magnu skrev:
Men hur vill ni ha det i er förening. Jag håller med protte, om att det är föreningens ansvar.

Var istället glad för att ni i styrelsen slapp ta hand om det här problemet.



Den enklaste metoden hade varit att bara lämna ytterdörren som den var. Sedan hade hela föreningen haft problem. Här har en av era medlemmar faktiskt löst problemet.

Oavsett om han var lite klantig, så är problemet ur världen nu. Klart han ska ha ersättning, om hans utlägg är rimliga. Hur vill ni ha det nästa gång?
De vill lägga allt på honom då det var han som begick den "aktiva" handlingen...
Kanske man ser det som att spara kostnader ett gratis låsbyte?
Jag håller med man kanske måste lämna det som det är nästa gång låta de va så ingen kommer in till någon upptäcker det och behagar ringa nånstans.

Det har blivit lite "du tog i dörrhandtaget när det hände du pröjsar"
Vilket medför att ingen kanske ta ansvar för något i ett senare skede.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lite offtopic (nästan). Hissåkandet är en lika aktiv handling som att låsa upp dörren. I hissen trycker du på en knapp som skall ta dig till en våning, hissen stannar. Jag ser ingen tydlig skillnad mellan att något går sönder för att man trycker på en knapp, eller för att en nyckel går av när man vrider på den.
 
nikasp
Har ni som tycker att man bara ska betala av föreningens pengar suttit i en styrelse? Det kan bli jobbigt på årsmötet om man inte kan motivera utgifter som alla ska dela på.

Flera utgår ju från att det hypotetiska kärvande låset är ett faktum. Som skrivet verkar han inte ens ha hävdat det än. Är det en så liten förening som 7 lgh så blir det här ju dessutom nästan 300 kr per lägenhet. Jag skulle som medlem personligen vara mycket tveksam till att slanta upp för att någon annan kanske varit ovarsam.

Jag har aldrig vridit av en nyckel. Har råkat ut för kärvande lås med mycket klenare nycklar än ASSA och nog känner man väl om det går eller om man ska avbryta och försöka smörja. Känns som en sån där människa som lyckas bryta av verktyg. Nå, blir spännande att höra vad han hävdar. Det går väl också att höra låssmedens åsikt om det blir ord mot ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
nikasp
Fast nycklarna är ju medlemmens ansvar. Om du bryter av den i porten så tycker jag att det är ditt problem för den kostnad det medför om det inte var något tekniskt fel på låset.

@Lini: Vet du om man bytte lås eller om det på något sätt var fel på det?

hempularen skrev:
Lite offtopic (nästan). Hissåkandet är en lika aktiv handling som att låsa upp dörren. I hissen trycker du på en knapp som skall ta dig till en våning, hissen stannar. Jag ser ingen tydlig skillnad mellan att något går sönder för att man trycker på en knapp, eller för att en nyckel går av när man vrider på den.
 
nikasp skrev:
Har ni som tycker att man bara ska betala av föreningens pengar suttit i en styrelse? Det kan bli jobbigt på årsmötet om man inte kan motivera utgifter som alla ska dela på.
.
Ja jag var ordförande i en förening för drygt 20 år sedan. Vi hade ett lite annat läge, vi hade nära 800 lgh. Och 27 trappuppgångar. Just avvridan nycklar inträffade 2 - 3 ggr per år. I normalfallet fick vi aldrig veta vem som gjort det, så det var bara att betala.

Kommer ihåg att vid ett tillfälle tog polisen personen som vridit av nyckeln, han krossade nämligen rutan i dörren istället för att ringa efter låssmed. Sedan somnade han innanför dörren, var för full för att ta sig upp för trappan.

Han fick betala rutan, och jag kommer ihåg att det var diskussioner om låset, kommer inte ihåg hur vi gjorde med den delen.
 
nikasp
Jag har väl suttit i totalt sex år, en Brf med 54 lgh och den andra var väl 46 och där hände det aldrig under min tid. Som någon skrev kan det ju kanske hända om man både försöker låsa upp och dra upp en tung port mha nyckeln.

I den senare föreningen blev det jäklar ordning och reda med nytt nyckelsystem i och med att vi bytte till säkerhetsdörrar. Det gick inte att göra kopior själv och vid försäljning skulle exakt tre nycklar återlämnas. Vet pga. att jag letade i två veckor innan jag hittade en som var på vift i bostaden :)
 
Jag kan visa 3 lås som kärvar utan problem, 2 pga cylindern 1 pga låskistan.
Är det bara jag som påträffar kärvande lås?

Kanske därför jag alltid har vanan att smörja.
 
Ja, det blåser kalla vindar i Sverige.

