Status
Tråden går ej att kommentera.
S
Jag startade en blogg för några dagar sedan där jag berättar min historia om mitt första husköp och alla misstag, missar och horribla upptäckter.
Vi hittade ett "totalrenoverat, pittoreskt hus med kommunalt vatten/avlopp
där alla vitvaror, porslin, spis osv var nytt."
Säljarna är ett byggföretag som hade köpt ett dödsbo för en liten summa
och totalrenoverat det och sålt det för avsevärt mycket mer.
På ytan ser det perfekt ut, men när man började lyfta på saker....

Här är bloggen för er som vill läsa om tankar, känslor och besvikelser
runt vårt första husköp. 2012 - värsta året i mitt liv.
http://fuskbygge2012.blogspot.se/

En koncentrerad version av all fakta som finns på bloggen följer nedan.
Dessa är de absolut största felen som vi har hittat och tänker fokusera på.
(Advokaten går hårt på att det är en byggfirma med 25års erfarenhet samt
att det står totalrenoverat."

Vi håller i nuläget på att stämma säljaren och dessa är antagligen punkterna
som kommer stå:

- Lägga om avloppet till en kostnad på 32.000kr. (Anledning står i tråden)
- All el i huset är feldragen. (Får detta bekräftat den 21/1 då vi har en elbesiktning bokad.)
- Lägga nytt golv i kök (Vätskada, ni kan läsa mer om det i tråden/bloggen)
- Montera ner köksskåp/luckor då även det är vätskadat.
- Bygga trädäck (25 kvm) då säljaren ej har återställt det efter att vi fick omdränerat.
- Byta/ordna stuprör då även detta ej är återställt efter dränering.
- Lägga om avloppet en ANDRA gång samt återställning av tomt. (Väntar på offert)
- Fönster ramlat ner från karmen.
- Blev tvungna att byta lås då de undanhöll nycklar från oss.

OBS!
Har ni frågor så ställ de istället för att anta saker. Finns mycket
information jag ej har skrivit i tråden som är ganska avgörande för vissa saker jag skriver.
Var snälla och håll god ton så ska jag göra detsamma.

När allting är klart så kommer jag lägga ut företagsnamn på säljarna, mäklarfirman samt besiktningsmannen.

Mvh,
Stoppable
 
Stoppable skrev:
Har varit tvungen att:
Dränera om.
Lägga om avloppet 2 gånger.
Isolera
Sätta upp ett fönster som ramlade ner
Advokat mot besiktningsman, mäklare samt säljare
Förutom det där med advokaten låter det som en ganska normal tillvaro för en husägare. ;)

Jag var för övrigt inne på bloggen. Det fanns bara en post...

Det lät dock som en intressant början på ett renoveringsprojekt, så fortsätt gärna att uppdatera. Gärna med mycket bilder!
 
S
eviljava skrev:
Förutom det där med advokaten låter det som en ganska normal tillvaro för en husägare. ;)

Jag var för övrigt inne på bloggen. Det fanns bara en post...

Det lät dock som en intressant början på ett renoveringsprojekt, så fortsätt gärna att uppdatera. Gärna med mycket bilder!
Jo de flesta säger det. :)
Jag har massvis med bilder så nog ska det uppdateras! Tack för visat intresse. Kul att man skriver för någon iallafall.
 
Det ska bli intressant att läsa om erat äventyr, precis som föregående talare så gillar jag många bilder :)

Får man önska så skulle jag föreslå att du ändrar färgsättningen från svart bakgrund/vit text eftersom att det är rätt jobbigt för ögonen.
 
Låter som huset brevid mina föräldrar... ert hus ligger inte händelsevis i närheten av Hammenhög?
 
Kör på, ös på med många bilder och frågeställningar.
 
Håller med, kör på med mycket bilder också!
 
Spännande -känner igen mig mycket i din korta beskrivning.
Dränera om.-check dock helt onödigt beroende på punkt 5.
Lägga om avloppet 2 gånger. -turligt nog nej
Isolera -check
Sätta upp ett fönster som ramlade ner -nästan check
Advokat mot besiktningsman, mäklare samt säljare - ingen advokat men mycket felaktigheter i besiktningsprotokoll så kanske snart.

Dessutom: lurad av mäklaren -mäklaren sa att man fick bygga 300 kvm på tomten -sanningen: 75 kvm (vilket vi har).
Så håller helt med; 2012 -värsta året i mitt liv -hittills...
 
