Status
Tråden går ej att kommentera.
Här kommer en bild till, från i somras.

http://www.mobilblogg.nu/files/magnusl/20090722161444.jpg

Allvarligt talat, om det inte fanns ett _HÖGT_ berg på tomten innan så är något tokigt.
20 lastbilar / dag, 10m3 / lastbil, 200 arbetsdagar / år, 2 år, ger 80 000m3 bortfraktat material.
80000m3 bortfraktat från 700m2 tomt ger ett hål på 114m. Om det funnits ett berg där tidigare och om vi aproximerar det till en cirkulär kon, så skulle det ha varit 343m högt.
Tror inte det..


Bilderna ser ut som något jag kunde handgräva på en månad, inklusive att köra det till återvinningsgården på skottkärra.

/ Fredrik
 
Jag skulle ringa kommunen och fråga ?
Eftersom ni är grannar och det har ju beviljats ett bygglov på allt det där så borde du/ni fått del utav hans "planer" , om inte så har ju er granne ett stort problem framför sig.
Vet inte vilka regler som gäller hos er men här är det väldigt hårda regler kring strandskydd.
Hörde om ett gäng som tippa överblivna massor i sjön (icke svensk talande) och det fick kommun nys om då dom kärra ner massor! med kärror som grannarna anmälde och då fick fastighetsägaren be dom hämta tillbaka dom ...
 
Fruppe skrev:
Jag skulle ringa kommunen och fråga ?
Eftersom ni är grannar och det har ju beviljats ett bygglov på allt det där så borde du/ni fått del utav hans "planer" , om inte så har ju er granne ett stort problem framför sig.
Vet inte vilka regler som gäller hos er men här är det väldigt hårda regler kring strandskydd.
Hörde om ett gäng som tippa överblivna massor i sjön (icke svensk talande) och det fick kommun nys om då dom kärra ner massor! med kärror som grannarna anmälde och då fick fastighetsägaren be dom hämta tillbaka dom ...
Bygglovet var säkert beviljat innan vi flyttade hit.

Förbjudet
Exempel
bygga ny byggnad
hus, förråd, friggebod, husbåt, bastu, stor tillbyggnad
ändra byggnad eller en byggnads användning
göra om förråd till fritidshus, inreda sjöbod för boende, stor tillbyggnad
förberedelsearbete
gräva, fälla träd, schakta, spränga, bygga väg
anläggning eller anordning som avhåller allmänheten
brygga, växthus, p-plats, utöka tomten med anlagd gräsmatta, rabatt, bänk, staket, eldstad eller flaggstång, skyltar om privat område (om allmänheten har tillträde).
åtgärd som försämrar mycket för växter och djur
pir, muddring, utfyllnad eller gräsmatta på stranden

Så står det på kommunens hemsida om vad som är förbjudet att göra inom strandskydd. Och punkt nummer ett borde ju då falla inom hans ram.
Ska bli himla intressant att se hur han löser avloppsfrågan då. Om han ska ha vanlig trekammarbrunn med infiltration, eller stenkista.. Vi fick göra om vårt avlopp i somras och eftersom de då ligger så nära sjön så var det tvunget att vara en upphöjd infiltration ~20k extra.. Om han har en vanlig trekammarbrunn med infiltration, då har han mutat någon.
 
Ring kommun och fråga! Skulle jag gjort varje dag tills nån gav ni en konkret svar..

Jag har sökt ett förhandsbesked på en tomt för 3år sen utan fått svar och jag har ringt (inte så frekvent) 1gång i månaden och frågat hur det går. Nu har ärendet varit uppe så väntar bara på beslutet..
 
asdff skrev:
Nä, jag har inget jobb. Varför tror du att jag retar upp mig på saker?

Klart att de är miljonärer. Och sura sådana också.
Jag var till honom nu och frågade hur länge han planerade att gräva.
Han bad mig dra åt helvete och sluta vara så nyfiken. :wow:
Vad bra...då kan du ju lägga mer tid på ditt eget liv.....
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Är du säker på att han kör massor därifrån. Det är inte så att han smygutfyller i strandkanten för att få större tomt och istället kör dit fyllning. Därav hans ilska när du kommer och tittar eftersom detta är lovpliktigt.
 
Jösses detta var en underhållande tråd....mycket roliga bilder dök upp i huvudet :)(y)
 
Vi kan ju fastställa utom all tvivel att det INTE rullat 20 lastbilar om dagen under 2 år från den tomten.
Här måste du asdff ha drömt.:x
 
Enk Projektet skrev:
Vad bra...då kan du ju lägga mer tid på ditt eget liv.....
Och du kan lägga mer tid på att låta bli att bry dig om vad jag irriterar mig på. Problem solved! :)
 
Absolut :)
 
Nimajneb skrev:
Vi kan ju fastställa utom all tvivel att det INTE rullat 20 lastbilar om dagen under 2 år från den tomten.
Här måste du asdff ha drömt.:x
Men varför är det jag som har fel? Det är väl ändå jag som bor här. Jisses.
 
Det kan inte vara så att det är Vanheden som gräver efter ett gammalt rånbyte som grävts ner på platsen?
 
asdff skrev:
Men varför är det jag som har fel? Det är väl ändå jag som bor här. Jisses.
Men snälla, ge en rimlig förklaring på vad dom 800-1000 lastbilarna har varit fyllda med samt varifrån det kommer.
Dina egna bilder talar ju emot vad du skriver.
 
Nimajneb skrev:
Men snälla, ge en rimlig förklaring på vad dom 800-1000 lastbilarna har varit fyllda med samt varifrån det kommer.
Dina egna bilder talar ju emot vad du skriver.
Jag kom inte närmare, tomten är större än vad det syns på bilderna.
 
Realdoolar skrev:
Det kan inte vara så att det är Vanheden som gräver efter ett gammalt rånbyte som grävts ner på platsen?
Då hade dom nog ringt "villken jävla smäll" Dynamit-Harry, ett par öl och det hade varit klarrrt.
 
  • Gilla
Realdoolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.