Elände skrev:
jag gjorde inget speciellt. Jag mailade och bad om fraktkostnad för varorna till mig och fick svar efter 3-4 dagar. Sedan var det bara att beställa. Om reglerna har ändrats nyligen vet jag inte, men jag hade inga problem.

/mvh
Du nämnde tidigare att du använt dig av exportavdelningen och nyckeln till att lyckas med beställningen via John Lewis är nog att man kontaktar just dem och inte deras webbutik.

John Lewis är fantastiskt bra att ha och göra med, ger bättre garantier än någon annan och har prisgaranti. Företaget ägs av de anställda så man får ofta en service utöver det vanliga.
 
Denna tråd verkar vara gammal men blir bara tvungen att göra ett litet inlägg och hoppas på ett svar.

Har precis mailat fram och tillbaka med John Lewis angående köp och leverans av en smegspis.
Inga problem svarade dom men frakten kommer kosta mig över 11.000:- !! Kan det vara sådan skillnad för webbutiken?? Har sett någon annan på detta forum skriva att det kostade honom 2700:-

Kommentarer någon?
 
Är ett stort fan av john lewis har handlet mycket där, men då på plats i uk. så har inte koll på deras leveranser.

Men. Tror att många använder sig a freight forwarders, dvs ett externt fraktbolag som sköter om frakten vid handel från UK, dessa är ofta mkt billigare än standard frakterna om inte sändaaren har ett bra avtal. 11000 från UK innebär att det är billigare att hyra en bil och hämta själv! Så måste bli billigare att ordna frakten själv.

Shopa också runt i sverige. Min handlare I Sverige har mkt bra priser på vissa saker, bättre än UK.
 
Tänkte kolla upp externa fraktbolag på måndag. Om inte annat då förena nytta med nöje och pipa över och hämta varorna själv!
Har precis sålt ett hus där vi satte in en smegspis som vi betalade ett helt ok pris för här i Sverige men går nu upp en prisklass/storlek och har hittills inte hittat ett pris i närheten av så bra som i UK. Men tips är så klart välkomna ; )

Tack för svar.

Mvh
 
coldo skrev:
Tänkte kolla upp externa fraktbolag på måndag. Om inte annat då förena nytta med nöje och pipa över och hämta varorna själv!
Har precis sålt ett hus där vi satte in en smegspis som vi betalade ett helt ok pris för här i Sverige men går nu upp en prisklass/storlek och har hittills inte hittat ett pris i närheten av så bra som i UK. Men tips är så klart välkomna ; )

Tack för svar.

Mvh

Hur löste det sig med frakten? Vad blev kostnaden?

Med vänlig hälsning,
Fjodor
 
coldo skrev:
Tänkte kolla upp externa fraktbolag på måndag. Om inte annat då förena nytta med nöje och pipa över och hämta varorna själv!
Har precis sålt ett hus där vi satte in en smegspis som vi betalade ett helt ok pris för här i Sverige men går nu upp en prisklass/storlek och har hittills inte hittat ett pris i närheten av så bra som i UK. Men tips är så klart välkomna ; )

Tack för svar.

Mvh
Vad är det för spis ni tänkt er? Vår köksleverantör hade super priser på bl a smeg och bertazzoni så blev ingen beställning från UK för vår del, även om jag fortfarande är sugen på en mercury
 
Falcon alt Rangemaster 110 cm induktion.

Fjodor
 
Över en månad sedan men här kommer svar på England historien!
John Lewis hade inte dom vitvaror vi till slut bestämde oss för annars var dom både tillmötesgående och snabba med svar. Efter ytterligare lite research på nätet hittade vi ett nätbaserat företag som heter appliancesonline.co.uk som så snällt svarade ja på frågan om det gick att beställa från Sverige (vi kontaktade schenker som tredje part för själva frakten) men efter ett telefonsamtal visade sig det sedan att det gick ju inte eftersom det var färdiga formulär på websidan som bara funkade med engelsk adress... Ingen flexibilitet där inte...
Till slut har vi nu fått tag i ytterligare ett webföretag som heter appliancecity.co.uk som har varit helt suveräna! Service, effektivitet och flexibilitet och 10 minuter senare så hade vi gjort beställningen, betalat och väntar nu på varorna. Vi har beställt två inbyggnadsugnar(en varmluft och en ång, båda smeg), ett sidebyside kylskåp(samsung), en 90cm gashäll(smeg) och frihängande fläkt(smeg). tutti kostade det 27.000:- vi har alltså sparat ca 30.000:-!!!! inkl. frakt som kostar 3.700:-

Skam den som ger sig...
 
