Hejsan!
Ska köpa en kap- & gersåg till pappa i 60års present, har sökt på forumet och hittat lite matnyttigt, men skulle behöva hjälp av er att komma fram till vilken modell.

Prisklass 2-3000kr (exkl stativ), vilken modell är bäst i denna prisklass? Vilka funktioner vill man ha(givetvis beror det på vad man ska ha den till, men allmänt hemmabyggande/renoveringar)?
Jag har läst om att mjukstart är att föredra, finns det på någon modell i denna prisklass som har detta?

Vill gärna köpa nytt då det är en present, vet att man kan fynda begagnat och så, men det är inte aktuellt i detta fall.

Finns det några bra hemsidor att beställa ifrån? Blir det billigare från utlandet?

Sedan så ska ett stativ också inhandlas, kostnaden bör ligga runt 1000:- Vilket rekomenderas då?

Tacksam för svar
Mvh
Viktor
 
Bosch GCM8SJ (S=slide, J= mjukstart, om jag minns rätt) har ibland funnits på Beijers för 3995 inkl. moms med ett stativ. Tror inte att han skulle bli missnöjd med den.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Köpte Bosch GSM 8s. Har inte mjukstart men kan inte säga att jag saknar det. Fick den med stativ för 3995:- när beijer hade kampanj på den, tror dom har det några ggr/ år. Är iaf sjukt nöjd med både såg och stativ.
 
Är gubben mån om sina verktyg eller lite kräsen, köp blått och inte grönt......Grönt funkar men är lite irriterande om man är van vid blått...
 
bryggarebob skrev:
medan på beijer så är den grön [länk],
Undrar om inte något är fel här. GCM 8 S / GCM 8 SJ är väl ändå alltid blåa... :confused: eller?
 
En fråga till. Om jag har förstått det rätt så har Bosch GCM 8S en klinga på 216mm och metabon 254mm. Vad har det för betydelse i praktiken? Hittar inte Bosch 8SJ, verkar vara slutsåld?
 
Var det inte nå spekulationer att Bosch GCM8SJ skulle sluta säljas (för att ersättas med en uppföljare?) tidigare i höstas?!

216mm klinga räcker långt, 8SJn tar 45x70mm på högkant även om specen säger max 60mm.

<edit>
Ser att Toolab tex skriver att 8SJ är restad året ut...märkligt.
 
Redigerat:
Clasohlson har ett stativ i tusenkronorsklassen som fått vettig kritik på forumet. Snickare jag talat med tycker att metabo KGS 216 har väldigt hög prisvärdhet. Eftersom du hamnar under budget med den kombon så får du lite pengar till 60-års-whisky över också.

Har inte testat några av dessa saker själv dock.
 
Alla bara räkna upp det ena märket efter det andra.

Hur tror du att din far kommer att använda sågen? Det är väl det första vi ska reda ut.
 
andersmc skrev:
Alla bara räkna upp det ena märket efter det andra.

Hur tror du att din far kommer att använda sågen? Det är väl det första vi ska reda ut.
Ja det klart att det alltid är bra med någon form av behovsanalys/kravspecifikation men nu skrev ju TS "givetvis beror det på vad man ska ha den till, men allmänt hemmabyggande/renoveringar", och jag hade nog ingen bättre grund heller när jag köpte min...
 
P
nej är man verktygstokig så köper man först.. och tänker efter sen vad man ska ha verktyget till :wow:

röstar på metabo KGS 216, funderar själv på en sån :rolleyes:
 
Okej.
Vet inte om detta är svar på era frågor men jag vet om några projekt karln har på gång.
Han ska bygga om en stuga, sätta upp väggar, nytt golv från grunden (allt man gör efter att plattan är gjuten), isolera, väggar, tak osv. Han ska även bygga ny altan. En bastu har han också pratat om.

Jag ska åka runt här i stan och se vad dom har att erbjuda här.
Det stativet såg ju bra ut, ska kolla upp det.

Ja whisky är ju alltid uppskattat =)

Kanske en dum fråga, men hur är det med reservdelar på dessa maskiner? Metabo och Bosch tänker jag på, varierar priset mycket, på tex, klingor och sådant?
Ingen som har sett Metabo 254 kgs 254 i lager någonstans?

Hamnade på en engelsk sida, där dom har en Bosch GCM 12 för 2029:- tyvärr så verkar dom inte skicka denna till Sverige http://www.toolstop.co.uk/bosch-gcm-12-mitre-saw-110v-p280
Men kostar inte denna modell betydligt mer i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.