Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist skrev:
Vad vet du om hur kunder får reda på timpriset eller inte? Har du någon som helst koll på det eller vill du tro att du har det?
Samtliga mina kunder får alltid reda på vad timpriset är, för båda är intresserade av det.
Så jobbar jag och mina kollegor.
Om det nu finns någon klåpare som inte ger ut sitt pris måste man ju undra en stilla stund hur f-n man kan anlita en sådan kille.

Angående konkurrens så kan ni gnälla hur mycket ni vill, den är inte så dålig för tillfället som ni försöker beskriva den. Känslan är att privatkonsumenter håller i sina stålar nu och är det någon sektor som svänger kraftigt så är det byggsektorn.
Vad hade ni tänkt göra med alla utbildade hantverkare som får gå under lågkonjunkturen? Sen till nästa högkonjunktur finns bara gubbar kvar då alla unga skolat om sig.

Det går väl att lösa en del av det problemet med vit slavhandel, men så vill inte jag ha mitt samhälle.
Thomas i många fall har "gamla gubbar " betydligt bättre kunskaper Än "unga" som inte har skaffat sig någon erfarenhet och en sak till dom flesta blir "Gamla Gubbar" fast dom inte tror det
 
Thomas Lundquist skrev:
Vad vet du om hur kunder får reda på timpriset eller inte? Har du någon som helst koll på det eller vill du tro att du har det?
Samtliga mina kunder får alltid reda på vad timpriset är, för båda är intresserade av det.
Så jobbar jag och mina kollegor.
Det var verkligen inte det jag skrev. Jag sade att jag tycker det är helt orimligt att jämföra mackarnas och systembolagets priser med hantverkares priser. Systembolagets och tapparnas priser är det mest transparenta. Jag vet inte någon hantverkare som sätter ut sina priser ens på en eventuell hemsida eller sin reklam. Att jämföra dessa sektorer blir därför parodiskt. Men det är självklart att varje hantverkare svarar på en fråga om vad de tar timmen. Men det är, tror jag alla är överens om, inte i närheten av transparensen från mackarna och systemet.

Nej hantverkarna kommer inte att gå under. Vi devalverar inte längre utan som tyskarna och schweizarna interndevalverar. Det innebär att man måste vara beredd på att sänka sin egen lön. Det gäller allt från it-konsulter till hantverkare. Det gäller nog bara att bygg moderniserar och fattar vad det är som gäller nu för tiden. Att komma med slavhandelsargument är oerhört klent och direkt verklighetsfrånvänt. Resten av Europa konkurrerar med hela världen nu för tiden. ;) Tror ni tyska bilbyggare attt det är roligt när de får frysta löner och dylikt? :x

Tycker dessutom den här diskussionen om jobb som man inte vill ha och därför överfakturerar känns helt orimlig. Ocker är ocker. Hade det varit för 100 år sedan hade en ganska stor del av hantverksgillet doppats i tjära och fjädrar tror jag.;)
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Troligtvis tyckte han kunden sög, och ville säkra upp så att han inte skulle få jobbet :). Han har hur som helst kört med öppna kort och det fattar väl dom flesta att en hantverkare inte kan offerera 2 lax i timmen om man vill ha jobbet, trots att vi är många som är värda det :D
Du medger alltså till sist att det finns "seriösa" hantverkare som räknar på 2000:-/h :wow: man får till och med intrycket att du är så insatt i det hela att du själv ägnar dig åt samma sak, bevisligen är det i alla fall vad du tycker.

Och nej, han har inte kört med öppna kort.

Seriösa hantverkare tackar nej till jobb de inte vill ha, bara korkade dito gör som TL och skaffar sig själva dåligt rykte genom att straffa ut sig ;)

Den här killen ville ja jobbet, trodde han hade det i en påse och försökte sig på VBP, men misslyckades fatalt på alla punkter.
 
Thomas Lundquist skrev:
Så 250:- i timmen tycker du är dyrt (inklusive samtliga skatter och rot-avdrag) för en hantverkare?
Ja, jämfört med en sjuttis Explorer för 188:- så är det dyrt.
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Ja, jämfört med en sjuttis Explorer för 188:- så är det dyrt.
Ja det förklarar ju saken, men jag undrar bara varför du kastar dig in i den här debatten med det tänket.
Men du har nu levererat vilken nivå du ligger på.
 
Thomas Lundquist skrev:
Ja det förklarar ju saken, men jag undrar bara varför du kastar dig in i den här debatten med det tänket.
Men du har nu levererat vilken nivå du ligger på.
Som vanligt så klarar du inte att prata sakfrågor utan hela tiden ska du hålla på med tramsiga personangrepp.
 
Thomas Lundquist skrev:
Ja det förklarar ju saken, men jag undrar bara varför du kastar dig in i den här debatten med det tänket.
Men du har nu levererat vilken nivå du ligger på.
Nu var det ju inte jag som började att jämför priset på brännvin med hantverkarnas timdebitering, (http://www.byggahus.se/forum/hantve...kulle-ga-till-hantverkaren-4.html#post1636861), men jag försökte med mitt svar på ett lite ironiskt sätt visa att den jämförelsen var rätt meningslös. Men det gick tydligen inte hem.

Åter till frågan: "är 250 kr/tim dyrt?" Det är en fråga i samma klass som "är 17 meter långt?", "är 3.40 en bra tid" eller "är 43 ett bra resultat?". Dvs frågor som är fullständigt meningslösa när de är ryckta ur sitt sammanhang.

