul att se hur det blir med all el och hemmabio. Fortsätt kämpa på i samma goda anda!
Hehe, lågspänningen och övrig kabeldragning har hemsökt mig hela julen -jag är sån att jag barbetar och löser problem när jag egentligen borde sova, så det har blivit en hel del sömnlösa nätter mellan lucia och nu, kan jag meddela. Å ena sidan känns det skönt att smälla igen väggarna nu, för då är lixom rördragningen klar, å andra sidan är det ju ångest i kvadrat, då det vore jäkligt trist om man glömt nå't viktigt rör...

Vad gäller "hemmabio" så är utmaningen i mitt fall att både kunna tillgodose mina egna "esoteriska" behov, och samtidigt bygga ett hus som passar en någorlunda normal familj.:p

Huset kommer att ha tre "TV-hörnor", dvs ställen där en TV+dekoder av något slag kan monteras på vägg utan synlig kabeldragning. En av dessa ("lilla biografen") kommer att få dolda rör till frontar och surroundkanaler. Därifrån går också ett 20mm rör till en möjlig "zon 2" i köksdelen/matsalsdelen i samma plan. I samma väggsnutt i köket (som kommer döljas av ett väggskåp) finns även 230V framdraget, samt Ethernet och ytterligare ett tomrör, samt rör till takhögtalare, så möjligheten finns att köra med separat miniförstärkare och någon form av mediaspelare placerad i köket som man då även kan låta driva lillbion högtalare, om andan skulle falla på vid någon fästligare tillställning.

"Musikrummet", där det tunga artilleriet kommer att husera ("stora biografen") blir något av en kabeldragningskompromiss. Enda fasta rören jag dragit är 230-drivning till reciever och slutsteg samt ett 40mm mellan reciever och projektor och så 230V + styrning till duken. Alla sladdar till högtalare kommer dras utanpå väggarna då rummet för "normalt fungerande familjer" har en helt annan funktion, så rören som dragits är för dessa funktioner. Det som kommer att trixas med då -som ni alla vet- "det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet" är väggarnas , golvets och dörrens akustiska beskaffenhet, golvbeklänaden och takhöjden...(varav takhöjden skall gå att återställa utan allt för mycket pyssel).
 
Redigerat:
Ja, man ska ju ta lite bilder också...
På g med OSB för tvättstuga, förråd och "lillbion" -farsgubben lägger skena till sänksågen:
WP_20130104_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-Mer OSB i tvättstuga/förråd:
WP_20130104_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB i köket, riktig schweizerostvarning: WP_20130107_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lillbion täcks med OSB: WP_20130107_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt som kan OSBas har OSBats i undervåningen:
WP_20130107_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsså lite gips på det hela: WP_20130107_013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan meddela att "hole-in-one" är en grym produkt men den klarar inte 60+hål i OSB utan att ta duktigt med stryk... Jag fräste OSBn med 80-fräs men valde att skaffa en ny uppsättning 1,5 HIO till gipset då jag vil ha tighta hål -i gipset så förs borren i fräsen till centrum av HIOn om man hamnar lite off-center med magnetsökaren, emedan borret borrar hål därhlelst borret behagar göra hål när man fräser OSB:
WP_20130107_015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
O
hevi skrev:
tackar, tror dock SWMBO (She Who Must Be Obeyed) är av avvikande uppfattning vad gäller takbeklädnad ;)
Typiskt kvinnofolk inte se skönheten :p
 
hevi skrev:
Hehe, lågspänningen och övrig kabeldragning har hemsökt mig hela julen -jag är sån att jag barbetar och löser problem när jag egentligen borde sova, så det har blivit en hel del sömnlösa nätter mellan lucia och nu, kan jag meddela. Å ena sidan känns det skönt att smälla igen väggarna nu, för då är lixom rördragningen klar, å andra sidan är det ju ångest i kvadrat, då det vore jäkligt trist om man glömt nå't viktigt rör...

