saturnus skrev:
haha, jo Du har helt rätt Kaliz, vad gäller rengöringen, men hur blev resultatet, har du någon bild?
Tänk vad bra det går med en pensel, den kan man lägga åt sidan, och gå och ta en kaffeslurk emellanåt, och så blir det handgjort med känsla.
Är inte inne på sidan så frekvent men här kommer ett svar iaf! :D
Bifogar en före och en efterbild av köket. Tyvärr har jag inga detaljbilder på sprutningen av luckorna eftersom lgh:en är såld.
Men kort sagt är väl att tar man sig tid och är noggrann så blir resultatet därefter! Färg+spruta ca 2000kr istället för att lämna iväg luckorna. Pengar har jag begränsat med... dock hade jag vid det tillfället gott om tid. :D

//KaliZ

Före
DSC03340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
DSC_1059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huga. Allting var en förbättring mot innan. ;)
Ser bra ut.
 
Ja, då har jag testat min färgspruta från Bosch och tänkte dela med mig av lite input som jag fått under arbetets gång. Det jag för övrigt målade var lackfärg från byggmax:).

För det första så var det lite klurigt att få till rätt utspädning på färgen. Det var känsligare än jag trodde och man kan lätt bli lite sne om man inte får till det. Färgdimman från sprutan blir rent sagt skit om inte blandningen blir bra.

Sprutan är för min del något man använder till mindre saker. Nu körde jag ett tak på 25m2 och lite på sidorna av väggarna och är väl inget jag gör om med den sprutan. Nu var det panel så då kanske jag hade gjort det igen men hade det varit ett slätt tak så hade jag alla dagar i veckan använt rollern.

Rengöringen av själva sprutan var dock inget jobbigt utan gick rätt smidigt. Dock blir det lite mer saker framme när man ska måla. Dimman när man målar var däremot rätt ordentlig och det vill till att man har det bra "inplastat" där arbetet sker.

Finishen finns där ingen att klara på, bara man har en fin dimma så blir det bra. Har målat en del med pensel och samma färg precis utanför där jag har målat med sprutan nu och där syns skillnadi kvalité.

Summan av det hela är att det är ett bra arbetsredskap till vissa arbeten. Men på vissa ställen skulle jag fortfarande använda roller/pensel alla dagar i veckan.
 
hecke skrev:
Byggmax Alpina Snickerigrund V och Alpina Listvit. Inte högsta kvalitetsfärgen men ok till detta.
Bra att även billiga färger funkar!

Har nu målat åtta separata fönster. Efter att har grundmålat för hand har jag lagt två lager Bestå fönsterfärg med spruta och ytterligare ett lager in- och utvändigt. Har haft punktformad sprutbild samt lägsta effekten på luften ("I"). Funkade bra i och med att det är så pass smala ytor som ska målas. Färgen späddes med drygt 30 procent vatten.
Tycker resultatet ser bra ut.

När man väl har gjort förarbetet med slipning, maskering etc så går det väldigt snabbt att spruta. För mig tog det 10 minuter per fönster, in- och utvändigt, samt mellan (spröjsat med sex smårutor på ytterfönstret). Fönstren hänger på gångjärn, fast är flyttade till en bod.
 
Redigerat:
Hej,

Jag har en Bosch PFS 105 och har en lite fundering...
När jag startar den så blåser det luft ur munstycket även fast jag inte sprutar någon färg, så när jag sprutar färg på materialet jag ska måla och slutar så fortsätter det att komma luft, vilket gör att det liksom blir bubbligt.

Ska dom fungera så, eller är det något fel på mitt munstycke??
 
G
Jag har ioförsig ingen Bosch, men på min Wagner så fungerar det på samma sätt, dvs det blåser lite konstant.
 
Har nu testat att använda min pfs 65:a. Jag är löjligt nöjd med den. Viss lite trixande som denna tråd talar om, är det. Men kan direkt säga att de dörrblad jag målat är direkt jämförbara med köpta industrilackade grejjor.
Sprutan kostade 1000 spänn och är väl värd varenda krona. Skulle nog inte måla större ytor med den då sprutbilden i mitt tycke inte är tillräckligt bred för detta. Men det är jag det...
Stort tack för tipset om Amazon från BlueBob för extra behållare, 2 beställda idag med fri leverans fick det för 270 spänn:D.

