Mikael_L
Usch! en gammal B18 ... :confused:
Varför ska du dra in en sån i ditt fina nya garage? Har du inte någon gammal vedbod med trasigt tak där du förpassa sånt junk till?

:)
 
Det är faktiskt en B20 borrad till 2,1 liter med F-kam, B21ET kolvar, viktade M-stakar, brytarlös fördelare från saab900&9000 m.m. som jag körde i en 240 med dubbla stromberg/pierburg (Volvo 240/740) förgasare och turbo för några år sedan.
B20 är underbara grejer, och jag vet flera som bromsat över 600hk ur dom så det går om man vill, nog om det :)

1205mm funkar, inte mer än så, så får köra på det, då har jag som minst 12,5mm att skruva i.
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Nu har jag köpt en liten MDF skiva som testbit för att lacka med båtlack eftersom jag redan har det så får man se hur det blir.
Ska jag måla vitt går det åt 0,75L grundfärg + lack och det gick på 240kr på Cheapy tror jag, 3 lager.
Båtlacken kostar däremot 90kr på Byggmax så blir billigare o har jag så det räcker redan blir det ju gratis.
Köpt en skumgummiroller ist för den jag hade sist som var "vanlig", hoppas denna är bättre.

Skulle också vilja lacka trappstegen en gång till, får se om jag orkar göra något ikväll, det har varit segt med ork ett tag nu men i helgen ska jag städa vidare iaf..
 
Nu är sista hyllan flyttad, stora saker lastat på pall, maskiner flyttade och fick in en bil.
Behöver plocka undan lite mer, isolera o sätta OSB på andra sidan mellanväggen, så bör jag kunna flytta pallar och få plats att bygga arbetsbänken.
Med den färdig kan jag nog få bort ett par bord och sedan börja regla upp undertaket i "sliphallen".
Även svetsat stödben till byggställningen som ska kunna förses med hjul o så småningom bli justerbara.
Farsan ska in på operation nu i veckan när jag kört slut på honom, så får jobba själv ett tag.
Glömde kameran som vanligt..
 
Har roat mig ett tag med att gå igenom gamla kvitton och fakturor för att se vad byggena kostat ungefär vilket är intressant.
Det enda jag saknar är räkning för takplåten på friggeboden, men är ingen större kostnad.
Om jag inte missat något mer så har både friggebod och garage kostat i runda slängar 377k.
Friggeboden är 12kvm inv, inredd och isolerad. Garaget är på runt 130kvm.
Då har jag även räknat med endel inredning (friggeboden) samt förbrukningsvaror men inga maskiner eller verktyg och det är till dagens datum så det återstår några kostnader för garaget bl.a. gips, takisolering och luftvärmepump.
Det är även medräknat all grävning och uppgrusning infart m.m.


Hade jag byggt likadant som garaget och höjt sidoväggarna 1-1,5m och kört saxtakstolar i hela byggnaden och 2-plan hade jag haft 190kvm minus ytter och innerväggar.
Polarens nyckelfärdiga hus på 174,2kvm (inkl billig tomt) kostade över 3 miljoner, sedan kan man fråga sig var dom andra 2,7 tog vägen...
 
Hans var just nyckelfärdigt, är nog där skillnaden ligger ;)
 
Ja men ändå orimligt mkt pengar för ett hus tkr jag om man ska låna allt, nu anser han nog att han inte kan bygga något själv, men det är väll också diskutabelt, det lutar väll snarare åt att han inte vill.
Visst finns det fler kostnader på ett hus jämfört med ett garage, men säger man att 2 miljoner är arbete så blir det 6666h om man räknar 300kr/h, dvs 833 arbetsdagar, och så lång tid tog det inte att bygga det huset.
Jag har inte räknat något på hur mkt tid jag lagt ner, men hade jag varit helt fri från annat arbete hade det väll inte behövt ta så långt tid att få på tak o ytterväggar iaf.
Lite sugen är man iaf på att bygga något nytt, konstigt nog...
 
Jo det är mycket pengar, dock är väl jämförelsen mellan garage och hus lite som att jämföra äpplen och päron.
Badrum, toaletter, kök, el, fönster, dörrar, vvs, ventilation och uppvärmning driver kostnaden på huset.
 
