A
Oavsett fel från säljaren så har ju köparen en undersökningsplikt också, vid provkörning skulle ju felet med att inte tempmätaren fungerar visa sig på en gång och därmed en misstanke om att allt inte är ok kanske.
Sen finns inget "säljes i befintligt skick" som på nåt sätt friar säljaren, vet säljaren om ett fel som inte berättas om så gör han fel.
Är säljaren vettig så borde ju köpet gå tillbaka då felet fanns vid köp alternativt åtgärda det.
 
den sitter i kylaren , blocket eller termostathuset.
kan ju också va dålig kontakt bakom instrumenthuset men då borde elfläkten gå kan man tycka.
 
D09
Provkörde bilen men eftersom tankmätaren var på "minus" så körde jag bara såpass att jag kunde känna värme i kupen och kyla ur ac:en. Testa vibrationer, bromsar etc. Bilen i övrigt är riktigt fin så jag hade faktiskt inte en tanke på det felet.

Dom har kryssat i att dom gjort stora servicen, bytt kamrem etc så jag har riktigt svårt att se hur man ska vara ovetandes till felet. Irriterar mig på att man inte informerar om bristerna som finns så kunden kan ta ett beslut därifrån.
 
D09
Fliker in att jag är grymt tacksam för alla svar :)
 
Om jag kolla på rätt motor så här kommer bilder på lite delar.
Du kan prova att knappa in rätt regnummer för att få exakt modell avikelser kan förekomma.
termostathuset ser ut så här.

http://www.skruvat.se/Termostathus-P94635.aspx
Du kan prova att ta ut termostaten, glöm inte att ha på full värme i kupenn för att circulera ur all luft.

Så här ser givaren ut till kylarfläkten.

http://www.skruvat.se/Temperaturswitch-kylarflakt-P81480.aspx
Du kan kolla sladd och kontakten att den inte är ärgad är den det så brukar det gå att göra rent.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om tempmätaren rör på sig men bara lite och du har lite värme i kupen så låter det som termostaten förutsatt att du har tillräckligt med kylvätska, fyll inte över maxsträcket då det ändå bara kommer att tryckas ut ur expansionskärlet..
Termostaten är lätt att byta.

Du kan plocka ut den för att testa om det är felet går värmen upp då är det termostaten.
Var försiktig med termostathuset det är av plast och väldigt vanligt att det har slagit sig av värmen och är skevt och måste bytas, ibland lägger man på permatex som är packning som tål värme för att vara säker på ett det blir tätt.

Här är en video som visar vart den sitter och hur den tas bort, borde vara samma eller väldigt lika på din bil.

http://www.youtube.com/watch?v=5aLMfD927fE

Innan jag gör nåt själv så hade jag snackat med bilhandlarn.
 
Redigerat:
För det första är det ju viktigt att utreda om bilens sålts av företaget eller en privatperson. Om det är företaget gäller Konsumentköplagen samt en del ytterligare saker som har med trafiksäkerhet att göra som företaget inte kan slingra sig ur. "Befintligt skick" är ingen ursäkt om inte bristerna specifierats, eftersom det måste framgå i kontraktet vad som var det befintliga skicket.
Om säljaren är privatperson är det Köplagen, och då är det lite tunnare med "garantierna".

Har sett det förr att bilföretaget annonserar och agerar som om de sålde bilen, medan det sedan på alla papper visar på att en privatperson är säljare. Givetvis ett försök att slippa sina åtaganden som näringsidkare kontra konsument, men om det verkligen är rättsligt hållbart får andra svara på. Visst kan du ju ifrågasätta kvittot och du borde nog t.o.m. gjort en ägarkoll på bilen innan, medan du å andra sidan inte hade fog att misstänka att det inte var FIRMAN som sålde bilen. Det finns ju förmedlingsuppdrag också, frågan är vad som gäller då.
Detta får som sagt andra svara på, men det är mycket viktigt och väsentligt för dig att ha solklart vilken skepnad säljaren skall anses ha haft, juridiskt !

Sedan kan ett fel mycket väl vara termostaten. Dock har en del svar du fått missat att du ju har ruskig temperatur på blocket utan att mätaren visar något. En blockerad termostat ger hög motortemp och låg på kylarslangarna till kylet. Mät med IR-termometern på kylet och/eller slangarna.
Det kan också vara vattenpumpen som är kass. På en del bilar drivs den av kamremmen (vet inte om det är så på denna Ford) och skall bytas samtidigt med den - kan tempfelet uppstått vid kamremsbytet p.g.a. vattenpumpen ? Då är det lite mer jobb och pengar....

Eftersom tempmätaren inte visar något heller, är det antagligen minst ett givarfel också. Eller kanske ännu fräckare - säljaren har kopplat ur givaren för att inte avslöja att bilen överhettar. Blockets utsida skall inte vara mycket varmare än kylvattentemperaturen som kyler det, så +80°C som nämnts är en rimlig siffrra. Även +90°C är ok, men inte 130°C på blocket ! Med så hög temperatur är motorn mycket illa ute. Förutsätter att du inte mätt på grenröret (som ju kan ha +300-400°C och "fräsa rätt bra" som någon skrev) då du skrev "ventilkåpan".

Kamremsbyte och allt annat som sagts kan givetvis ifrågasättas. Är det gjort hyfsat nyligen ser en erfaren mek (och kanske t.o.m. du själv) om det är bytt. Man byter t ex även (minst) spännrullen också.

