charta77 skrev:
Nej, nu fick jag dyrare pellets eftersom fabriken häromkring lades med.

Mer användare så det lönar sig med fler fabriker.

Annars, hur gjorde du?
Om frågan var till mig :p så håller jag precis på att planera och bygga bulkförråd kombinerat med möjlighet till säck påfyllning. Förrådet blir ganska högt men smalt. Kommer gå upp på vinden och tänkte ha inblåsningsröret så högt upp som möjligt på gavelspetsen och sedan bygga dörr / lucka från garagenivå med möjlighet att fylla på den vägen. Även att kunna ta sig in och städa mm. Sugsond i botten och pelletsen sugs in i pannan med vaccum.
 
Javisst, det var det.

Och nu måste jag börja googla vacuum, pellets och panna. Det lät intressant.
 
Håller på för fullt och bygger i garaget,
Pannan och alla "tillbehör" ska dyka upp nästa vecka, om man har tur.
 
Kommer att ha garaget isolerat och genom att jag har tänkt att pelletsförrådet ska gå genom garaget och upp på oisolerad vind är jag rädd för kondens. Tror ni att jag behöver isolera runt förrådet uppe på vinden?
 
@Calle&Lisa

Har kanske bommat i nån annan tråd, vad blev det för panna?
 
Det blev en Fröling P4-8.
 
  • Gilla
Åskar och 1 till
  • Laddar…
Vi förväntar oss rapport:D
 
peternicklas
Glad att vi valde en luft/vatten, många problem och mycket arbete som man slipper ifrån. Ja, jag är bekväm. Ursäkta om det var lite utanför.
 
peternicklas skrev:
Glad att vi valde en luft/vatten, många problem och mycket arbete som man slipper ifrån. Ja, jag är bekväm. Ursäkta om det var lite utanför.
Är annars ganska många som har problem med luft/vatten, framförallt de som bor där man har en riktig vinter..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
peternicklas
Åskar skrev:
Är annars ganska många som har problem med luft/vatten, framförallt de som bor där man har en riktig vinter..
Vi har bara en blaskig vinter så det är inga problem med pump. Värmer mig extra när jag ser grannen bära in 2 pallar med pelletssäckar..
 
rca1959 skrev:
Vi förväntar oss rapport:D

Jag är riktigt nöjd med hur anläggningen blev tillslut. Förrådet blev inne i garaget och fortsätter inte upp på vinden som jag funderade på. Volymen är ca 7 m3. Sugsystemet funkar prickfritt och pannan likaså. Skönt med en i stort sett helautomatisk anläggning där pannan sotar själv och bulkbilen fyller på förrådet. Enda man behöver göra är tömma asklådan nån gång per vinter.
Kul att det går att bygga en helautomatisk anläggning även med biobränsle till nybyggen. Vi kommer enl beräkningar göra av med ca 2-3 ton pellets per år till en kostnad av ca 5-7000kr. På 3 ton kommer vi spara ca 1800kr med bulk mot småsäck.
Känns som att nästan alla satsar på värmepumpar idag och som har en bedrövlig verkningsgrad på vintern.Svårt att tänka mig att deras månadskostnad blir mindre än våra ca 500 kr mån per år. uploadfromtaptalk1358031220253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • uploadfromtaptalk1358031284358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1358031316212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1358031425216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1358031442618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ja73 och 4 till
  • Laddar…
Pelletshantering är drygt, tråkigt, skitigt och billigt. Efter 5 år med pellets har jag fått tag på en gammall mecaterm luft vatten pump vi skall försöka docka mot pannan. Går det som jag vill får jag pelletselda en månad om året istället för 6. Har man litet pannrum längst in i källaren finns inget annat alternativ än små säck.
 
Ja förstår att man kan tröttna lite på pellets då. Jag har försökt tänka så när jag byggde att jag inte ville tröttna om några år. Kan man stödelda när det är som kallast så funkar en värmepump kanske bättre. Vi har solfångare som hjälper till bra på vår höst och tar över helt på sommaren.
 
slaskman skrev:
Pelletshantering är drygt, tråkigt, skitigt och billigt. Efter 5 år med pellets har jag fått tag på en gammall mecaterm luft vatten pump vi skall försöka docka mot pannan. Går det som jag vill får jag pelletselda en månad om året istället för 6. Har man litet pannrum längst in i källaren finns inget annat alternativ än små säck.
Hur funkar de här sugsystemen egetligen? Borde man inte kunna ha en "silo" på kanske 5 m2 ute som rent juridiskt är en friggebod, och sedan ett insug till pannrummet? Många har ju en frigga på 10m2 och då skulle det ju vara smidigt att komplettera med ett pelletsförråd.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jo det skulle nog funka kanon. Kan lätt suga 12-13 m kanske ännu längre. Min är det ett j-vla sug i.Det man kanske måste tänka på är hur man installerar slangarna.Så att man inte får problem med kondens tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.