Jo visst, ska man ha allt nytt och exklusivt så kostar det, dock vet jag inte om alla katalog beställda hus är så exklusiva, det tycker nog inte jag iaf, polarns innertak panel t.ex. hade färgrinningar, vilket jag inte skulle vara nöjd med, med tanke på vad huset kostat.
Vatten och avlopp om man ska ha det till ett hus, kostar ju självklart endel.
Badrum och toalett kan man nog få för 100-200 tusen av firma beroende på hur stort och material?
Kök skulle jag nöja mig med IKEA och bygga själv, det kostar inte så många tusenlappar för lite bänkskåp, en bänkskiva, och kyl/frys, spis.
El kan man ju fördra och be någon kika över och koppla in som jag gjorde på friggeboden, det är självklart en kostnad, men man ska ha el i garaget också (har ej räknat med det ännu men däremot friggeboden medräknad).
Fönster är inte så dyra, mitt fönster i friggeboden kostade 2400 (öppningsbart 10x8) och till garaget 2st fasta fönster för 1323 kr dom är runt 10x3 tror jag.
Säg man har 10 öppningsbara fönster i huset, så blir det därmed 24k och några fasta = ca 30k.
VVS kostar självklart endel också, men placerar man kök, badrum, toalett bredvid varandra så blir det inte så långa rördragningar, och jag skulle bara ha vatten på nervåningen om jag bygger.
Visserligen kanske bökigt att springa ner för trappen om man ska pissa från övervåningen, men det kan man ta, eller så sover man nere om man stör sig på det.
Ventilation behöver nog inte kosta så mkt, någon enkel frånluftsfläkt så funkar det nog bra.
Uppvärmning, golvvärme, luftvattenvärmepump och en vattenmantlad kamin, kostar nog inte så mkt mer än 100 tusen, kanske lite mer om man ska ha solvärmepanel på taket, ackumulatortank, varmvattenberedare osv.
Visst det kostar mer, men bygger man själv kan man ju ta ett rum i taget och bygga lite efter hand också, visst man kan inte flytta in på en gång då, och får inte det numera, men får man bara upp utsidan klar, behöver man inte stressa invändigt..
 
Ett par tusen får man några lådhurtsar för på Ikea till köket. :)
Men visst säg 50' så är man en bra bit på väg.
Ska man bygga ett hus som planen är att bo i resten av livet så skulle inte jag välja material enbart genom prislappen.
Vad satt det för fönster i polarens hus?
Är det inte nå krav på värmeåtervinning i nya hus? Om så är fallet räcker kanske inte en frånluftfläkt?
Men jag säger absolut inte emot dig att det finns pengar att spara på att snickra en massa själv!
Tittar man på tex. Fiskarhedenvillan så hamnade totalsumman för färdigt hus nånstans i närheten av 3x priset för materialsatsen för något år sedan.
 
Jag vet inte vilken hustillverkare polaren har men kan kolla upp det.
Jag har byggt med IKEA bänkskåp hemma i min lägenhet och även i friggeboden, och visst det är inte världens bästa grejer anser inte jag heller, men tycker att det duger.
Sen beror det självklart på hur stort kök man vill ha, men några bänkskåp, bänkskivor och hängskåp kostar inte allt för mkt.
Om jag ska bygga hus så blir det ett fritidshus och det är ju inte samma regler då.
Funderar på att bygga som i garaget utan byggplast och träfiberisolering i ytterväggar och tak men kanske med någon annan skiva i yttervägg under panelen ist för bara vindväv (ej kollat allt vad som finns).
Har också en idé om att man kan köpa en massa 120mm råspont från sågverk, ythyvla fina sidan och sen slå upp på väggar i nästan hela huset, liggande och ev. även stående.
Ganska snyggt, blir ett rått utseende och framförallt billigt, Går även bygga vidare på om man skulle vilja?

Såg även ytterpanel (den jag har på garaget/friggeboden) kallas väll baspanel? Slarvigt målad med tjock vit "oljefärg" på IKEA och tyckte, "det här skulle vara snyggt inomhus"!

Beror på hur kräsen man är, hus ska man ju bara ha till att bo i :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jaja, inge ont om IKEA, står ett IKEA Lidingö här i köket.. :)
Och skulle inte tveka att handla kök där igen om/när det är dags.

Vitmålad panel inomhus är inte alls dumt.
 
Mikael_L
Självklart gör du en massa pengar på att bygga ett hus själv.
Jag kan delvis le eller kritisera dina uppräknade kostnader, t.ex. fönster till ett hus för 30' låter väldigt billigt.
Men väljer man Polska PVC-fönster eller omålade enkla fönster så kan det gå, men i det senare fallet tillkommer det ju kostnad i form av färg och tid.
(Inget ont om Polska PVC-fönster, jag har sådana i badrum och tvättstuga då jag vill slippa tradigt underhåll av träkarmar och bågar, och så har jag tyska fönster med alu-överdragen skumplast-kärna i garaget (meeth-fönster))

Men jag kan vända på det.
Gör du 95% av allt jobb själv så sparar du mellan en 1/2 miljon och 1-2 miljoner genom din egen arbetsinsat. 1/2 miljon om det är ett Älvsbyhus vi jämför med (dvs att bygga själv med älvsbyhusstandard) och minst 1 miljon om du väljer att jämföra med hus från de flesta andra vanliga svenska hustillverkarna, som har "normalstandard"-hus och premiumhus. Dvs t.ex. Smålandsvillan räknar jag inte in här.
Sen går du själv miste om minst ett års egen arbetsförtjänst, eller fritid motsvarande detta. Och pensioner, löneutveckling osv som hör samman med detta.
Det ska räknas med som kostnad enligt min mening.

