Toddep skrev:
Hej jag har lamputtag över alla mina fönster i mitt hus som sitter i 80 dosaor som är kopplingsdosor med ett lamputtag i.
jag tänkte kasta lamputtagen och sätta på täcklock istället och sen borra hål genom smygen och upp i dosan och för i 16mm slang.
Men frågan är finns det dioder eller vad det kallas som man bara kan koppla på fas och nolla på utan att använda transformator eller något sådant. Det är ju kopplingsdosor med 230 volts kablar i så man kan ju inte blanda i 12 voltare väll?

Tips på hur jag kan göra för är inga problem att borra mig igenom i smygen så behöver bara ha info om vilka led dioder jag ska ha?
MVH
Det där med att blanda 12v och 220v i samma dosa är inte tillåtet vad jag hört. Men det får en elektriker svara på. Hur mycket plats har du i dosan? Finns ju små smidiga "puckar" drivare till led som passar i dosa. Du kanske kan bygga på lite på din dosa för att få till något snyggt?
 
Det finns plats i dosan men finns det inte någon elektriker här som vet om det är tillåtet att blanda?
 
Man får blanda om man delar av dosan, transformatorpuckarna är konstruerade så att kablarna går in o ut på varsin sida och på så sätt delar av dosan. finns även skiljeväggar för vissa dosor.

Mvh Fredrik
 
Kravet för att få "blanda" är att systemen har en dubbel isolering för 230 V mellan sig. Detaljerna här är snåriga. För att göra det enkelt kan man t.ex se till att 230 V-kabeln har sin yttermantel ända in i trafon, eller på annat sätt se till att systemen hålls åtskilda.
 
Jag vet att det handlar om LED belysning i fönstersmyg, men jag vill illustrera att det även fungerar då fönster är utan smyg!

Jag har satt Hide-a-lite 1208M i en apparatdosa i taket, så dom är enkla att byta ut om dom går sönder, och vill man åter ha vanlig takdosa är det enkelt ta bort spotten och montera!

Som folk säger, dimmers på LED belysning i fönster är ett krav enligt mig, du vill kunna justera styrkan på ljuset!

IMG_8380_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja dimmers är ett krav på all belysning inomhus
 
Jag har monterat i fönstrets underkant istället, ett tips jag fick av ljusgurun Henrik Skönborg. Ska fixa ett par bilder så får ni se! :)
 
jonas_loof skrev:
Jag har monterat i fönstrets underkant istället, ett tips jag fick av ljusgurun Henrik Skönborg. Ska fixa ett par bilder så får ni se! :)
Ser fram emot lite bilder på detta.
 
MB77 skrev:
Ja dimmers är ett krav på all belysning inomhus
Duger det inte med 1 W LED som fönsterbelysning, utan dimmer? 3 W kan jag förstå att man vill ha dimmer till, men 1 W ger inte mycket utrymme till justering.
 
isolde skrev:
Duger det inte med 1 W LED som fönsterbelysning, utan dimmer? 3 W kan jag förstå att man vill ha dimmer till, men 1 W ger inte mycket utrymme till justering.
Vi har 4st 1,2w LED i trappan och skulle inte vilja vara utan dimmer på dem. ImageUploadedByTapatalk1357383139.999530.jpg
 
Lyser de på max på bilden?
 
Vet inte om de är på max på den bilden, det var den enda jag hade i mobilen och den är tagen för ett tag sedan.
 
Dimmer på all LED känns som "the way to go". Utom kanske taklampor i rum.
 
jonas_loof skrev:
Jag har monterat i fönstrets underkant istället, ett tips jag fick av ljusgurun Henrik Skönborg. Ska fixa ett par bilder så får ni se! :)
Kunde du få upp några bilder på detta? Lite nyfiken på hur det ser ut.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Gammal tråd men, det kanske har kommit nya produkter..?
Jag vill sätta små LED-spottar (typ mys diam 20-30mm) i en större 45 graders fönstersmyg (Dubbelt triangulärt förnster med övre sidan lutande 45 grader, 3 spottar på varje sida), och tror det ser konstigt ut om de inte vinklas rakt nedåt mot förnsterbrädan.
Så min fråga är hur har ni löst LED-spottar i vinklade smygar?
Vad jag kan se hos Hidealite så har de bara inbyggnadsspottar som kan vinklas max 30 grader, och det skulle väl se ännu värre ut kanske än att bara använda ej vinklingsbara(?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.