Prins Daniel skrev:
Hörnini, jag har ett problem. Jag har ett antal dimmerkontakter (väggfasta alltså) som styr olika sektioner av takbelysningen i köket, och dom vill jag ju kunna fjärrstyra förstås. Dom här kontakterna sitter i en rad bredvid varandra. Man kan/ska ju ha fjärrströmbrytare minst en meter ifrån varandra - hur löser man det? (Fattar ni hur jag menar?)
Har du testat att sätta dem bredvid varandra?

Annars kan du kanske montera någon i en takdosa i stället?
 
Nyfniken skrev:
Har du testat att sätta dem bredvid varandra?
Nej, men har sett många som haft problem när mottagarna sitter för tätt. I mitt fall skulle det röra sig om 7-10cm. Har du fått det att funka?



Nyfniken skrev:
Annars kan du kanske montera någon i en takdosa i stället?
Tyvärr inga takdosor. Olika sektioner med halogenspotar, och dessutom vill jag kunna använda orginaldimmerknappen och då måste mottagaren sitta kopplad strax bakom.
 
Prins Daniel skrev:
... dessutom vill jag kunna använda orginaldimmerknappen och då måste mottagaren sitta kopplad strax bakom.
Nu förstår jag inte riktigt. Kan du inte dra iväg tändtråden och lägga pucken någon annanstans?
 
G
mikael_thn skrev:
Kör du med Switchking så finns det snygga appar till både android och iphone.
.
Klarar man av att ändra avresetid via dessa appar?
Kan man hämta temp från nätet med switchking?
 
Finns det elementtermostater som man kan styra via tellstick? Kan man tex sänka tempen på nåt smart sätt nattetid med prigrammvaran?
 
Kika på switchking, en svenskutvecklad programvara med bra support. Jag värmer garaget med ett vanligt korkat elelement och en tempgivare från clasohlson. Det låter mig ha en temperatur mellan 5-6 grader.
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Jag har vattenburet system...
 
  • Gilla
systemfel
  • Laddar…
Kör man Android kan man med fördel ta en titt på appen Remotestick.
Den har stöd för Tasker-plugin vilket innebär att du kan styra belysning baserat på event.

T.ex. att den skall tända alla lampor i huset när din smartphone upptäcker att du befinner dig i närheten av ditt WiFi-nät.

Eller kanske att garageporten skall öppna sig om den känner av att du kommit hem (baserat på WiFi eller GPS) samt känner av att du sitter i bilen. (Japp, detta går att lösa eftersom appen även har stöd för NFC-tags som du programmera och placera i bilen!)
 
Det finns lösa temostater som klarar detta av sig själva.
 
Kave skrev:
Det finns lösa temostater som klarar detta av sig själva.
But where is the fun in that? :)
 
Detta med Tellus tellstick verkar ju otroligt kul. :wow:
Jag läste att man kan lägga in koordinater för man befinner sig och sedan automatiskt få solens upp- och nedgång för att tända och släcka lampor. Är det så? Behöver man inte göra något mer sen?
 
Rooney skrev:
Jag läste att man kan lägga in koordinater för man befinner sig och sedan automatiskt få solens upp- och nedgång för att tända och släcka lampor. Är det så? Behöver man inte göra något mer sen?
Japp, inga problem! :)

Denna funktionalitet brukar dock finnas i de flesta home-automation lösningar på marknaden.
 
Jag kör själv med programmet Tellevent till min Tellstick.net; det var det bästa programmet jag har hittas hittils (kostar dock lite pengar), tyvärr stödar Switchking inte Tellstick.net då det också har bra funktioner.

I Telleevent kan man också sätta upp ett GPS staket och den kan styra Event Ghost och Wake-on-LAN.
 
Vilket Tellstick variant är egentligen den vettigaste?
Vad är fördelen med en Tellstick Net mot en Duo?

Jag har förstått att man inte kan köra tex. Switchking mot Net, men kan man komma åt Duo´n via någon mobilapp ändå?

//Niklas
 
Jag var nära på att köpa en .net men det verkar ju som att den inte alls har den funktionalitet som duo har. Jag har ingen (och vill inte ha en) dator som står igång alltid. Kollar man på telldus hemsida så vill ju jämförelsetabellen mellan net och duo påskina att det är samma funktion i .net med fördelen att den kan pluggas direkt i en router.

Men det verkar visst vara så om man kollar forumen dels hos Telldus, men även hos switchking, stora skillnader. Kolla exempelvis http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?t=2300

* .net stödjer visst inte alla enheter än
* Den stödjer inte att ta emot signaler, kan bara skicka
* Den kan inte användas av de mest populära tredjeparts-programvarorna, som switchking, man verkar vara låst till att köra allt via Internet och Telldus Live, även när man är hemma vilket känns väldigt onödigt

Nu är det väl så att man jobbar på en del av detta, men i nuläget tycker jag .net verkar vara en flopp

Men Tellevent verkar ju funka med .net? Tyvärr finns det ju inte för Android, så det går ju fetbort ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.