Är det bara jag som blir galen på alla dessa nätadaptrar? Alla ser olika ut och det blir omöjligt att använda alla 230V-uttag.
 
Mikael_L
Då kommer mina bilder.
Och jag varnar nu för både ful lösning och dåliga bilder.
Det första är tänkt att förbättras med tiden, det senare får vi stå ut med.

Såhär såg det ut när tak och väggar var klart.
Alla rör dimper ner från taket, med en ganska oklar uppfattning om vad jag skulle göra med det sen.
natverk-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören till höger är för golvvärmetermostater, om nu några sådan blir uppsatta.

Och i en annan vägg såg det ut såhär:
natverk-05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter fiberkonvertern, och så hade jag bara stoppat in en wireless router, LAN-telefonmodem samt telefonens basstation.
Det såg för hemskt ut, helt enkelt.
Ett 16mm och ett 20mm tomrör går mellan dessa två platser.


Så strax före julafton hittade jag ett skåp på IKEA's fyndavdelning för typ en hundring.
Ett IKEA Bestå väggskåp med en vit dörr. Det såg perfekt ut, så det köpte jag.

Och sågade lite hål för alla slangar och vägguttag. Det visade sig att det var inte så mycket massivmaterial att såga i, det mesta av stommen bestod av tunn vitlackad masonite med vellpapp mellan. Men om hålen kommer på rätt plats så tappar skåpet inte alltför mycket stadga.
Sen klämde jag upp det:
natverk-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och däri ligger nu den trådlösa routern, telefonmodemet, telefonens basstation och en nätverkshårddisk.
Allt fortfarande helt oorganiserat, och inga kablar dragna i därför avsedda rör, förutom mellan fiberkonvertern och routern.
Jag ska väl fortsätta att fixa till allteftersom, med trådat nät till olika rum, en patch.panel och lite snyggare ordning.
natverk-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med dörren stängd ser det ut såhär, ty det finns två nätverkskablar som måste ut. En permanent och en som används tillfälligt med jämna mellanrum.
Det blir aningens varmt, så något ventilatonshål och ev fläkt blir nog nödvändigt.
natverk-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
peternicklas
Var ju ett bra ställe att ha en telefon på.:)
 
Mats skrev:
Japp. Det är jätteskönt för öronen med en knäpptyst switch. Samma 48GB bakplan på den här så i teorin ska den fixa full speed på alla portar så länge man inte trycker i 10 Gbit SFP
Hittade en troligen åskskaddad kabel också. Den vill inte länka i mer än 10 mbit numer och den var Gbit kapabel för nått år sen så den får vi ta och byta ut vid tillfälle
Trots att min switch sitter bakom väggen så hör jag den mer än min stationära speldator (ja, enbart ssd, väl valda fläktar osv. i ljuddämpat chassi så den är tyst)
Jag råkade ut för samma sak med ett av mina uttag nyligen, men har inte hunnit kolla om det är dålig kontakt eller vad det är frågan om. Kontakt finns på samtliga ledare, men den länkar precis som i ditt fall bara på 10 så det uttaget är övertejpat just nu. (Kan inte skylla på annat än lathet, max 1,5 meter kabel att byta från patchpanel till uttag)
 
Mats skrev:
Dags för en lite utförligare beskrivning av den där Zyxel switchen också.
Efter att hag jag såg att du tipsade om denna i en annan tråd slog jag också till på en eftersom den verkade helt klart prisvärd.
Har väl ingen direkt användning av att ha en managed switch men när den är såpass billig och utan fläkt var det inget att tveka på.

Har en AP som fixar flera SSID och Vlan så det har blivit lite testande fram och tillbaks bara för att lära sig lite hur det funkar. När man tänkte "rätt" var det ju riktigt logiskt hur man skulle kunna få allt att funka.

Denna AP har jag förresten inte lyckats "sänka" övriga enheter med om någon har dålig mottagning, vet inte om jag inte försökt tillräckligt mycket än eller om den är mer avancerad än wifi-delen i en vanlig router.
Det är en http://www.ubnt.com/unifi

2013-01-13 19.33.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
nsiak skrev:
Denna AP har jag förresten inte lyckats "sänka" övriga enheter med om någon har dålig mottagning, vet inte om jag inte försökt tillräckligt mycket än eller om den är mer avancerad än wifi-delen i en vanlig router.
Det är en [länk]
Den där har jag satt upp 6 st på jobbet och de fungerar bra, ingen har klagat sen de kom upp och sen märker de inte om de flyttar mellan olika AP heller då alla har samma ssid + gästnätverk. Bra mjukvara till också. Har sett att det varit ~15 st anslutna till samma AP ibland.
 
