Dagens övning var att ta bort de plastmattor och kakelpartier som inte rivits ut vid saneringen, bila bort gammalt, (potentiellt kaseinbaserat) flytspackel, bila ur och avlägsna golvbrunnarna i det som en gång varit tvättstugan och sedan fräsa betonggolvet flytspackelrent i hela undervåningen inför den nya golvavjämningen. Vi kan väl säga som så att jag lär skippa gymmet idag...
 
  • WP_000500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så lite reglande av väggar...Förutom att tvättstugan ovan fått nya väggar så har även det som en gång varit den lilla gästtoaletten men som nu skall bli gästbadrummet reglats upp och förberetts en smula för "våtrummsvägg 2012". I samma veva så tog den platsbyggda infällda hall-garderoben form. Avloppen i taket skall trollas bort inom en snar framtid för att tillåta full höjd på taket även i hallen (det var sänkt 20cm tidigare). Bakom den infällda garderoben så kommer en monumental mediacentral att ta plats som samlar allt som har med EL, styr- regler- IT- och TV/Mediadistribution att göra. Utrymmet kommer ha sin egen ventilation för att hålla en dräglig temperatur. Överskottsvärme från mediacentralen kommer att återvinnas via FTX-systemet.
 
  • badrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Smart med återvinning av värmen i mediacentralen....
Ni har en del att göra... men kämpa på!!
Akta Er för arga snickaren!! :)
 
Odjuret skrev:
Smart med återvinning av värmen i mediacentralen....
Ni har en del att göra... men kämpa på!!
Akta Er för arga snickaren!! :)
Jag är nog för strukturerad för att hamna i hans program -skulle vara om jag går in i väggen då, men jag tycker faktiskt att det är ett skönt avbrott från att skriva drivrutiner, bootloaders och modda OS-kärnor och annat osexigt och istället att ägna sig åt husrenovering på heltid ett tag. Är väl 40-årskrisen, kan jag tänka mig....:)

I alla fall, veckan har mestadels ägnats åt att hålla handen ute hos en av mina kunder som stött på oväntade problem, styra upp elektriker och 230V-dragningen på övervåningen (blev till att skjuta lite från höften på vissa beslut, men det känns ändå riktigt bra nu när det är klart), fixa till lite småpyssel och att få bort berget av elavfall och gamla uttjänta vitvaror till återvinningen innan skiten snöat in helt (hade gärna sett att någon kom och hämtade det, men elavfall är ohemult dyrt att få hämtat, hos de jag hört mig för hos, så det fick bli ett par vändor med släp istället).
 
Veckan började med att slå dosor och slanga lågspånningssystemet, larmet, ethernet och TV/media för övervåningen.
Huset kommer att få ett heltäckande, separat rörsystem för lågspänning -det känns på ett sätt helt naturligt då jag set att lågspänningsbelysning som lågvoltshalogen men framförallt LED kommer bli mer eller mindre standard inom en inte allt för avlägsen framtid.

230V systemet blir därför ganska enkelt och inskränker sig till en massa vägguttag samt lamputtag i taket där man kan tänkas vilja pendla ner en lampa (1 i varje sovrum, några i det stora vardagsrummet och allrummet, någon i köet, samt över vissa utvalda fönster). båda systemen kommer att kontrolleras av ett KNX-system.

Vad gäller lågvolten så kommer alla drivdon att placeras centralt vid "proppskåpet" och styras via KNX. Larmet dras helt separat från KNX-systemet men ges möjlighet att trigga vissa larmfunktioner i varandra via IO-signaler.


Ett antal hundra meter rör som ska dras...
rörhög.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

230V-systemet på plats -tog bara totalt 16 timmar för den snabbe och effektiva elektrkern att slå dosor och slanga för KNX på hela övervåningen. Här har jag börjat slå dosor för resten (här ska en TV ska upp på väggen, så det blir 230V, CAT6 samt en dosa för TV-antenn/vad-som-nu-kommer-i-framtiden). 230V vägguttagen är 1,5-dosor för att få de jordade dubbel-uttagen att sitta "flush" mot övriga uttag. Kostar mer, är bökigare att fräsa hålen i OSB och gipsen, men det kommer bli snyggt när det är klart!
övervåninghalvklar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar bli lite att hålla reda på nere vid centralen...
central2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Far har sett till att få lite ordning och reda -potentiellt störkänsliga slangar ligger separerade från 230V och "elaka" LED-rör. Drivningen till LED-armaturerna kommer att gå i skärmad kabel för att minimera risken för störningar:
rördragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

230V till takuttag och vägguttag, lågvolt till LED-armaturerna och KNX-bus:en till "strömbrytarna". Det blir en del rör, även om man försöker samförlägga så mycket som möjligt...
dragningnästanklar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Var ett tag sedan jag uppdaterade... Dosor och slangar för 230V, lågspänning, larm och termostater etc. för övervåningen är nu klar och ytterväggarnas insida har fått ny plast, då den gamla knappast var åldersbeständig.

