Tips för att slippa tömma bensinen varje höst, tanka med alkylatbensin den innehåller inte tillsatser och dylikt som vanlig 95 oktan gör ... dessutom bättre effekt,mer lättstartad pga att man slipper den 10-30% tillsatsen av etanol. finns att takna på en del mackar på pump och är då billigare än att köpa typ "aspen" på plastdunk.
 
Tycker att band är överskattat är det blötsnö så slirar det lätt..... och får man motorstopp så är dom ett helvete att flytta.......
 
Krokodilen: när du svarar på äldre inlägg, citera åtminstone delar av inlägget så man vet vad du svarar på.
 
Ska försöka göra det, såg inte att dom var så gamla ... sorry
 
Krokodilen31 skrev:
40M seriöst?
Vad svarade du på?

Sent from my Nexus 7 using Byggahus.se mobile app
 
ullberg
bobas skrev:
Vad svarade du på?

Sent from my Nexus 7 using Byggahus.se mobile app
Gissningsvis vomjas inlägg #2, där en 30 år gammal Yamaha uppges ha en kastlängd på 15-40 meter. 40 låter väldigt långt, moderna slungor i den klassen brukar ha en angiven kastlängd på knappt hälften. Jag vet dock inte under vilka förhållanden den anges, och jag kan tyvärr inte relatera till min egen då jag har ögonmått som en blind, men 40 meter tycker jag låter väldigt väldigt långt!

OT: dock räcker mitt ögonmått till att bedöma kastlängden till minst -1 meter, när det är puder och motvind, man får det rakt i ögonen så även mitt ögonmått räcker ;)

/U
 
Hemmakatten
bobas skrev:
Jag läste också att det skulle vara tyngre och priset är högre. Därför blev det hjul. Har även läst att hjul med kedjor ska vara väldigt effektivt..

Hjulen kan spinna en del när jag försöker flytta plogkarmen men för det mesta är det inget problem.
Vi har kedjor på hjulen, fungerar kanon, sitter på för jämnan. Köpte kedjorna första vintern då maskinen slirade lite för mycket i moddig snö.

Vi har en 100 m lång gång(grus)väg ned till sjön med en höjdskillnad på 16 m. Fungerar utmärkt att snöslunga för det mesta. De sista 10-15 m är ganska branta så de handskottas ibland.

Svärsonen har stor infart som nästan enbart består av branta backar och mycket svängar/vändningar med slungan. Han har hjul och jag har aldrig hört honom klaga på hjulen.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har kedjor på hjulen, fungerar kanon, sitter på för jämnan. Köpte kedjorna första vintern då maskinen slirade lite för mycket i moddig snö.
Har ni kedjor med eller utan piggar?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus.se mobile app
 
Hemmakatten
Utan. Visste inte att det fanns kedjor med piggar, förstår inte riktigt hur piggarna skulle sitta i så fall. Du tänker inte på nåt slags band med piggar på?
 
På min ariens sitter det då riktiga piggkättingar. Ovärderliga på våren då man ska röja bort blötslasket.
 
dof skrev:
På min ariens sitter det då riktiga piggkättingar. Ovärderliga på våren då man ska röja bort blötslasket.
Har du någon koll på vad de kostar?

Sent from my Nexus 7 using Byggahus.se mobile app
 
Hemmakatten
Det vi har är vanliga snökedjor, kallas väl slirskydd,eftersom de kan användas även på traktorer o andra fordon som kör på lerig mark.

En son som bor i USA har sett några slags piggiga blyklumpar satta runt hjulen med någon slags kedja. Han tyckte inte de var så bra.

Vore kul att få se en bild på spikkättingar.
 
linden1977 skrev:
Hoppas vi får se hur den hanterar blötsnö :) video :D
Tyvärr får du ingen video på blötsnön, men det gick utmärkt att slunga bort den trots att den är så klibbig att den knappt lämnar spaden när jag skottar förhand..
 
  • Gilla
linden1977
  • Laddar…
Tack Bobas för videon och kommentaren om blötsnö! Min bättre hälft är helt med på noterna i september så vankas det en ny slunga =)

Konstigt att man aldrig hittar blötsnö i kombination med Ariens på youtube, finns den kombinationen inte i USA? ;)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.