Märkte idag ca en vecka efter montering av de två sista fönsterbrädorna att dessa är 3cm bredare än övriga 3 :D

Allt är färdigmålat och rundfrästa kanter..
Det bjuder jag på.. tjejen har inte märkt nåt iaf..
 
simpa81 skrev:
Får bjuda på en till. Inte jag som gjort det, men en kompis farsa. (Varför låter det alltid som en skröna när man säger "en kompis farsa"?, Hursomhelst, detta är sant).

Han hade en ordentlig blånagel på tummen, gjorde ont som f*n.
För att lätta på trycket under nageln kom han på den briljanta idén att borra ett litet hål i nageln.
Sagt och gjort, han riggar den lilla pelarborrmaskinen med ett borr på ca 2mm, lägger tummen mot anhållet och sänker borret mot nageln. Går bra till en början, tills borret kommit igenom nageln. På nåt vänster dras tummen upp mot borret. Resultat: hål igenom hela tummen.
Herregud sicken idiot.. Mår illa här nu..:banghead:
 
Inget konstigt med att borra hål i nageln, det vet jag flera som gjort.Tipsa din far om att spänna fast tummen ordentligt i skruvstycket nästa gång så är det ingen fara. ;)
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Korvgubbe
Så här skriver sjukvårdsupplysningen om blödningar under nageln:

[h=3]Om det blöder under nageln[/h] Om man är i en situation då man vill försöka få bort blodet under nageln själv kan man följa råden nedan. Men om man tycker det känns alltför smärtsamt och svårt ska man förstås ta hjälp av vården.
När en nagel kläms kan det samlas blod under nageln. Om det gör väldigt ont kan det hjälpa att göra ett litet hål i nageln och tömma ut blodet. Man kan använda till exempel ett gem, som har trubbig ände och som går att hetta upp. Änden av gemet värms i exempelvis en ljuslåga eller med hjälp av en gaständare. Änden måste vara mycket varm – rödglödgad – för att man lätt ska kunna bränna igenom nageln. Man håller gemet mot nageln och trycker endast lätt så att man inte riskerar att skada huden under nageln. När blodet kommer ut genom det lilla hålet lindras smärtan.
Om man vill bränna ett hål själv bör man göra det inom de närmaste timmarna innan blodet hinner stelna. Om man vill ha hjälp med att göra ett hål i nageln kan man kontakta vårdcentralen. Detsamma gäller om ett barn behöver hjälp.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Hittade denna bilden tidigare i tråden.



Jag gjorde precis samma sak igår när jag fixade med parabolen, den sitter högst upp på gavlen på huset så man är ju ganska högt upp på stegen, när jag väl kopplat ihop kablen till parabolen och skulle sätta fast den så den inte skulle hänga och slänga upptäckte jag att den gick rätt genom steglen, bara att koppla isär och göra om, inte så svårt och jobbigt, men väldigt irriterande...
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Hemmakatten
Denna bild är en av mina absoluta favoriter genom åren.:D Tyckte det var strongt av KarlXII att lägga upp bilden, men han skrattade nog gott också.
 
Jag skrattade lite åt mitt missöde med, samtidigt som jag kom att tänka på just denna bilden...
 
Jag lyckades fippla in pekfingret i klyvsågen idag....en ambulansresa,stift och ett antal stygn senare guidar jag frun genom de sista småfixet efter 4 månader totalrenovering....något förbannad är man....
 
ullberg
Hasti skrev:
Jag lyckades fippla in pekfingret i klyvsågen idag....en ambulansresa,stift och ett antal stygn senare guidar jag frun genom de sista småfixet efter 4 månader totalrenovering....något förbannad är man....
Om fingret sitter kvar & kommer återfå funktion med tiden tror jag inte du ska vara förbannad utan snarare väldigt lycklig! Det där är verkligen ett av mina värsta mardrömsscenarion... Jag hoppas fingret blir bra igen!

/U
 
Hasti skrev:
Jag lyckades fippla in pekfingret i klyvsågen idag....en ambulansresa,stift och ett antal stygn senare guidar jag frun genom de sista småfixet efter 4 månader totalrenovering....något förbannad är man....
Usch, jag ryser bara jag tänker på det. Hoppas att allt gick bra.
 
Fingret sitter fortfarande fast i handen om än med lite hjälp...och jag förstår att det kunde gått riktigt illa, man blir ändå förbannad på sig själv. Dock tror jag inte det blir slentriankapande hädanefter...
 
Usch då, lider med dig, blodfläckar är ju så svårt att tvätta bort, hoppas att ni fixat det ;).
Hur gick det med klyvsågen då?? Höll den? :D
 
För några år sedan så skulle jag ta loss flaket från en pickup jag hade, och låg under bilen med mutterknackaren och försökte lossa ett par muttrar.

En av muttrarna betedde sig lite mysko, så jag körde upp handen för att känna ifall skallen var rundad.. och råkade komma åt avtryckaren på mutterknackaren.

Vips så fastnade långfingret på handsken mellan muttern och hylsan..

När jag fick loss handen så blev jag väldigt irriterad.. jag hade precis tagit fram ett par helt nya handskar, som nu var sönderslitna..

Efter några sekunder såg jag att det började rinna rätt så ordentligt med blod längst med hela armen..

Det var inte förrän jag var på akuten och läkaren höll på att sy ihop mitt långfinger och han sade att jag hade
blivit av med hela fingret ifall mutterknackaren hade gått 2 varv till som jag slutade irritera mig på handskarna för 20:- :)
 
Hasti skrev:
Jag lyckades fippla in pekfingret i klyvsågen idag....en ambulansresa,stift och ett antal stygn senare guidar jag frun genom de sista småfixet efter 4 månader totalrenovering....något förbannad är man....
Stoppade själv in vänstertummen i klyvsågen sista semesterveckan. Först förbannad men nu snart 5 månader senare glad att jag faktiskt kan använda tummen hjälpligt... Sågade av sena, nerver och blodkärl. 3 månader rehab utan någon som helst belastning när man vill bygga är inte kul. Man har en annan respekt för maskinerna nu... Hamnade i samma sal på handkirurgen som 3 andra karlar som sågat sig med diverse sågar i händer och fingrar.
 
Pojkar ni tar mig med hästlängder och jag hoppas att allt läker som det skall - Själv skulle jag sätta tapeter i en ungdomsgård uppe i Piteå för många år sedan. Skär tapet bit efter bit då det bara var en bröstning som skulle sättas. Använde självklart aluminiumlinjal och hann knappt reagera när bladet studsade upp på linjalen och satte ett fint jack i vänster tumme som höll i linjalen.
Ett par millimeter in i sidan på tummen och vidare in i tumnageln, precis ovanför nagelbandet.
Inser allvaret och springer ut till cykeln varpå jag trampar som en galning 2 km till Piteå Lasarett där jag får tummen fixad - Följt av frågan vart olyckan hände? Svaret jag gav ledde till en del frågetecken då vårdcentralen låg i grannkåken bara över gatan där jag snittade tummen ack så fint.

Idag 16 år senare har jag fortfarande en knepigt känsla vid beröring på insida vänster tumspets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.