Jag lade samma golv diagonalt i vårt kök för några år sedan. Blev väldigt bra. De halva plattorna som blir över vid startväggarna går att använda på motstående vägg.
 
BiFuel skrev:
Eftersom vi är på gång med samma golv undrar jag varför längs med och inte diagonalt? Estetiska skäl eller annat?...
Bara utseende.

Det är ju en smaksak, men jag tycker det blir lugnare utan alla dessa linjer på snedden.

Jämför t.ex. detta:
http://www.byggahus.se/forum/kok/200447-renoveringen-av-vart-kok.html#post1590399

Men, som sagt, en smaksak, så vi skall inte bråka om det :)
 
Tack för alla svar, angående golvet så är det lagt o det kommer ligga som det gör, är just för att liva upp det som golvet hamnar diagonalt:)

Kul med alla svar, kör vidare med lite bilder till.

IMG_6449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av stommarna uppe, Längst till höger ser ni att det blir Ikea Liiiiidingö luckor, i grått som tydligen ska vara en relativt ny färg.

Är väl inte överdrivet imponerad över hur man fäster deras överskåp men man får väl lita på att det håller... Stommarna skruvade jag ihop en sen kväll.

Har under detta byggets gång haft en oerhört stor hjälp av min mammas sambo som e pensionär och är och hjälper mig dagtid, suveränt med ngn som kan ge en hjälpande hand och som är bra på allt från att skruva ihop lådinredningar till att kapa till en list på 5x45 cm med midja pga krokig vägg. Underbar hjälp, måste komma på ett bra sätt att återgälda den då han inte lär ta emot pengar av mig.

IMG_6450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Kör vidare med ytterligare en dags arbete, börjar närma sig realtid nu.

Mitt mål med köket har hela tiden varit att få ett praktiskt kök, jag har väldigt svårt för ekskivor som måste oljas med en "nerfälld" ho som har en kant som är högre än skivan.

Alltså vill jag har en klassisk diskbänk, det hade jag en, iofs från 1965, Den behövde fräschas upp, jag gick på den med polermaskin och en kombination av Jif och bilrubbing, den blev fin:) har inga bilder på den än.

Behövde även ett nytt underrede till den, träreglarna var i halvtaskigt skick sen ville jag ha en ordentligt stadig bänk då det är lite svårt med stödet i ytterkant mellan spis och diskmaskin.

Var och hämtade 7 meter kvadratiska konstruktionsrör i 60x20mm, brände ihop dem efter en slarvig "ritning" på en kartong, åkte sen hem o testade resultatet.

DSC_0615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den passade som en smäck i diskbänken, hur funkade det mot bänken då?

IMG_6460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade lika bra där, sitter alltså med 3 plattjärn mot väggen förutom skruvarna som går genom stommarna.
Fick bli en liten specialare i hörnskåpet, en 2"3 infäll för att ge bänken styrka så diskbänken hamnar 10cm från väggen, vilket kan tyckas vara jävligt märkligt men planerat och det där kommer lösa sig på ett mkt bra sätt är jag övertygad om:D

Snyggade till vattendragningen och införskaffade en blandare med diskmaskinsavstängning, nu är det inga onödiga kopplingar längre.

DSC_0627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även skruvat vidare med stommarna, har börjat passa in överskåpen över kyl/frys, samt lite finlir.
Blir genomgående vitvaror från Electrolux, har hört både ris och ros, får hoppas att det funkar för mig, Är iaf 5 åre garanti på kyl/frys och spis.

IMG_6457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_6450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Gillar din gamla diskbänk. Det är väl den lite tjockare typen och inte som de nya folietjocka? Fick en liknande av en kompis som renoverade sin stadslya. Kanske hädelse, men vi satte den i stallet.

Och så väntar jag på fler bilder. Eller en live-länk eftersom du nu nästan är i realtid.;)

Keep it up!
 
Igår monterades lite mer lådor, diskmaskin, spis mm. Börjar bli mycket småpill nu...

IMG_6462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår lagades första maten på nya spisen, så jäkla skönt att ha vatten, avlopp och en spis igen, diska på toaletten är ingen höjdare...
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Så där skall ett kök se ut (y)

Inte en onödig pryl saknas.
Allt ligger framme där man ser det, färdigt för användning.

Pluspoäng också för flexibel elinstallation.
Man vet aldrig när man behöver trefas för en ny latte-maskin.

Och ett bra vattenpass är ovärderligt i varje kök om man vill ha jämntjocka pannkakor!


Kul att se att det händer saker :)
Rätt som det är är det minimalistiskt och sterilt som alla moderna kök.
Här syns det att folk bor, lagar mat och trivs!