Vad gäller "hemmabio" så är utmaningen i mitt fall att både kunna tillgodose mina egna "esoteriska" behov, och samtidigt bygga ett hus som passar en någorlunda normal familj.:p

Huset kommer att ha tre "TV-hörnor", dvs ställen där en TV+dekoder av något slag kan monteras på vägg utan synlig kabeldragning. En av dessa ("lilla biografen") kommer att få dolda rör till frontar och surroundkanaler. Därifrån går också ett 20mm rör till en möjlig "zon 2" i köksdelen/matsalsdelen i samma plan. I samma väggsnutt i köket (som kommer döljas av ett väggskåp) finns även 230V framdraget, samt Ethernet och ytterligare ett tomrör, samt rör till takhögtalare, så möjligheten finns att köra med separat miniförstärkare och någon form av mediaspelare placerad i köket som man då även kan låta driva lillbion högtalare, om andan skulle falla på vid någon fästligare tillställning.

"Musikrummet", där det tunga artilleriet kommer att husera ("stora biografen") blir något av en kabeldragningskompromiss. Enda fasta rören jag dragit är 230-drivning till reciever och slutsteg samt ett 40mm mellan reciever och projektor och så 230V + styrning till duken. Alla sladdar till högtalare kommer dras utanpå väggarna då rummet för "normalt fungerande familjer" har en helt annan funktion, så rören som dragits är för dessa funktioner. Det som kommer att trixas med då -som ni alla vet- "det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet" är väggarnas , golvets och dörrens akustiska beskaffenhet, golvbeklänaden och takhöjden...(varav takhöjden skall gå att återställa utan allt för mycket pyssel).
Känner igen mig väldigt väl i det där med att fundera på saker på nätterna. Brukar vakna av att jag har kommit på något i sömnen :)
 
iSnobben skrev:
Känner igen mig väldigt väl i det där med att fundera på saker på nätterna. Brukar vakna av att jag har kommit på något i sömnen :)
Ja, jag antar att vi har någon form av bokstavskombination...men så blir det ju genomtänkta saker vi producerar också!?!
 
Och Han sade "varde gips", och det vart gips...

100+ skivor OSB+gips har satts... En märklig känsla av monotont sänksågande, ritsande och framförallt "skruvaskruvaskruva" med skruvautomaten ("my new BFF")i kombination med känslan av att göra framsteg och lättnaden av att inte längre behöva oroa sig över vilka rör man glömt att dra (då det ändå är för sent när väggarna är på plats):

Det gigantiska vardagsrummet:
WP_20130110_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som ska bli köket (måånga timmar nedlagda på att placera ut alla väggar och uttag...);
WP_20130110_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en bild på köket:
WP_20130108_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hevi skrev:
Ja, jag antar att vi har någon form av bokstavskombination...men så blir det ju genomtänkta saker vi producerar också!?!
Ja jag gjorde något test på jobbet och fick kombinationen ESTJ :) Utan planering skulle det inte funka alls men man måste även kunna tänka om när problem uppstår och freestyla lite.
 
Dagens övning blev att gå bärsärk på väggarna runt det enda som nu finns kvar av väggar, golv och tak från "originalhuset" -det anskrämliga "badrummet" som fått vara kvar av "bekvämlighetsskäl" ska nu få sina väggar något utflyttade och utbytta mot våtrumsväggar anno 2013 (denna gång avser vi även till skillnad från de som byggde huset 1978 att både använda vattenpass och tumstock ;)). Vägg bort!:
WP_20130114_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir 30-reglat med plåtvinklar som fixerar relarna så stumt det bara går mot golv och tak. På dessa sätts det 15mm plyfa innan våtrumsgips och tätskikt (våtrumsvägg "2012"):
WP_20130114_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftermiddagen spenderades till att massakrera resterande väggar -då motstående vägg är en (för 70-talet) formidabel panoramaglasvägg med lika fantastisk utsikt som insyn, så gäller det nu att jobba snabbt med att regla och täcka den nya, för 2000-talet våtrums-specade väggen, alternativt så får man välja på att hålla sig eller låta sina två "jag jobbar hemmifrån-grannar" beröva en det sista lilla unset av privatliv man har kvar... !
WP_20130114_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
hevi skrev:
Första stora beslutet var att gipsa av alla väggar i huset. Väv- och sjögrästapeter har en fantastisk förmåga att binda lort, damm och röklukt och dessutom är det ett helvete att bredspackla/gipsa över så valet blev att plocka fram kofoten och strippa ned det som var kvar av huset till isoleringen. Nu går vi alltså långt mycket längre än normal brandsanering.
Klarade sig isoleringen från brandlukt?
Jag frågar då jag ska arbeta med att försöka få bort elak mögellukt i ett fritidshus som stått obebott en längre tid. Vävtapeter måste jag nog ta bort men är osäker på hur isolering brukar ta till sig lukt.
 