Om man återför det till hantverkstjänster: om 250 kr är dyrt eller inte beror ju helt på vad man får gjort på den där timmen. Om hantverkaren byter ett fönster på den tiden tror jag de flesta skulle tycka det är helt ok. Men om hantverkaren använder den timmen till att prata i telefon med andra kunder, eller att åka och köpa nya blad till sin brytbladskniv, eller om det råkar vara timmen mellan 15.00 och 16.00 när hantverkaren egentligen är klar men sätter upp den tiden på räkningen bara för att han inte hinner göra nåt annat jobb på en timme, då är det jävligt dyrt.
 
  • Gilla
Beltis
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Ja det förklarar ju saken, men jag undrar bara varför du kastar dig in i den här debatten med det tänket.
Men du har nu levererat vilken nivå du ligger på.
Thomas jag tycker Du ligger på en ännu lägre nivå
med det Du har levereraten massa trams som inte hör till saken
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Försvarar inte priset på något sätt men stod det 2000 :- i timmen på offerten eller är det som jag tror att du fått ett fast pris och sen har du räknat baklänges med det antal timmar som du tror att arbetet tar ? Om man är så säker själv på antal arbetstimmar förstår jag inte varför man tar in offert på fastpris, det blir alltid dyrare iaf på småjobb.
Självklart vill man som köpare ha en uppfattning om kostnaden för ett arbete av den som ska utföra det och det var det jag frågade efter, det stod hantverkaren helt fritt att välja hur han ville offerera det hela, fastpris eller /h med uppskattat antal arbetstimmar. I detta fallet är materialkostnaderna den största delen av kostnaden, eller borde vara. Jag har utgått från det pris han gav, dragit av de priser jag som konsument fått för materialet ,hantverkarens lär ju inte vara högre, dragit av ytterliggare 5000:- och därefter delat på 12h. Uppdraget skulle utföras på en dag av en person, mer än 12h arbetstid lär det inte behövas. Då blev beloppet 1198:-/h. Så när jag skrev 2000:-/h är det inte precis räknat i överkant, om man säger så....

Jag har förstått att det finns en del här på forumet som lever i villfarelsen att en hantverkare alltid debiterar 500:-/h och inget annat och om han gör det så går han antingen med förlust eller så är det något fel på kunden, och att det finns någon djupt rotad primitiv instinkt hos dessa individer som gör att de i alla fall som avviker från den egna villfarelsen måste försöka hitta en anledning till avvikelsen som beror på något annat än den, i deras sinnen, "perfekta" hantverkaren. :p Men de som har praktisk erfarenhet och har varit med i verkligheten vet att den ser helt annorlunda ut och det jag visar på här är ett typiskt exempel och anledningen till att det är så mycket diskussioner från många olika konsumenter här på forumet. ;)
 
Thomas Lundquist
Elkludde skrev:
Thomas i många fall har "gamla gubbar " betydligt bättre kunskaper Än "unga" som inte har skaffat sig någon erfarenhet och en sak till dom flesta blir "Gamla Gubbar" fast dom inte tror det
Ja du, det vet jag med att det finns. Men det jag försöker förklara är att glappet blir för stort. När gubbarna går i pension finns inga utbildade att tillgå utan på sin höjd twittrande lärlingar vid ett sånt här scenario.
Då om nåt kommer det att bli folkstorm hos dom få hantverksfientliga anonyma "skribenter".
 
Hantverksfientliga? Jag gillar inte när man blir blåst eller när tjänsteutövare inte gör rätt för sig. Det spelar ingen roll vad yrkesområdet är. Det är också allvarligt att du med flera ser mellan fingrarna när det gäller ocker.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Du medger alltså till sist att det finns "seriösa" hantverkare som räknar på 2000:-/h :wow: man får till och med intrycket att du är så insatt i det hela att du själv ägnar dig åt samma sak, bevisligen är det i alla fall vad du tycker.

Och nej, han har inte kört med öppna kort.

Seriösa hantverkare tackar nej till jobb de inte vill ha, bara korkade dito gör som TL och skaffar sig själva dåligt rykte genom att straffa ut sig ;)

Den här killen ville ja jobbet, trodde han hade det i en påse och försökte sig på VBP, men misslyckades fatalt på alla punkter.
Lilla gubben, varva ner lite.
Nej jag har inga problem om en duktig hantverkare drar på ordentligt på en offert om han varit hos en dryg j-a privatperson som tagit upp hans dyrbara tid.
Men det händer inte ofta då ni hantverksfientliga bara är en liten obetydlig grupp som är något högljudda bara.

Hur jag jobbar och vilket rykte jag har vet du uppenbart inget om, men kul att se hur du försöker skapa något för det kan du tydligen inte göra med händerna, haha.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Lilla gubben, varva ner lite..
Dina sakliga argument börjar tryta igen, ser jag :rolleyes:

Thomas Lundquist skrev:
Hur jag jobbar och vilket rykte jag har vet du uppenbart inget om,
Men du vet visst allt om mig, ja jag säger då det :rolleyes:

Jodå, jag har förstått att du tycker att alla som talar om hur verkligheten ser ut är hantverkarfientliga, när det i själva verket är det omvända med verklighetsfrånvända hantverkare som inte ens förstår konsekvenserna av sitt eget agerande ;)
 
Korvgubbe
Thomas Lundquist skrev:
Nej jag har inga problem om en duktig hantverkare drar på ordentligt på en offert om han varit hos en dryg j-a privatperson som tagit upp hans dyrbara tid.
Att ta ut en straffavgift i form av en extra hög timkostnad för att man inte tyckte om kunden känns ju inte speciellt seriöst...
 
Thomas Lundquist
Korvgubbe skrev:
Att ta ut en straffavgift i form av en extra hög timkostnad för att man inte tyckte om kunden känns ju inte speciellt seriöst...
Jag har inte skrivit att det är seriöst.

Det var väl en markering till den dryga personen att kanske tänka sig lite för innan nästa hantverkare kommer och tittar vilket jag kan förstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.