Klart att föreningen ska betala, det är enkelt. Någon planerad budget måste väl finnas.
 
nikasp
Från det till att vrida av t.ex. en ASSA-nyckel i låset är det väl en bit för oss som har lite koll? Man lär ju få ta i med tång för att vrida av den om inte nyckeln är halvt av.

Andy78 skrev:
Jag kan visa 3 lås som kärvar utan problem, 2 pga cylindern 1 pga låskistan.
Är det bara jag som påträffar kärvande lås?

Kanske därför jag alltid har vanan att smörja.
 
nikasp
Det där lät väldigt knasigt om du försöker dra in politik i att nån vridit av sin egen nyckel. Tänk istället såhär. En kanske har klantat sig, klart ensamma mamman och alla andra i huset ska betala 300 kr var för det.

PS. Lite bitter är man ju för när det gäller sånt här då kommer medlemmar springande och ska inte betala. Men handlar det om att hjälpa till med sitt eget hus och förening, städdagar och förrådsrensning m.m., då kommer i regel inte en jäkel förutom styrelsen.

charta77 skrev:
Ja, det blåser kalla vindar i Sverige.

Klart att föreningen ska betala, det är enkelt. Någon planerad budget måste väl finnas.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
O
Visst finns det en planerad budget men man planerar inte att någon skall bryta av nyckeln...
Du budgetar inte att den 27 ska kalle bryta av nyckeln i låset...
Men å andra sidan.
Alla sitter vi här och gissar... men ingen vet vilket som är rätt svar.
Jag anser att man får betala själv, då man bryter av nyckeln. Men det verkar som andra har en helt annan åsikt...
Men oavsett det är ingen vanlig grej... Jag har suttit några år i vår förening och hittils så är det inga nycklar som har vridits av i låsen. oavsett väderlek.
Men egentligen... så känner jag att vi kan lägga ner det hela å bara acceptera att vi har olika åsikter och inte kommer att komma överrens.
Vi får hoppas det dyker någon som kan juridiken.
 
nikasp skrev:
Från det till att vrida av t.ex. en ASSA-nyckel i låset är det väl en bit för oss som har lite koll? Man lär ju få ta i med tång för att vrida av den om inte nyckeln är halvt av.
Kanske, men lägg på 14 minusgrader och lite panik att komma in genom dörren.
Det har hänt, vems fel där är får vi antagligen aldrig reda på.
 
I bostadsrättsföreningar ansvarar föreningen för det yttre, och medlemmarna för det som finns inne i lägenheten. Alltså föreningens ansvar att fixa dörrar som gått sönder. Om en medlem genom vårdslöshet förstör en dörr eller ett lås som ligger i föreningens ansvar så kan han förstås vara ansvarig för detta på skadeståndsrättslig grund. Då ska emellertid föreningen visa (bevisa) att ett sådant skadeståndsansvar föreligger.

Då räcker det inte att påstå att medlemmen tog i för mycket och att det var orsak till att nyckeln gick av.Det kan ju t.ex. ha funnits en spricka i nyckeln = olycka, ej skadeståndsgrundande culpa. Eller något annat. Nyckeln fastnade i låset.

I mina ögon är det rätt givet att föreningen står för detta, och jag tycker dessutom att styrelsen borde vara tacksam att personen i fråga fixade dörren.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Många åsikter och uppfattningar här kommer en till, Varför skulle låset vara svårt att öppna med nyckel. Troligtvis på grund av att lås cylindern är utsliten eller att nyckel är det, Vem är det som ansvarar för låset och vem ansvarar för nycklarna, har någon annan haft problem med låset, fråga runt är nycklarna utslitna vems ansvar är det att byta gamla slitna nycklar. Sist men inte minst kostnaden är väl rimligtvis med i budget annars så är det nog dags att ni går igenom vad som behöver underhållas. En så liten förening borde mycket lätt kunna ordna med en översyn av dörrar sophantering etc. var eller var annan månad i förebyggande syfte för ingenting sköter sig själv.
 
nikasp
Jag ser det såhär. Om hans nyckel fastnade eller gick trögt så borde han ha ringt någon i styrelsen eller föreningens förvaltare först. Vi har alltid haft en i styrelsen som varit vicevärd och gått ut och kollat läget. Kanske hade man fått ut nyckeln ur låset med tång, sprutat i 5/56 och fått upp det. Pga. att det är en port så ser jag det mer troligt att det blir glappt och inte kärvar pga. att porten används så ofta men nu spekulerar jag som alla andra.

Det jag främst är ute efter är att det finns en massa andra saker som kan hända på ett år som kan vara skit bakom spakarna. Hade han en dålig nyckel så är det ju inte föreningens fel. Säger man automatiskt ja till allt, vilket alla medlemmar får vara med och betala, utan att kolla upp så kan man få stå för det på årsmötet.

@cecar; nycklar ansvarar man för både i hyres- och bostadsrätt. Är de dåliga får man bekosta nya själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.