Jag vet inte om detta är rätt ställe, men jag funderar på om man kan få ett snabbt svar på frågan om hur man bygger ut sitt wlan på bästa sätt. Har idag en dlink på övervåningen men skulle kunna tänka mig att komplettera med ett par accesspunkter till för att få täckning på hela fastigheten. Hur görs detta bäst med konsumentprodukter? Nya nät på andra kanaler som klienterna får hoppa mellan själva eller byggs detta på något annat vis?
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte om detta är rätt ställe, men jag funderar på om man kan få ett snabbt svar på frågan om hur man bygger ut sitt wlan på bästa sätt. Har idag en dlink på övervåningen men skulle kunna tänka mig att komplettera med ett par accesspunkter till för att få täckning på hela fastigheten. Hur görs detta bäst med konsumentprodukter? Nya nät på andra kanaler som klienterna får hoppa mellan själva eller byggs detta på något annat vis?
Du drar kabel dit du vill ha dina nya wlan plylar, sen sätter du samma ssid och lösenord i dom allihopa.

Och sedan avslutar du med att lägga du ut en bild på din patchpanel som du precis blev tvungen att installera i din källare för att undvika en kabelhärva :D
 
.ok...men jag skulle nog vilja att dom fungerar som repeatrar......

Patchpanelen är på plats sedan länge....:

PICT4793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bidrar med en bild på halvfärdigt nätverksprojekt. Fick idag inkopplat fyra uttag (8 ingångar) i patchpanelen. Fullt utbyggt kommer jag ha minst 8 uttag. Hyllplan ska tillverkas och där ska jag ha laserskrivare och multifunktionsskrivare. På bilden syns en HP switch, telias router-modem-trådlösa-IPtele-allt-i-allo... NAS, trådlös tele. ImageUploadedByByggahus.se1358112492.319408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som är kvar att göra är att dra ner antennkabel från marksänd TV och parabol. Härifrån ska signalen splittas och dras dit jag förberett i huset.
 
Jag har faktiskt aldrig rigat npn som wireless repeater men funktionen finns i WDS standarden så det ska gå.

Sätter man samma SSID och olika kanaler så kan det innebära att klienten måste ansluta om sig. Har man anslut automatiskt på så blir det rätt smidigt men man kan få starta om streamade saker från nätet.
I stor skala sätter man en contrloller som flyttar över klienterna mellan olika accesspunkter men de prylarna brukar kosta en del.
 
Börjar bli lite nätverkskabel i väggen (ca 140m 2*CAT6). Hittills 11 dubbeluttag Cat 6 på drygt 50m2, nu ska bara resten av huset på 120m2 fixas till. Som tur är ska resten inte in i den här väggen. Även passat på att lägga in flexrör för surroundljud/antenn och lite 1-wire för temperaturer etc.
DSC_5452.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska det till ett teknikutrumme med diverse dator/nätverksutr
DSC_5447.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart är infrastrukturen klar, då får man börja med ändutrustning som switchar/patchpaneler/NAS, styr och regler samt övervakningsutrustning

Totalt lär det bli omkring 23-24 dubbeluttag Cat6. Till detta en del i teknikutrymmet för NAS/Mätutrustning etc. Utöver det blir det 2-3 AP för Wlan. Lite osäker på hur jag gör med Switcharna, 3 st (data/tv/tfn)eller 1 smart som delas upp, vi får se. Sen blir det några patchpaneler för att få ordning på kablaget......
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snyggt Mape17!
Så där fin ordning har vi definitivt inte ens på jobbet.


En liten fundering:
Här håller vi på och drar kabel och sätter upp accesspunkter,
så hela kåken i stort sett förvandlas till en gigantisk mikrovågsugn.

Och så finns det folk därute som tror/vet att de har elallergi,
och knappt vågar tända en ficklampa.

Två världar?
 
  • Gilla
hoco
  • Laddar…
MathiasS skrev:
.ok...men jag skulle nog vilja att dom fungerar som repeatrar......
Det blir helt värdelösa prestanda om man konfigurerar som repeater. Jag har en liten d-Link repeater i ett garage och får igenom max 3 Mbit/s. Kul när man har 100 i fibern.. Dessutom repeterar den på samma kanal som den tar emot på.

Flera kabelanslutna AP med samma SSID funkar däremot klockrent. Jag använder Apple Airport Express för detta ändamål.
 
MathiasS skrev:
men jag funderar på om man kan få ett snabbt svar på frågan om hur man bygger ut sitt wlan på bästa sätt.
Snabbt svar givet om bästa sätt.

MathiasS skrev:
.ok...men jag skulle nog vilja att dom fungerar som repeatrar......
Det där är dem snabbaste, men inte den bästa...

mycke_nu skrev:
Det blir helt värdelösa prestanda om man konfigurerar som repeater.
Kunde inte sagt det bättre själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.