Redigerat:
S
Joco_ skrev:
Det ska bli intressant att läsa om erat äventyr, precis som föregående talare så gillar jag många bilder :)

Får man önska så skulle jag föreslå att du ändrar färgsättningen från svart bakgrund/vit text eftersom att det är rätt jobbigt för ögonen.
Ska försöka lägga ut de bilder jag kan, vill dock inte lägga ut för mycket då bilderna är väldigt avslöjande.
Men ska göra mitt bästa.
 
S
Nä det är inte i Hammenhög, förjävligt att så många sitter i samma sits som oss.
Det ligger i Skåne, mer vill jag inte säga i nuläget då jag inte vill avslöja för mycket.
 
S
Lane skrev:
Spännande -känner igen mig mycket i din korta beskrivning.
Dränera om.-check dock helt onödigt beroende på punkt 5.
Lägga om avloppet 2 gånger. -turligt nog nej
Isolera -check
Sätta upp ett fönster som ramlade ner -nästan check
Advokat mot besiktningsman, mäklare samt säljare - ingen advokat men mycket felaktigheter i besiktningsprotokoll så kanske snart.

Dessutom: lurad av mäklaren -mäklaren sa att man fick bygga 300 kvm på tomten -sanningen: 75 kvm (vilket vi har).
Så håller helt med; 2012 -värsta året i mitt liv -hittills...
Om vi säger såhär...
När jag tog kontakt med advokat så blev det verkligt och det verkligen kändes som att "Nu jävlar ska de asen få".
Fler borde ta den vägen och fullkomligt köra över idioter som våra säljare.
De sakerna jag listade upp i första inlägget är bara några av sakerna som har hänt.
Det värsta i mitt tycke är att min gravida sambo ramlade ner från trappen på ovanvåningen pågrund utav att hon tog tag i trappräcket och det ramlade ner från väggen.

Då var jag VÄLDIGT nära att köra hem till säljaren.
 
Stoppable skrev:
Om vi säger såhär...
När jag tog kontakt med advokat så blev det verkligt och det verkligen kändes som att "Nu jävlar ska de asen få".
Fler borde ta den vägen och fullkomligt köra över idioter som våra säljare.
De sakerna jag listade upp i första inlägget är bara några av sakerna som har hänt.
Det värsta i mitt tycke är att min gravida sambo ramlade ner från trappen på ovanvåningen pågrund utav att hon tog tag i trappräcket och det ramlade ner från väggen.

Då var jag VÄLDIGT nära att köra hem till säljaren.
Det här inlägget tänder mina varningsklockor.

Stoppable, jag tycker att det låter som att du är inne på en dålig väg. Att föra krig och att hämnas via jurister är sällan klokt, och leder ofta till problem och kostnader för dig själv. Jag tycker att du ska sätta dig ner och fråga din jurist samt någon du litar på om ditt agerande verkligen är klokt.

Prova också att se saker från den andra sidan. Som t.ex det lösa trappräcket. Tror du att det satt dåligt för att säljarna medvetet har fuskat, eller för att de helt enkelt var okunniga om hur det skulle göras? Jag tror det beror på okunskap - det hade ju lika gärna kunnat vara de som drabbades som din fru. Och är det lönt för dig att bränna energi på att vara arg på någon för att de är okunniga?
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
S
Uppskattar din åsikt och svar Pelpet.
Min advokat är själv på krigsstigen när han ser hur företaget har betett sig.
Det är ett BYGGFÖRETAG som jag köpte huset utav som köper fallfärdiga hus billigt och TOTALRENOVERAR dom och sedan säljer det vidare.

Varför skulle det inte vara klokt att "hämnas" via jurist? Jag har lagt ut över 200.000kr på att dom har blåst mig. Nog fan ska jag köra över dom.
Om man är ett byggföretag som har detta som arbete att totalrenovera hem så sätter man väl ändå inte upp trappräcke med RÖDA plugg i en tegelvägg, de satte pluggen direkt i putsfickor.

Har inte skrivit all fakta, det är nog därför du svarade som du har gjort :)
 
  • Gilla
Gulfxx och 2 till
  • Laddar…
tycker du gör helt rätt som tar processen istället för att göra som resten av svenskarna och knyta näven i fickan! kör hårt
 
Stoppable skrev:
Nog fan ska jag köra över dom.
Jag förstår att du gärna vill sätta dit dom, jag hade med all säkerhet känt likadant. Men om det nu är ett sådant ruffel och båg företag så tror jag inte att du har så mycket att hämta. Kan tänka mig att de hellre konkar eller rekonstruerar på något sätt, än att betala vite som vunnit laga kraft. Då står du ändå där med skulderna till ingen nytta och som lök på laxen så har du förlorat ännu mer tid,pengar och energi. Jag skulle försöka lägga energin på att blicka framåt med din familj istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.