Eftersom det är ett obcent antal OSB och gipsskivor som ska upp på övervåningen så McGyvade jag och farsan en "skivsläde" i trappen mha några överblivna reglar och en tigersåg för att justera trappen en smula... Funkade klockrent -upp med 7-8 skivor i trappen och sedan klättra upp på övervåningen och hala upp dem en och en vartefter de behövs.

Utanpå den nya plasten det har det skruvats ett lager OSB, med hjälp av min nyfunna "BFF" Makita BFR550. Har även investerat i en uppsättning "Hole-in-One" för att snabba upp hålfräsningen för eldosorna. Har även kört med en "ett nummer större" dosfräs för OSBn då det går snabbare att fräsa och passa in skivorna när det är lite spel runt hålen för eldosorna. När sedan gipset ska på så får man vara lite noggrannare för att det ska se perfekt ut runt dosorna...
 
  • nyplast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skivsläde.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OSB2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OSB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket fiffig lösning, sparar mycket på kroppen! SÅnt gillar jag!!
 
lorens skrev:
Mycket fiffig lösning, sparar mycket på kroppen! SÅnt gillar jag!!
Ja, även om jag lär härstamma från en släkt av mer eller mindre mytomspunna svenska kraftkarlar så tror jag att jag inte fått hela den genbasen, om vi säger som så, så jag är jag noga med att undvika att slita sönder mig. Det blir ju en rejäl chock för kroppen om man går från stillasittande skrivbordsjobb, som jag gjort, till att köra ett projekt som detta ensam och på heltid...dock kan kreativiteten från mitt jobb som produktutvecklare och ergonomikunskaperna komma väl till pass när det skall McGyvas :)
 
Jag har också hunnit med att byta köksfönstret samt ett fönster i vardagsrummet. Bakgrunden var den att övernskommelsen med försäkringsbolaget blev att dom bara skulle riva och sanera. Entreprenören å andra sidan tolkade det som att dom skulle göra huset "tätt" igen. Entreprenören valde därför att lägga ut jobbet att replikera det illa brandskadade köksfönstret från 1978 till en möbelsnickare som spenderat ett inte oansenligt antal timmar på att bygga ett nytt från scratch. Detta visste jag inte om, så jag beställde ett fönster till köket som var 10cm lägre och som skulle flyttas upp 20cm så att en köksbänk kunde passas in där, samt ytterligare ett fönster på samma vägg, för att få "samma linje" över hela väggen. Hade jag vetat att entreprenören höll på och fiffa med fönstret så hade jag såklart bett honom att göra ett med nya måtten, men som tur var så gjorde möbelsnickaren köksfönstret som två fönster, och klockrent nog så har jag två andra fönster med exakt samma mått som är illa åtgångna och som kommer att bytas mot de nyreoplikerade köksfönsterdelarna.

I övrigt var det monumentalt struligt att byta fönstren rakt igenom. Det tog nästan tre dagar att få ordning på skiten. Allt som kunde strula strulade, allt som kunde vara snett var snett och vint, och dessutom var det blött och kallt så in i helvete (veckan då Stockholm snöade igen). Då det finns så otroligt mycket att göra invändigt på huset så fick jag ändra målsättning till att få fönstren täta och bra, men lämna finishen på utsidan till sommaren. All panel är nu på plats och sitter enligr konstens alla regler, men plåtarbetet är inte OK då vi inte kunde få tag på rätt dimensioner på plåtarna och snöstorm #2 var på g in. Får vänta till våren...
 
  • WP_20121210_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20121210_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20121210_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
I tisdags och onsdags var elektrikern här och drog bottenvåning och utomhusbelysning. När jag inte styrde upp eller assisterade elektrikern så passade jag på att termografera huset. Jag ville dels kolla hur jag lyckats med fönstren, men även söka av samtliga ytterväggar och tak efter problem *innan* jag plastar in och skruvar upp väggskivorna. Huset såg nästan oförskämt bra ut, men självklart hittade jag en del grejer. Tänkte bara nämna att jag jobbat med att utveckla IR-kameror så jag lånade hem en prototypkamera att termografera med. Kameran var dock inte helt kalibrerad och några döda pixlar var inte bortjusterade så lägg inte för stor vikt vid temperaturskalan eller mätvärdena (just say'n).

