LäsLus skrev:
Det mest effektivaste jag har hört är en varning för hunden skyllt. Sedan så kanske man kan koppla en bandspelare eller liknande till rörelsedetektor så det börjar att skälla om någon kommit i närheten på natten.
Hade syrrans varningsskällande schäfer insamplad i en ljudenhet som kopplats till just en "korridordetektor" som bevakade husfasaden mot skogen. Tre rörelser inom 30s och hunden började skälla med nära nog autentisk ljudnivå. Kopplades dock ur efter ett par år efter att åskan gjort den extremkänslig för elstörningar så den kunde triggas igång även då larmet var avaktiverat och utan detektorsignal alls.

Barnen som då var ett par år blev nämligen lite "ledsna" när en schäfer började skälla några meter bort när de släckte lampan på toan.....:surprised:
 
  • Gilla
vboivie
  • Laddar…
huggan skrev:
Att ha passerlarm är nog ingen bra ide för då blir ni väckta varje gång en djur drar förbi, eller en kissnödig person på väg hem.
Brytskydd med el i undrar jag om det ens är godkänt att ha enligt lag.
Det är sant, katter och smådjur kanske man kan klara genom att sätta det högre upp, men även rådjuren är ju frekventa.
Om man utvecklar tanken genom att istället för in o utvändiga högtalare (sirener) koppla det till en yttre blinkande roterande lampa. Då ger man tjuven en första varning utan att man själv eller grannarna blir störda.

Hur seriösa tror ni tjuvarna är, brukar de anmäla lagöverträdelser och arbetsmiljöbrister, som de träffar på i sin yrkesutövning. :)

Elstängsel är ju för övrigt ok när det gäller skydd av företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Kave skrev:
Dessvärre brukar brytskydd enbart hjälpa till att ta spjärn mot. Det finns nog ingen enkel lösning på dina problem.
Ja, det kräver ganska mycket arbete med montage av strålkastare, kabeldragning in o utvändigt, men efter många år utan denna typ av problem känns det att man behöver uppdatera sig säkerhetsmässigt. Grannhus får ju larm allt efter som de får nya ägare.

Det du säger om brytskydd låter intressant, det jag vill uppnå är ju en total upplevelse (genom alla åtgärder sammantaget) av otrevlig o besvärlig arbetsmiljö för tjuven, och då brytskyddet blir något av droppen, som får bägaren att rinna över för tjuven.
Brytskyddet (jag menar då ett hellångt brytskydd, inte de små fjuttar som sätts vid låsen) täcker ju ändå springan mellan karm o dörrblad, då finns initialt inget att börja bryta i innan de knölat sig förbi brytskyddet, detta tycker jag borde innebära ett betydande merarbete.
 
Ingper skrev:
Jag har ett perforerat sprinklerrör utefter en mörk, skyddad och dold gavel på mitt garage. Styrd av en rörelsesensor mitt på gaveln.
Intressant lösning, har du det fast anslutet till huset vattensystem eller enkelt via utvändig kran o vattenslang.
Var hittar man sprinklerutrustning?
 
Hur löser man frysrisken såhär på vintern?
 
GuranF skrev:
Ja, det kräver ganska mycket arbete med montage av strålkastare, kabeldragning in o utvändigt, men efter många år utan denna typ av problem känns det att man behöver uppdatera sig säkerhetsmässigt. Grannhus får ju larm allt efter som de får nya ägare.

Det du säger om brytskydd låter intressant, det jag vill uppnå är ju en total upplevelse (genom alla åtgärder sammantaget) av otrevlig o besvärlig arbetsmiljö för tjuven, och då brytskyddet blir något av droppen, som får bägaren att rinna över för tjuven.
Brytskyddet (jag menar då ett hellångt brytskydd, inte de små fjuttar som sätts vid låsen) täcker ju ändå springan mellan karm o dörrblad, då finns initialt inget att börja bryta i innan de knölat sig förbi brytskyddet, detta tycker jag borde innebära ett betydande merarbete.
Problemet är väll bara då att varför skall tjuven ge sig på den jobbiga dörren med ett brytskydd när det finns massa lätta fönster man kan krossa :)
 
  • Gilla
angelikaj och 1 till
  • Laddar…
LäsLus skrev:
Problemet är väll bara då att varför skall tjuven ge sig på den jobbiga dörren med ett brytskydd när det finns massa lätta fönster man kan krossa :)
Det är sant, just de här tjuvarna vi fick besök av var rimligen ute efter verktyg och förrådet har inga fönster.
Har man även fönsterlås så blir det ju besvärligare för dem, frågan är då hur man informerar tjuven om att fönstren har fönsterlås så han inte behöver testa i onödan. ;)
 
  • Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Problemet med olika larmfunktioner är att nån av familjen gör falsklarm,när man glömmer att det är en massa
funktioner lite här och där.Uttrycket "skulle bara" kan utlösa larmen vid fel tid.
 
BigR
LäsLus skrev:
Problemet är väll bara då att varför skall tjuven ge sig på den jobbiga dörren med ett brytskydd när det finns massa lätta fönster man kan krossa :)
Nyckellås på insidan och brytskydd på utsidan tar bort dom värsta klåparna. Släpa ut grejer genom fönstren är bökigt och uppseendeväckande. Nackdelen är att knarkarna blodar ner så förfärligt när dom skurit sig på fönsterglaset.
 
tlundberg skrev:
Hur löser man frysrisken såhär på vintern?
Så länge sprinklerröret är tomt så är det lugnt... det fylls när "larmet" går. Sen måste man se till att tömma det ordentligt så det inte fryser efter...
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
Skaffa högfrekvensmoduler (vågorna passerar fönster och väggar) och koppla till diverse belysning som ger sken att någon tänder manuellt. Som periferiskydd finns fotoceller som skarpt definierar skyddat område. Djur kommer undan om IR-barriären monteras på lämplig höjd.
Laserbaserade system, och marksensorer är nog överkurs, men vill man så... ;)
 
Redigerat:
Efter att jag hade inbrott så var jag seriöst inne på spikmattor och djurfällor. Givetvis var man även förespråkare av straffskala enligt gamla testamentet.
Nu har jag lugnat mig och skaffat larm. :)
Annars tror jag att man skall förlora tid när man går in. Man skall göra det svårt att gå in på kort tid.
 
GuranF skrev:
Intressant lösning, har du det fast anslutet till huset vattensystem eller enkelt via utvändig kran o vattenslang.
Var hittar man sprinklerutrustning?
Nej, det står en hink på en hylla i garaget som jag får fylla med vatten då och då. I hinken ligger en billig pump (typ länspump). I garaget är det frostfritt, och slangen (som går upp på garagevinden innan det går ut) är så dragen att vattnet rinner ur den när pumpen stannar.

Röret är två 2m-längder 10 mm kopparrör med ett borrat hål på var 20:e cm, ihoplödda med en T-koppling till slangen mitt på och ihopklämda i ändarna. Sitter i underkanten på träpanelen där den slutar och går över i tegelvägg och syns inte om man inte absolut vet vad man skall titta efter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.