Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
-MH-: snacka oförskämt att han skall acceptera det här beteendet. Han har ju lagt ut massa pengar och gjort aktiva val. Klart man inte vill att någon kopierar hans hus. Dessutom kommer det att påverka värdet klart negativt.
 
"Massa pengar"? Jo, visst är det dyrt att bygga hus, men om arkitektkostnaden är mindre än 1% så är det inte där det har gått "massa pengar".

Påverkar knappast värdet på huset, varför skulle de det?

Jag kan tycka det är rätt oförskämt att försöka hindra andra för att bygga ett hus de tycks gilla (som lagar och regler tillåter).
 
-MH- skrev:
Jag kan i ärlighetens namn tycka att TS skapar ett problem ur ingenting. Att ha behovet att tro att just ens eget hus är unikt, det känns lite väl krystat. Särskilt om man bygger i ett nytt område, där alla skall ha samma färgsättning som är inne nu. Erkänn, ni har valt svart kyl/frys? ;)

Om man vill vara unik, varför köpa en tomt i ett nybyggnadsområde? Och välja hus från en av alla så gott som identiska katalogleverantörer?

Tycker grannen har en bra inställning, han/hon kanske inte är förälskad i arbetet med skapa ett unikt hem, utan har andra intressen här i livet. Rätt tidseffektivt då att säga, "ett sådant där tar v i också, tack". Big deal. Känn dig smickrad, om du nu måste koppla ihop ditt liv med din bostad.
Men jag har inte valt ett hus från en katalogleverantör, men då jag inte önskar att hänga ut leverantören i detta skede då vi i övrigt är mycket nöjda blir det ju lite svårt att säga vem leverantören är, men 99% av forumsmeddlemmarna har har nog aldrig hört talas om leverantören.

Kök har vi inte kollat på eller beställt än så det vet jag inte vad jag väljer, troligen det som passar bäst i förhållande till det vi budgeterat.

Jag ville ha en husmodell som inte är allt för lika de andra husen i området, om det sedan byggs 15 sånna hus någon annan stans det stör mig inte, men nu är det tomten jämte och man väljer att kopiera allt, placering, garage, färgsättning osv.

Vi har även satt huset lite annorlunda så ytterdörren är i mångas ögon på fel sida av huset eftersom man måste gå runt hela huset, en lite lust men rätt ensam företelse för vårt område, även detta ska han ha.

Det är istortsätt som att han tagit ett kort på vårt hus och ska göra exakt lika dant på tomten jämte.

Grannen har tummen mitt i handen och visste inte ens vad en spade var för något...

Jag kan ju på inget vis se vad man vinner på att göra ett exakt lika dant hus på tomten jämte, en sak om en husbyggare smäller upp en rad med identiska hus, det gör man ju troligen för att bygga kostnadseffektivt, men detta brukar ju även då avspegla sig i priset.
 
-MH- skrev:
"Massa pengar"? Jo, visst är det dyrt att bygga hus, men om arkitektkostnaden är mindre än 1% så är det inte där det har gått "massa pengar".

Påverkar knappast värdet på huset, varför skulle de det?

Jag kan tycka det är rätt oförskämt att försöka hindra andra för att bygga ett hus de tycks gilla (som lagar och regler tillåter).
Jag vill inte hindra honom, det är fritt för hnom att bygga, men man behöver ju inte göra en kopia av hela min tomt på tomten jämte när det ligger 10 tomter identiska till storleken längs med en lång gata, då kan man iaf vara så fantasifull att man väljer en tomt 3 hus längre bort eller nått sånt, det går ju tex att vrida huset 90 grader elelr nått så är man ju i ett helt annat läge.
Nu är det ju tänkt som en kopia av hela rasket.
 
Pumba skrev:
Men jag har inte valt ett hus från en katalogleverantör, ...
De hade ett "koncept" som du betalade ynka 23.000:- för att anpassa? Kataloghus.
 
Det kan ju vara så enkelt att din granne inte ens kan förstå att det kan vara ett problem för någon. Han verkar inte lägga någon större vikt vid huset (eftersom han tycker att en "kopia" är OK) medan jag uppfattar det som att du ser huset som en del av dig själv. Det gäller att välja sina strider och såvida du inte på allvar tror att du ska kunna ändra på hans grundläggande inställning, så tror jag det bara är att släppa det och gå vidare.

Vad jag kan förstå så har din granne inte gjort något fel, moraliskt eller juridiskt, men du känner dig ändå störd av honom. Kom då ihåg att det inte är han som stör dig. Det är du som väljer att bli störd. Och det kan bara du själv påverka,
 
-MH- skrev:
De hade ett "koncept" som du betalade ynka 23.000:- för att anpassa? Kataloghus.
Du tror inte att han förlorar pengar på att grannen kopierar honom rakt av? Värdet på huset går naturligtvis ned. Tror inte du det?