Så här ser väggen ut i synligt ljus (kameran tar visuellbilder samtidigt med IR-bilden men tyvärr hade jag kameran inställd på minsta möjliga upllösning varför visuellbilderna både är små och suddiga. I alla fall, notera hur totalt vanlig väggen ser ut i synligt ljus (visuellkameran), men hur otroligt tydligt man ser att någonting är jäkligt fel med väggen på IR-bilden):
DC_0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IR_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läge att plocka bort lite eldragningsjunk för att ta en närmare titt:
DC_0137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IR_0136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OK, det där ser helt klart väldigt märkligt ut -dags att kolla bakom isoleringsskivan:
DC_0139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IR_0138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett råttbo? En byggare som fuskat med att repparera skadad isolering? Vem vet, men nu är det i alla fall hittat och isoleringen åtgärdad och det är varmt, tort och tätt över hela väggen igen...
 
Det där med att termofotografera var inte dummt! Det borde man nog fundera på att göra på nybyggen också så fort man fått all isolering på plats.
 
tlundberg skrev:
Det där med att termofotografera var inte dummt! Det borde man nog fundera på att göra på nybyggen också så fort man fått all isolering på plats.
Hehe, kan säga som så att jag för några år sedan plockade med mig en kamera till fars nästan färdigställda nya hus då han misstänkte att entreprenörens gubbar fuskat lite väl mycket. Kan väl säga som så att entreprenören hade nog inte räknat med att farsan skulle hala fram en bunt IR-bilder visualiserandes ett inte oansenligt antal flagranta fel och problem med huset.

Ptoblemet är dock tolkningen av bilderna, som inte är alldeles trivialt för en lekman alla gånger. Bland annat så blir av naturen hörn kallare än öppna ytor och det kan vara svårt att veta huruvida det är OK eller inte. Är t ex hörnet på bilden nedan OK eller inte? Det ser ju fasligt "kallt" ut, men det beror på att färgsättningsskalan i det här fallet (färgskalan är en sk järnskala, som efterliknar färgen som ett järnstycke har beroende på hur varmt det är) justeras dynamiskt, dvs man letar fram kallaste och varmaste pixlarna i bilden och färgsätter sedan bilden utifrån det, vilket gör att man lätt kan lura sig.
IR_0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett annat exempel på min markplatta bakom snön -den riktigt glöder av värme, men är det verkligen så farligt?!? Man måste veta hur man ska tolka resultatet, helt enkelt...
IR_0174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rördragning... Då elektrikern gjorde ett ryck veckan före jul och drog all 230V till hela undervåningen (=massor) så var det dags för mig att dra resten innan "omplastningen". "Resten" innebär KNX-bus till alla knappsatser, lågvoltsnät till LED-armaturerna (obscent många), dubbel Ethernet samt TV/"vad-som-kommer-härnäst" till strategiska punkter, inne- och utegivare för bergvärme, kommunikationsrör till FTX, bergvärmepump etcetera, termostatrör till golvvärmefördelare, dold rördragning för hemmabiohögtalare i "biblioteket", skymningsdetektorer och rörelsedetektorer till fasaden, samt larm (kross- till alla glasytor och bryt- till alla öppningsbara fönster och dörrar i undervåningen samt volymdetektorer som komplement). Kort sagt så in i helvete mycket rör!

Larmdragningen tog nog mest tid då det blir en väldans massa borrande i reglar för att nå varje fönster och dörr, men då jag vet att trådlösa larm är så enkla att störa ut så får man helt enkelt bita i det sura och dra trådat. Tillsammans med fasadbelysningen, strategiskt utplacerade röresedeckare utomhus och skalskyddet så tror jag att sannorliketen att någon väljer att bryta sig in hos oss blir låg.

Dagens bild får bli en tagen liggandes raklång, halvt utslagen med armar som spagetti, på golvet i hallen med kameran riktad mot taket och "mediacentralen, navet-i-havet, knutpunkten dit allt samlas, el- tele- data -media och larm. Börjar bli rätt fullt i taket och skåpet, som synes:
 
  • WP_20121227_013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
O
Bra jobbat! jag är imponerad! Snygg dragning av flexrören i taket! Där behöver du inte sätta något tak.... Man ska inte dölja sånt.... *kabelporr*:p
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
När du nu har tillgång till värmekamera, så missa för allt i världen inte att täthetsprova huset. Bästa tillfälle är när plasten är monterad men inte skivorna. Då är det lättast att åtgärda eventuella brister.
Skapa ett invändigt undertryck och spåra luftrörelserna. Dessa är avsevärt viktigare än köldbryggorna.

Lycka till med fortsättningen!

David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.