Bunden femårsränta på 2,75% bör väl vara en bra affär?
 
Som det ser ut nu ja, men vem vet hur världsekonomin ser ut om några månader. Allt beror mycket på vad du tror om framtiden. Tror du att konjukturen kommer vända uppåt så bind på 5 år, tror du att det kommer bli värre kan de vara värt att avvakta.
 
FredrikR skrev:
Bankdate med Nordea idag, ska bli kul att se om de kryper under SEBs marginal på +1.
Hur gick det?
 
noone70 skrev:
En anledning till att inte amortera är att man investerar de pengarna i sin villa eller lägenhet genom att renovera eller bygga ut. Det är en väg som vi har valt. Man kan säga att vi har "amorterat" ca 100 tkr på vårt hus i år. VIlket i sin tur har resulterat i en värdeökning på ungefär 200tkr. Det är något som hade varit omöjligt om vi varit tvungna att amortera 7000kr i månaden.

Det är en mycket bättre avkastning på kapitalet än om vi amorterat av de på lånet..
Fast det är ju inte alltid en smart "investering". Ett kök kan vara jättefint och jättredyrt, och höjer säkert priset på fastigheten en hel del, men effekten är ju mycket kortvarig, ett tio år gammalt kök ger inget mervärde.

En amortering består.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Hur gick det?
Igår kunde inte Nordea komma ner till SEBs +1 på 3 och 5åringen, men samtidigt så höjde SEB 3 och 5åringen nån punkt.
Nordea sänkte ju 0,1 igår och 0,1 idag, så deras 3mån erbjudande hamnar på 2,60%, medans SEB ligger på 2,75%.
Inväntar mail från SEB med svar på lite funderigar om vilkoren. Får återkomma.
SEB eller Nordea blir det snarast då våra 2åringar hos fristående sparbank löper ut imorgon blir omlagda till 3mån (med usla vilkor).
 
Men allt beror ju på ens hus/lägenhets skick, läge, potensial vad man väljer att lägga pengarna på. Tex vårt hus var i rätt så kraftigt behov av renovering när vi köpte det så vi har en bit kvar tills vi når taket för hur mycket man kan få ut för ett hus i vårt område

Även om vi nu har ett nytt kök så är det inte de investeringar jag pratar om utan sådan som tex ger lägre driftkostnader, mer boyta eller att förbättra trädgårdens(sambons ögonsten) skick.

Vi har fokuserat mycket på att hålla nere driftkostnaderna. I bland de senaste grejerna vi har gjort är att renovera fönsterna(som var i dåligt skick) och göra om dem till 3 glas för att få ner energiförbrukningen, en investering som håller i många år. Besparingen i elförbrukningen som detta är betydligt högre än om vi valt att använda pengarna till att amortera av på lånet, förutom att det höjer värdet på huset.

Samt att vi håller på att bygga om källaren (ny platta med golvvärme mm) till boyta, så att vi antingen får 2 extra sovrum + ett badrum så att barnen har någonstans att bo när de blir större. Alternativt att man kan ha det som uthyrningslägenhet/tonårsboende (2 rum + kokvrå). Det är en investering som kommer hålla hela husets livslängd. Kostnaden för ombyggnaden ligger på ca 25% av vad värdeökningen, så varje investerad krona ger 4 kr tillbaka. Vilket jag anser vara en rätt bra utdelening.

Dessa investeringar gör först och främst för oss och för att få ett hus som har låga driftkostnader, passar våra nuvarande och framtida behov. Att de sedan medför att husets värde(i relation till andra objekt i vår närhet) ökar är bara en bonus.

En renovering består :)
 
Då har räntan gått ner för alla SEB-kunder som kör 3 månaders.

1) 2,70% > 2,31% 2) 2012-12-19 > 2013-03-20 3) SEB 4) 3,56 mkr 5) Per Eskilsson 6) +0,60
 
Och jag åkte ner till 2,16.
2012-12-192,552,16

Det här var den sista räntejusteringen för vår del under nuvarande villkorsperiod. Har beställt värdering av huset inför förhandling med banken någon gång i januari. Även om TCO-dealen inte kommer att ha hunnit träda i kraft till den 28/1 så kommer jag att betrakta +0,90 som golv. Med tanke på hur vilka "extrema" lågrisk-kunder vi är så hoppas jag dock på lite bättre.
 
ullberg
Gör du en allmän batchuppdatering av SEB-kunderna Per?

Med min marginal blev det 2,21 denna gång (nästa justering 130320)

/U
 
Nu har jag "batchuppdaterat" ett gäng SEB kunders 3 månadersräntor.
 
Totalt lån = 2075 kkr uppdelat på 3 olika bindningstider. Så här i efterhand kan jag konstatera att 3-års lånet var en ganska dålig affär med ett påslag på 1,1 medan 10-åringen med ett påslag på 0,2 var fantastiskt bra när det tecknades för 7 år sedan.

3-mån
(1)2.41% (2)2013-03-20 (3)SEB (4)675 kkr (5)gullegrizen (6)+0,7 (7)2014-12-28

3 år
(1)3.39% (4)700 kkr (6)+1,1 (7)2014-12-28

10 år
(1)3.90% (4)700 kkr (6)+0,2 (7)2015-12-28
 
Tack gullegrizen, Nu har jag lagt till dig i listan.
 
fredl skrev:
Och jag åkte ner till 2,16.
2012-12-192,552,16

Det här var den sista räntejusteringen för vår del under nuvarande villkorsperiod. Har beställt värdering av huset inför förhandling med banken någon gång i januari. Även om TCO-dealen inte kommer att ha hunnit träda i kraft till den 28/1 så kommer jag att betrakta +0,90 som golv. Med tanke på hur vilka "extrema" lågrisk-kunder vi är så hoppas jag dock på lite bättre.
Fick du bättre rabatt vid den här ränteändringen, eller var det jag som blev av med lite rabatt..?!

DatumRänta % frånRänta % till
2012-12-192,60 2,26
 
magda: Det ska jag inte ha fått. Min villkorsperiod är snart slut så det blir snarare tvärtom. :(
Här är mina senaste tre ränteändringar så kan du jämföra.
2012-12-192,552,16
2012-09-193,142,55
2012-06-203,313,14
 
Sen ändring av räntan per 2012-11-28

3-MÅN
1) 3,29 2) 2013-02-28 3) Swedbank 4) 1,7 5)Loffe

5 år
1) 3,65% 2) 2016-11-30 3) Swedbank 4) 0,1 mkr 5) loffes*
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.