Har ni fått hem era varor? Blev intresserad själv då jag letar spis och kollar runt. Något mer att tänka på, tips?
 
Här kommer en liten uppdatering!

Vi var och tittade på Falcon classic modellen (induktion) hos en Svensk handlare o fick då syn på en spis i Falcons Cherry red vilken visade sig matcha vår röda kitchen aid perfekt!

Där på stående fot ändrade vi oss till en röd Falcon spis, dessväre så fanns inte Classic i denna färg utan vi fick gå upp ett snäpp till en Falcon Continental Induction 1092 :)
Vi fick även köpa en finare fläktkåpa i samma färg: Falcon Super Extract 1092.

efter lite research så gjorde vi en beställning hos:

www.rangecookersuk.com ( ej att förväxla med konkurrenten www.rangecookers.uk.com)

Paul som sköter online ärenden där är mycket bra!
Priset blev 3450 pund ( vilket blev ca 38000 kr) och då vår grejor endast byggs på beställning så fick vi förskottsbetala dem! Den billigaste offerten jag fått in var på 71000kr för likadana produkter i Sverige.

Givetvis så finns ju alltid risken att bli lurad och när leveransen drog ut på tiden så mailade jag mer frekvent till Paul som alltid svarade snabbt och försökte stöta på. Detta lugnade mig men en viss oro för att bli lurad finns ju alltid vid förskottsbetalning. Med facit i hand så verkar det som om Falconfabriken har lovat mer än vad de kunnat hålla vad gäller leveranstid!

Spisen o fläkten beställdes 5okt. Och levererades denna veckan till mig :(

Jag löste frakten genom att ringa Maria (om ni vill få på Maria för att skicka gods så pm:a mig) på Db Schenker och när hon fått uppgifterna så gick det som tåget! Frakten från England och hit tog 3 dagar och kostade 3000kr inklusive en försäkring för 200kr!
Dessvärre så måste man ha företag för att kunna köpa tjänsten!

Den totala besparingen är således 30 000kr mot att köpa i Sverige!

Finns då inga nackdelar?
Jodå, baksidan är att garantin bara gäller i England så om jag får problem där jag vill åberopa den så får jag skeppa tillbaka spisen till Återförsäljaren! Detta innebär att om jag måste skicka spisen fler än 5 gånger till England för garantireparation så hade det varit billigare at köpa den i Sverige.

Bifogar en bild på spisen, återkommer när köket är färdigt och spisen installerad.

För er som går i köptankar rörande en lite finare spis: Sluta dröm o importera en själv!
Ni kan tro att min kompis blev avis då han köpt Ilve spis med kåpa för ca 65-70 000kr här i Sverige!



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


God Jul hälsar Fjodor
 
Redigerat:
22 december kom vår spis Falcon Classic DeLuxe Induction 100 cm, wow vilken häftig spis. Med hjälp av bärselar fick vi burit in spisen på 120 kg, bytte kontakt som elektrikern lämnat satte i kontakten i väggen. Efter några månader är vi mycket nöjda med spisen - det har blivit det smycke i köket som vi förväntade oss. Jag är glad att vi slutade drömma och istället verkställde.
 
Hej,

Tänkte höra om någon har beställt nu på sistone (2016) och det har funkat bra?
Vart ni beställt ifrån osv.
tack.

//J
 
Kollade på NEFF ugnar och det skiljer minst 30%.
 
Robert-san01 skrev:
Kollade på NEFF ugnar och det skiljer minst 30%.
Samma på www.my-solution.de, där kostar en full steam ugn från Neff 11 582 sek, motsvarande i Sverige är 18 999.
För S/Bosch och andra märken är det nästan halva priset på samma artikelnummer som i Sverige. Har läst i någon tråd här att andra beställt därifrån och det fungerar väldigt bra.
Lite off topic; ni son köpt full range cookers, är ni nöjda med både häll och ugnar? Oftast är väl det ena bättre än det andra. Jag söker 80-90 bred induktionshäll med helst två flexibla zoner samt full steam ång ugn. Får det att få på en Falcon eller motsvarande?
Vad är ni mest nöjda med en fullrange cooker?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.