Vilket engagemang från trådskaparen! Jag har alltid fascinerats av stora värmesystem som låter. Drog med alla besökare till pannrummet så fort jag kunde gå...

Men jag måste fråga: I ett nytt hus med superisolering enligt Boverkets krav, dessutom med ett FTX system, är inte en 60 kW vedpanna lite stor? Det måste ju räcka med två besök per år i pannrummet, ett till jul och ett till påsk för att hålla värmen. :p

Eller förresten, om du ska värma den där polen får du nog göra ett ilägg lagom till nationaldagen också.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Tycker helt enkelt det är kul med vedpannor :)

Nån stor pool kommer jag aldrig skaffa, för det går ju endå bara använda den max 3 veckor varje år.

kanske skulle skriva lite info om huset då: plattan är på 265 kvm isolerad med 27cm cellplast och golvvärmeslang på det.
yttervägg: 45mm +220mm+45mm så runt 300mm med isolering
vind:600mm isolering
FTX: systemair vtc300

Sen är det garage/förråd/vedbod på 135kvm plattan är gjord likadant som husets men stommen är gjord i170mm istället för 220.

Jag hoppas att jag får elda mer en 2 gånger om året iallafall :)
 
Har lite funderigar om hur man ska lösa tilluften i pannrummet.
har tänkt ett 200mm rör långt ner på ytterväggen men är lite rädd för att det kommer blir kallt i pannrummet då man inte eldar, så har tänkt om man kan sätta en spjällmotor på röret som öppnar när man startar pannan.
 
ja det kanske skulle funka obba.
undrar om det är godkänt att öppna vridfönstret när man eldar annars :p
 
Nu börjar det hända lite i pannrummet, har äntligen fått tag i en vettig rörkrökare som förstår sig på vedpannor,
han ville köra med blårör och lin så det får bli det :)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
vedmannen skrev:
Nu börjar det hända lite i pannrummet, har äntligen fått tag i en vettig rörkrökare som förstår sig på vedpannor,
han ville köra med blårör och lin så det får bli det :)
En fråga bara. Varför vill han köra me blårör o inte koppar?
 
Han ville köra med det och jag ville inte ha några presskopplingar i pannrummet för det blir så bökigt då om man ska ändra nått eller byta nån kran.

idag har vi fyllt tanken med vatten
 
vedmannen skrev:
Har lite funderigar om hur man ska lösa tilluften i pannrummet.
har tänkt ett 200mm rör långt ner på ytterväggen men är lite rädd för att det kommer blir kallt i pannrummet då man inte eldar, så har tänkt om man kan sätta en spjällmotor på röret som öppnar när man startar pannan.
Sätt ett motorspjäll på tillluften.Koppla det på laddomaten så det öppnar när pannan går.
 
Redigerat:
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
vedmannen skrev:
Han ville köra med det och jag ville inte ha några presskopplingar i pannrummet för det blir så bökigt då om man ska ändra nått eller byta nån kran.

idag har vi fyllt tanken med vatten

okej. ja de e ju upp till var o en, jag kan tycka att de blir enklare med koppar, finns fler kopplingar, lättare att skarva själv om de skulle behövas. men de e din annläggning o huvudsaken du blir nöjd.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Sätt ett motorspjäll på tillluften.Koppla det på laddomaten så det öppnar när pannan går.
Beställt . Tack Hansson :)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Mycket trevlig tråd, kul att du delar med dig!

Hur skiljer sig plattan där tanken och pannan står jämfört med resten av pannrummet och huset?
Läst genom hela tråden men kan inte hitta vilken skorsten du valde.
 
Indus skrev:
Mycket trevlig tråd, kul att du delar med dig!

Hur skiljer sig plattan där tanken och pannan står jämfört med resten av pannrummet och huset?
Läst genom hela tråden men kan inte hitta vilken skorsten du valde.
Plattan i pannrummet är i 20cm tjock betong och under det ligger 20cm s200 cellplast.
Som skorsten har jag valt Rec easy 180 , den skulle ha kommit för 3 veckor sen men jag har inte fått den än :(
 
DSC_0417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rörigt...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Inget billigt bygge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.