Men helt klart "tjänar" man pengar. Det är ju ett slags skattesmiteri. ;)
 
Ska man räkna med alla pengar man får lägga på ränta resten av liven om man ska låna jämfört med att ta pengar månadsvis av lön också blir det ytterligare andra siffror.
Priserna på fönster ovan är för Kronfönster fönster och jag är helnöjd med dom, men det är troligt att dom är Polska, förstår inte vad det skulle spela för roll sålänge de fungerar, eller? Jag har inte speciellt hög elförbrukning i min friggebod på 12kvm typ 30 kubik med direktverkande el och ett fönster.
Om man slår det ggr 10 så blir det 120kvm 300 kubik och 10 fönster.
Då har jag 200mm isolering i taket, 125mm i väggarna och jag tror det var 150mm i golvet.
Senaste kvartals elräkningen (utan fasta kostnaden för elnätet) låg på 364kr dvs 122kr/mån i snitt.
1220kr/mån för 10ggr yta känns helt ok om det är så lite isolering och direktverkande el.
Dubbla isoleringen och sätt in en luftvärmepump, sen är det nog skitsamma vad man har för fönster!
 
Mikael_L
Jag är inte alls ute efter att argumentera mot dig för att få egenbygge att verka dumt.

Tvärtom har jag ju själv byggt ett hus helt själv där en stor anledning (men inte enda) var att tjäna stålar, förlåt spara pengar var det ju, för det genererar ju inga pengar in, bara mindre pengar ut ... ;)

Sen kan man diskutera polska fönster vs andra fönster, falu slamfärg vs dyr uteakrylat och hur mycket lite olika saker här och där kan tänkas kosta.
Men ditt resonemang för uträkning av slutpriset håller inte. Jag vet att det är så, för först gjorde jag också som du, och nu i efterhand vet jag hur fel det blev.
andersmc här på forumet har också en klar bild av hur det är, jag har insett hur det blir med sådana kalkyler utifrån egen erfarenhet och mycket genom att läsa vad andersmc skrivit ett flertal gångar, samt att givetvis andra forumister också har insett det och luftat detta.

Men för att avrunda, och inte hålla på och göra dig missmodig, så är det självklart ett helt fantastiskt sätt att spara enormt jättemycket pengar att bygga själv.
Jämfört med vanliga löntagarlöner är det ju svindlande belopp man sparar.

Antingen sker det under stenhård kostnadskontroll och blir ett nästan löjligt billigt hus.
Eller så bygger man ett "standardhus" och det kostar som ett älvsbyhus men är bättre och lyxigare på precis varenda punkt.
Och så kan man givetvis bygga ett fantastiskt premiumhus också, och det kostar inte mer än ett vanligt myresjöhus, typ.

Men man måste kunna och orka. Och ha råd att leva fram till det är klart.
Banker kan nog också vara njugga med byggkreditiv till en entusiastisk egenbyggare utan dokumenterad erfarenhet.
Men du har byggt ett riktigt stort garage själv, så jag tvivlar inte på att du även fixar ett helt hus. Glöm bara inte att det är betydligt mer jobb, och det är lätt att tappa sugen emellanåt.

Jag byggde först en friggebod. Skitkul, snabbt och enkelt.
Sen gick jag på 40kvm garage. Fortfarande kul, och rätt enkelt. Mer tid tog det helt klart.
Sen skulle jag ta mig an den riktiga utmaningen, 120kvm by bostadshus, med förhöjt väggliv och 65kvm bostadsyta på övre plan.
Nåja, jag var kaxig och påstod att det är ju ungefär som garaget, bara två meter längre och 6 meter bredare och lite större takstolar.
Men ack vad jag bedrog mig. Den uppskalningen var enorm insåg jag när jag väl var mitt i byggprocessen. Jag kände mig riktigt jäkla slutkörd efter första sommaren. :|
Och sen är det så otroligt mycket pillrande i ett hus, där finishen ska vara en helt annan än ett garage. (Fast när jag såg ditt loftgolv så ... ;))

Men jag är säker på att du fixar det Patrik, om du vill.
Ta bara höjd för att det kan kommas att kännas motigt ibland, men du har nog redan en del koll på det efter ditt stora fina garagebygge.
Och ta också höjd för att med ditt sätt att kalkylera så kommer det nästan lika säkert som ett amen i kyrkan att dra över med något hundratal tusen kronor.

Men har man inte byggt hus tidigare så finns det nog inte några riktigt bra sätt att kalkylera och få det rätt.
Har man däremot byggt ett tidigare, så kan man utgå från den kostnaden och istället försöka gissa vad förändringarna man gör gentemot det nya kommer att resultera i för prisskillnad. Då har man en chans att komma halvnära iaf.
Men för den som gör sitt allra första hus är det i princip omöjligt att göra en lång lista på grejer som man tror behövs och sen summera ihop det och tro att det ska bli slutsumman när det är klart.
Jag vet numera av egen erfarenhet att man inte lyckas med detta. :)
Men det drog inte över så fantastiskt mycket i alla fall. kanske max 200'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.