Henri skrev:
Klarade sig isoleringen från brandlukt?
Jag frågar då jag ska arbeta med att försöka få bort elak mögellukt i ett fritidshus som stått obebott en längre tid. Vävtapeter måste jag nog ta bort men är osäker på hur isolering brukar ta till sig lukt.
det enkla svaret är "det beror på". Isolering har i vissa delar av huset sanerats/avlägsnats pga uppenbar, trolig eller möjligen misstänkt brandlukt/sot, men större delen av isoleringen har klarat sig helt utan anstymmelse till problem. Brandluktens omfattning beror väldigt mycket på de specifika förutsättningarna i huset. I det här fallet är det ett tätt hus som haft en isolerad brand som släckts förhållandevis fort och sanerats efter konstens alla regler. Det finns trots provokation med extrem uppvärmning för att simulera en extremt varm sommardag i huset inte en anstymmelse till restlukt av rök när saneringen var gjord. Vi valde ändå att strippa ned huset till stommen för att få det hus vi egentligen velat havt ha vad gäller kvalitetskänslan i väggar, golv och tak -en känsla vi aldrig fått om vi lämnat kvar de tunna, lyhörda 45-reglade väggarna och golven och bara polerat ytan...


Nu...vad gäller mögellukt så bör man enligt mig attackera källan till lukten -dvs möglet och anledningen till att det finns i husey, snarare än att försöka få sanera bort lukten av möglet... Första steget i att få ordning på ett brandskadat hus är att se till att det inte brinner i det. Sen ser man till att få bort skadorna som branden orsakat. Samma sak gäller fukt och mögelskador...
 
Redigerat:
Tack för svaret. Det är ingen tvekan om tågordningen när det gäller att åtgärda mögellukt, nämligen att först angripa källan till lukten. I mitt fall håller källan redan på att åtgärdas.
Isoleringen i en bostad är i regel exponerad under längre tid för mögellukt än för brandlukt, eftersom en brand har ett snabbt förlopp. Å andra sidan kan brandlukten vara mer intensiv. Lite olika förutsättningar således.
Du skriver att försäkringsbolaget stod för sanering efter branden. Hur gick det till, innefattade det användning av ozon?
 
Själva saneringen gick i princip till så att allt som hade brunnit/värmeskadats ("förkolnat") plus en ganska god bit runtom dessa delar togs bort helt. Utgående ifrån brandhärden så letade man sedan sot, dvs alla skrymslen och vrår dit rök och sot kan ha tagit sig från brandhärden frilades -väggar och tak öppnas tills experterna kände sig nöjda och man inte längre ser spår av sot och rök, eller springor och hål till andra utrymmen.

När det var gjort kolsyreblästrades alla sotade ytor, och resten av huset tvättade man systematiskt och ytterst noga i flera omgångar med speciella tvättmedel. Sedan slut-tvättade man ytorna med någon form av alkaliskt specialtvättmedel som ska bryta ned de rester av sotpartiklar man inte kunnat tvätta eller blästra bort.

Under denna period så körde dom också ett mindre ozonaggregat -vad jag förstod så var det främst för att rena luften i huset snarare än att sanera branden -man vill helt enkelt inte att luktpartiklar ska sprida sig från en yta man inte hunnit tvätta ned och kontaminera en yta man precis tvättat. När detta var klart så gjordes en "bakre-off", dvs huset värms upp till "högsommarvärme" mha byggfläktar så att eventuella rökpartiklar släpper ifrån sig doftämnen och sen skickar man in en "guldnäsa" som letar efter röklukt.

Efter godkänd bake-off så patenteras sedan alla ytor, dvs man spärrmålar allt som har en porös yta med oljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.