PS
Tävling: Var tusan gör man av disktrasan med dagens cirkelbågsformade kökskranar :rolleyes:
 
Grymt med riktig diskbänk! Hatten av för den utomordentliga idén!
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
PS
Tävling: Var tusan gör man av disktrasan med dagens cirkelbågsformade kökskranar :rolleyes:
Mitt svar till tävlingen, 250:- hos Cervera, sitter med magnet på utsidan hon.

ImageUploadedByTapatalk HD1357849429.139805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk HD1357849441.251933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karinpettersson och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
PS
Tävling: Var tusan gör man av disktrasan med dagens cirkelbågsformade kökskranar :rolleyes:
Mitt bidrag; http://www.smartasaker.se/pluring.html#
Kan köpas på alla möjliga ställen till alla möjliga priser.
Sorry TS, fortsätt nu med köket! Det blir kanonfint! :)
 
TeroM skrev:
Mitt svar till tävlingen, 250:- hos Cervera, sitter med magnet på utsidan hon.

[bild]

[bild]
TeroM

Här har vi en vinnare (y)

Får jag ditt kontonummer och kod så skall jag skicka prispengarna :rolleyes:
 
Tack för alla kommentarer o svar, Måste hitta på en lösning för disktrasan, för på blandaren passar den inte längre :(

Har slipat spackel ikväll o förhoppningsvis lagt på sista lagret spackel...

Skickar med en bild på ett litet test jag gjorde ikväll.

DSC_0631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Disktrasan gör sig bäst i sopkorgen. SNUSKTRASA!
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Då ska vi se, Ikväll blev det ugnsstekta rotfrukter, vildsvinskotlett samt ett glas rödtjut till, Det innebär att köket iaf är användvart, det är inte klart men det går att använda. Det var mitt mål tills på måndag då jag börjar jobba igen och nu börjar den riktigt tuffa biten där allt ska färdigställas på kvällar och helger, gäller väl bara att kämpa på.

Köpte en puttifrån pryl till skåpet under diskbänken, skitsmidigt, rekommenderas verkligen, bara trycka benet mot luckan så åker den upp, man slipper använda händerna för att öppna, praktiskt om man har potatisskal i nävarna:D

DSC_0629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var jag grymt trött, hade egentligen planerat att tapetsera idag men med tanke på hur trött o less jag var gav jag fan i det, med tanke på priset på tapeten som sambon föreslog så skulle det skära i min småländska själ om jag sumpade en våd.:x

IMG_6463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är tur att man har haft god hjälp

IMG_6476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en helhetsbild på hur det ser ut idag, Massvis med finjustering kvar, har inte kopplat in kyl/frys än då väggen ska tapetseras till vänster samt massa passbitar är kvar där borta och de måste ut för att lösa det, risken om jag drar igång de är väl att det inte blir klart på länge.

IMG_6480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perstorpsskivan ska få vara kvar är planen, gillar designen, den passar in i färgerna och den passar in i husets tidsålder, Den ska våtslipas, poleras och sen få en svartbetsad list, det har tyvärr inte hunnits med.

IMG_6488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det mycket arbete kvar, gamla farstun, Dörren till källaren har jag hunnit byta, satte i en högerhängd dörr då det kändes mer logiskt, måste bara lära reptilhjärnan det också.
Dörren till vänster går till en liten skrubb, 2 meter djup och 70cm bred, Dörren ska bort och sen ska det bli en stång där inne för att hänga jackor på galgar, sen blir det ngn form utav dörr kanske 70cm in så att det går att komma in i skrubben.
Det kommer att tillkomma 2 högskåp mellan ytterdörren och fönstret, de ska rymma städskåp och allmän förvaring, ett 60 och ett 40 brett, men tog 37 cm djupa för att det inte skulle kännas trångt.
IMG_6491.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu jobbat med detta projektet i 16 intensiva dagar, har inte loggat timmar tyvärr men jag har nog lagt 10-12h varje dag förutom nyårsafton/nyårsdagen, då blev det nog bara 6h/dag.
Då hade jag kök, vitvaror, elmaterial, tak o golv hemma när jag började. Har fått åka o köpa gips, lite reglar o allmänt småpill under resans gång.

Har varit en tuff byggperiod med familjen hemma, Hade varit mycket smidigare om man inte hade behövt leva i kaoset, nu kommer tråden snurra saktare men målet är att uppdatera efterhand saker blir klara.

IMG_6492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
[bild]

Här kommer en helhetsbild på hur det ser ut idag, Massvis med finjustering kvar, har inte kopplat in kyl/frys än då väggen ska tapetseras till vänster samt massa passbitar är kvar där borta och de måste ut för att lösa det, risken om jag drar igång de är väl att det inte blir klart på länge.
Gott att se att du inte är ensam om detta arbete.
Snickaren ser väldigt kompetent ut med sina Festool!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.