Börja med att få klarhet i vad som gäller om säljaren givit sken av att denne är en firma men att det sedan inte var så. Och gör det INNAN du pillar med bilen, för har du själv eller någon på ditt uppdrag petat på något är det nog kört att reklamera....
 
Redigerat:
gtiv skrev:
Troligen så är bara termostaten som är sönder, mät vad tempen på kylaren är istället.

Det kan vara att termostaten är öppen hela tiden, det märker oftast på att kylaren blir ljummen efter man haft motorn igång en liten stund.
En öppen termostat gör att motorn inte kommer upp i temperatur. Hans block och ventilkåpa ligger ju tokhögt, på +130°C, och vi får väl förutsätta att han mätt rätt. Annars håller jag med.
 
Ingper skrev:
En öppen termostat gör att motorn inte kommer upp i temperatur. Hans block och ventilkåpa ligger ju tokhögt, på +130°C, och vi får väl förutsätta att han mätt rätt. Annars håller jag med.

Låter som termostat eftersom han inte får bra värme i kupen.
Om det vore dålig circulation pga trasig vattenpump så kan man få dålig värme i kupen , men då borde mätaren gå upp på rött.

TS rör sig tempnålen i huvudtaget, inget eller lite?
 
Andy78 skrev:
Låter som termostat eftersom han inte får bra värme i kupen.
Om det vore dålig circulation pga trasig vattenpump så kan man få dålig värme i kupen , men då borde mätaren gå upp på rött.
TS rör sig tempnålen i huvudtaget, inget eller lite?
TS skriver inget - vad jag ser - om dålig eller bra värme. Bara att det kom någon form av värme.

TS mätning visar på en övervarm motor, men inget (eller obetydligt) utslag på tempmätaren. Antingen har TS mätt fel och t ex på grenröret istället och det kan mycket väl vara termostaten, men litar vi på TS mätning finns ett fel som orsaker motorns övertemperatur och ytterligare fel som gör att mätaren inte går upp (givare, urkoppling, säkring, instrumentfel....).

Men först - och snabbt - bör TS ta reda på vad för ansvar som gäller från säljarens sida.
Min maggropskänsla säger också att det känns skumt att inte åtgärda ett enkelt termostatfel (om det nu är det) om man lägger ner så mycket jobb på bilen som att byta kamrem. Om det nu verkligen är bytt kamrem....
 
Det är inte allt för ovanligt att mindre bil/båtfirmor säljer privat vid sidan av då de ju kan tjäna pengar på detta.
 
Noseone skrev:
Det är inte allt för ovanligt att mindre bil/båtfirmor säljer privat vid sidan av då de ju kan tjäna pengar på detta.
Hur kan en firma sälja något privat?
 
Andy78 skrev:
Hur kan en firma sälja något privat?
Det kan de ju inte, för då är det inte firman som säljer.
Men vad vi menar är att man ibland aldrig låtit firman ta över bilen men använder ändå firman för marknadsföringen, låter firman stå för reparationer och tillfixning inför försäljning, men sedan säljer den privat och stoppar hela beloppet skattefritt i egen ficka och slipper alla åtaganden som det dessutom skulle fört med sig enligt KKL om firman rent juridiskt varit säljare av bilen. Mygel på ren svenska alltså.

Sedan finns det lite mer rumsrena varianter där firman har ett tydligt förmedlingsuppdrag, men då framgår det också av kontrakt och ansvarsfördelningen brukar vara reglerad om det är en seriös firma.

TS (?) skev någonstans att det är en enskild firma. Då är ju firman och ägaren/privatpersonen samma juridiska person. Om detta är samma person som också stod som ägare/säljare av bilen kanske det inte är så konstigt, och säljaren får då ännu svårare att påstå att det var "privatpersonen" med samma org/personnr och inte "firman" som sålde.
 
D09
Andy78 skrev:
Låter som termostat eftersom han inte får bra värme i kupen.
Om det vore dålig circulation pga trasig vattenpump så kan man få dålig värme i kupen , men då borde mätaren gå upp på rött.

TS rör sig tempnålen i huvudtaget, inget eller lite?
Nålen är stendöd. Värme kommer i kupen.
 
D09
Ingper skrev:
Det kan de ju inte, för då är det inte firman som säljer.
Men vad vi menar är att man ibland aldrig låtit firman ta över bilen men använder ändå firman för marknadsföringen, låter firman stå för reparationer och tillfixning inför försäljning, men sedan säljer den privat och stoppar hela beloppet skattefritt i egen ficka och slipper alla åtaganden som det dessutom skulle fört med sig enligt KKL om firman rent juridiskt varit säljare av bilen. Mygel på ren svenska alltså.

Sedan finns det lite mer rumsrena varianter där firman har ett tydligt förmedlingsuppdrag, men då framgår det också av kontrakt och ansvarsfördelningen brukar vara reglerad om det är en seriös firma.

TS (?) skev någonstans att det är en enskild firma. Då är ju firman och ägaren/privatpersonen samma juridiska person. Om detta är samma person som också stod som ägare/säljare av bilen kanske det inte är så konstigt, och säljaren får då ännu svårare att påstå att det var "privatpersonen" med samma org/personnr och inte "firman" som sålde.
Kollade ägaruppgift på ytterligare en bil som firman har utannonserat via bytbil, samma ägare ( privatperson?målvakt?) och inte bilfirman eller firmans ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.