Vidare kan nämnas att jag får en hel del damm. Så grundlig maskering är att rekommendera.
Om ett par veckor ska jag på trappan i huset.
 
Redigerat:
Om ni vill ha extra behållare till sprutan eller munstycken så finns dom även i Hornbach butikerna har jag sett.
 
Ett litet tips till er som funderar på att köpa.

Cheapy tar 995kr för PFS Färgspruta. Jag åkte till Bauhaus och berättade detta för dem, som själva tog 1295kr för sin spruta. Tack vare prisgarantin fick jag 12% rabatt på Cheapys pris, alltså 875kr!
 
Jag planerar att måla ganska många innerdörrar (14 st) och funderar på om jag ska investera i en Bosch PFS 65.

Jag kräver inte att det blir lika bra som att lämna in till lackeringsverkstad men jag tycker nog det ska bli klart bättre (och roligare) än att rolla/pensla så jag tänkte höra vad ni tror om följande (även om tråden inte varit aktiv på ett tag)...

Grundfärg: Nordsjö Häftgrund (oljebaserad)
Täckfärg: Nordsjö Ready V 40 (vattenbaserad lackfärg)

1) Tvätta/spackla/slipa dörrarna.
2) Dörrarna är gabondörrar och jag har förstått att man bör grundmåla med en oljebaserad grundfärg för att undvika färggenomslag. Därav oljebaserad Nordsjö Häftgrund, några synpunkter valet av grundfärg?
3) Rolla på grundfärgen.
4) Slipa ytan lätt före vattenbaserad täckfärg (enligt Nordsjö finns annars en risk att vattenbaserad täckfärgen "kryper"). Eftersom jag ska slipa ytan lite tänkte jag rolla på grundfärgen, så slipper jag rengöra sprutpistolen från grundfärg. Några synpunkter på att rolla på grundfärgen när jag ändå ska slipa lite efteråt?
5) Eftersom oljebaserad färg gulnar med tiden tänkte jag satsa på den vattenbaserade täckfärgen Nordsjö Ready V 40. Några kommentarer gulnande oljefärg eller val av täckfärg?
6) Späd ut 1 liter Nordsjö Ready V 40 med 0.65-0.7 liter vatten.
7) Spruta på med Bosch PFS 65 inställd på max luftflöde och nära lägsta färgmängd.

Några kommentarer på val av färgspruta eller på upplägget i övrigt?

Spädning och inställning på färgsprutan hittade jag i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/209522-bosch-pfs-55-65-105-a.html#post1693286
 
Ska försöka mig på en recension av Bosch pfs 65.

+ mycket bra slutresultat
+ smidig
+ väldigt enkel rengöring
+ lätt att förvara

- komplettera med större behållare direkt, man blir galen ganska omgående
- du måste späda färgen väldigt mycket vilket ger en våldsam torktid

Det bästa tipset jag kan ge är att inte slarva med förarbetet. Skulle spruta om en innerdörr som var målad från fabrik. Slipade av dörren med iver och noggranhet MEN jag tvättade inte dörren före OCH efter slipning vilket gav upphov till att färgen bildade öar på dörren. Det var med andra ord (lite fett kanske) silikon kvar i ytskiktet på dörren. 5 minuters slarv == 2 timmars extra jobb.

Att ALLA misstag du gjort under förarbetet blir pinsamt tydligt när du sprutmålar kräver en liten anpassning från din sida. Det går inte att dölja någonting genom att rolla något drag extra... alltid lär man sig något nytt.

ALL IN ALL ett bra köp men jag skulle såhär i efterhand köpt en wagner 115 istället.
 
Cheapy har just nu 20% på alla boschverktyg. Det innebär med Bauhaus prisgaranti 700,50kr för 65:an på Bauhaus. Nu står den i garaget i väntan på köksluckorna!
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Till Michaelnilsson:

Låter rimligt:)

När man späder färgen så mycket så täcker den ju inte lika bra (spikskallar osv.) vilket gör att man får köra betydligt fler varv istället.
 
Får bra pris färg från Flugger men när jag pratade med deras kundtjänst så rekommenderade killen där inte att späda färgen mer än några %. Det gör mig ju lite tveksam för jag har förstått att så gott som all färg behöver spädas rätt kraftigt för att fungera tillfredsställande i 65:an.

Någon som har erfarenheter av att spruta Flugger Interior High Finish? Funkar det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.