Hej.

Står i begrepp att göra badrummet på våran övervåning (1,5plans smålandsvilla). Resten av övervåningen är redan färdig och bebodd. Alltså är redan väggarna för badrummet resta men inte klädda. Eftersom det ska upp en del saker på väggarna såsom blandare, skåp, element mm så hade det varit skönt om man kunde ha ngt material bakom våtrumsgippset (exempelvis plywood). Har förstått att OSB-skivor inte är okej men finns det ngt som är godkänt... eller är det till att regla upp bakom på varje enskilt ställe där ngt ska sitta?

mvh
 
Tack så mycket. Vanlig plywood och därefter våtrumsgips mao! Precis vad jag hoppats på.

Följdfråga: Om man har plywood under räcker det då med 6mm våtrumsgips (sk renoveringsgips)?
 
Träfiberbaseradskiva är godkänt som bakomvarande oavsett om du väljer BKR eller GVK så även OSB är tillåtet. Däremot ersätter inte OSB eller vanlig 12 mm plyfa inte kravet på kortlingar.

Den enda konstruktion som är utprovad för infästning av allt (det mesta i alla fall) utan kortling är just våtrumsvägg 2012 alltså 15 mm plyfa med godkänd våtrumsskiva ovanpå.

6 mm är ej godkänt. Vanlig kartonggips kan vara godkänt förutsatt att tätskiktsleverantören godkänner denna lösning (vilket dock inte är självklart).

Så bestäm om du vill kortla eller bygga enligt våtrumsvägg 2012, därefter är det bara att bestämma vilket branschreglemente du avser att följa. Därefter är det mest bara att läsa innantill eller fråga deras support eller här på Byggahus
 
Tackar hjärtligast. för svaren. Nu vet jag hur jag ska göra. Första varvet jag läste upptäckte jag inte att det var just 15mm som gällde. Men då kör jag 15mm Konstruktionsplywood och sen 12,5mm "Humidboard 2.0" från "Knauf danogips".

Behöver jag ha plywood bakom även på sådan vägg där jag inte ska fästa något? Hur gör jag vid/runt fönstret????
 
JoenssonK skrev:
Tackar hjärtligast. för svaren. Nu vet jag hur jag ska göra. Första varvet jag läste upptäckte jag inte att det var just 15mm som gällde. Men då kör jag 15mm Konstruktionsplywood och sen 12,5mm "Humidboard 2.0" från "Knauf danogips".

Behöver jag ha plywood bakom även på sådan vägg där jag inte ska fästa något? Hur gör jag vid/runt fönstret????
Ja det borde du ha. För att få stadighet. Jag körde med 15 på väggen där duschdörr, tvättställ kommer och 12 mm på dom andra. Mvh
 
Klockren sammanfattning Kinglolle... här hade man inte mycket att tillägga. :) (y)
 
Kidnappar tråden för vidare relaterade frågor! :cool:

Jag skall bygga våtrum med dusch i min radhustvättstuga från 1974.
Golvbrunnen vet jag att jag måste byta ut, men måste jag förstärka de befintliga väggarna enligt senaste standard?

Ena väggen (mot grannen) är stabil med dubbelgips och troligtvis rejäla reglar (dock cc 60).
En annan vägg är dock bara 45x45 reglar cc 60 & enkelgips. Sviktar lätt om man bankar på den.:confused:

Precis i duschhörnet tänkte jag byta till 15mm plywood & våtrumsskiva men i hörnet mellan de två ovan beskrivna väggarna sitter en fjärrvärmeväxlare som inte går att flytta på, så bakom den tänkte jag behålla väggen som det är (glasfiberväv på gips.)

Vad gör jag med de andra väggarna?
 
Varför ska man använda 900mm plywood, annat än på grund av CC450. Om man kör CC300 eller stoppar in en extra stolpe vid skarven så borde man ju kunna använda 1200mm plywood.

Missar jag något?
 
morbidhans skrev:
Kolla denna :) [länk]
Toppen! Den borde klistras! :)
 
blue.b skrev:
Varför ska man använda 900mm plywood, annat än på grund av CC450. Om man kör CC300 eller stoppar in en extra stolpe vid skarven så borde man ju kunna använda 1200mm plywood.

Missar jag något?
Yrkesmän får endast arbeta med 900 vid nybyggnad pga belastning. 1200 används vid rot.
 
morbidhans skrev:
Kolla denna :) [länk]
Bra video, men efter jag sett den dök ett par fundering upp. Jag hoppas att det är okej att jag ställer frågorna här eftersom vi ändå talar våtrumsvägg. :)

1: I videon säger man att man bara ska borra igenom kaklet, men i instruktionerna står att man ska borra igenom kakel och tätskikt. Kan man anta att det är instruktionsdokumentet som är korrekt?!?
2: Varför ska man lämna 10mm mellan plywood och golv? Ska det även vara en glipa emellan plyfaskivorna i sidled?
3: Ska man ställa våtrumsskivorna dikt an mot golvet?
 
  • Gilla
Dontino
  • Laddar…
Jag undrar också:

1) hur man sätter plywoodskivorna i hörnen? Glipa där med? Hur stor?

2) Vid renovering, vad sätter man bäst på en redan dubbelgipsad vägg? (2,5 m från nya duschen)
Delar denna vägg med min radhusgranne och dubbelgipset är ju av brandskyddsskäl, så de lär få sitta kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.