Skulle de byggt två identiska hus från början så hade det sparats enormt mycket jobb på att synka den affären.
 
Kanske värdet går upp, för att man ser att fler faktiskt vill ha det just så?
Kanske förhandlingsläget hos banken blir starkare?
För i så fall blir det två hus som är producerade till en kostnad över marknadsvärde, på sikt ökar det taxeringsvärdena som ökar K/T-värdena och därmed indirekt marknadspriset/-värdet.


Jag tror att valet med okonventionell placering av entrén är en större risk om man vill maximera det ekonomiska värdet på kort sikt.

Det är som synse omöjligt att sia om värdets påverkan.
Värdet påverkas mer av hur det faktiska huset är utformat, hur det ligger i förhållande till skolor och infrastruktur, hur tomten är planerad - inte hur grannhuset ser ut, så länge det är hyfsat välskött.
 
StockholmM skrev:
Ett arkitektritat hus kostar åtminstone 5 gånger det du betalat, mer sannolikt 10 gånger. Om du för värderingen påstått för banken att huset är arkitektritat har du farit med osanning. Det du har är ett modifierat kataloghus.
Osanning? Huset är väl fortfarande arkitektritat oavsätt hur mycket pengar man lagt ner.

Håller själv på att rita vårt hus som ska byggas. Hade blivit skogstokig om någon byggt ett likadant på tomten bredvid.
 
Övervägt om det är viktigt nog att inte få ett likadant hus brevid (och samtidigt bli av med grannen)? Erbjud dig att köpa hans tomt för ett pris som gör att flyttar sig iaf längre bort. Förutsatt att du har möjlighet till detta.
Som sagt, inte säkert han ens överväger att byta tomt om han ens får en gratis ifall han får ut något av att förstöra för Er, det finns folk till ALLT.
 
-MH- skrev:
De hade ett "koncept" som du betalade ynka 23.000:- för att anpassa? Kataloghus.
Nu bor jag i en mindre stad och inte o Stockholm eller dyl men som jag ser det så ser jag inte det orimliga med att det kostar 23000kr+ moms för att få ett hus uppritat av en enskild firma som sysslar med att rita i autocad.
Känns som en ganska vettigt kostnad för en liten villa.

Antar då att tex min KA som kostar 12 000kr inklusive moms är rena skiten då med?
 
Vad gäller upphovsrätten så måste man skilja på ideell upphovsrätt och ekonomisk upphovsrätt. Man kan som beställare mycket väl äga den ekonomiska upphovsrätten till en byggnad, och därmed förbjuda arkitekten (och övriga konsulter) att använda arbetsresultatet någon annanstans. Finns så klart gränsdragningar på detaljer i en byggnad, men som princip går det utmärkt.

Däremot - gissar jag - skulle prisbilden bli en helt annan om man beställer modifiering av ett kataloghus från en arkitekt på de villkoren. Jag gissar också att den arkitektfirma som jobbar åt en husleverantör aldrig går med på att avtala att beställaren har den ekonomiska upphovsrätten till produketen. Det finns liksom inbyggt i affärsmodellen att kunna massproducera. Men jag gissar här.

Den idéella upphovsrätten kan man inte avtala bort, vad jag kan komma ihåg.

Jag tror att grundvillkoren i ABK (allmänna bestämmelser för konsultuppdrag) är att konsulten har rättigheterna till "verket". Vill beställaren ha det annorlunda får man modifiera villkoren, och då kanske med ett högre pris som följd.
 
Mattias Jönsson skrev:
Det kan ju vara så enkelt att din granne inte ens kan förstå att det kan vara ett problem för någon. Han verkar inte lägga någon större vikt vid huset (eftersom han tycker att en "kopia" är OK) medan jag uppfattar det som att du ser huset som en del av dig själv. Det gäller att välja sina strider och såvida du inte på allvar tror att du ska kunna ändra på hans grundläggande inställning, så tror jag det bara är att släppa det och gå vidare.

Vad jag kan förstå så har din granne inte gjort något fel, moraliskt eller juridiskt, men du känner dig ändå störd av honom. Kom då ihåg att det inte är han som stör dig. Det är du som väljer att bli störd. Och det kan bara du själv påverka,
Vi har sparat i 5 års tid för att kunna ha råd att bygga vårt hus, sen har väl i runda slängar lagt ett halvår på att få ett hus som är som vi vill ha det, det är ju många aspekter i det hela.
Dels är det ju oehört tråkigt och fantasilöst att bygga exakt samma
det är i mina ögon och många andras inte något som är positivt för värdet
Vi har lagt mycket energi, tid och i mina ögon en hyfsad slant på att få det som vi vill ha det.

Så visst huset betyder mycket för oss och det kommer med stor sannolikhet bli en hel del snack kring detta som även det kan leda till negativa saker i en mindre småstad.
 
Kul läsning för oss, men inte så kul för dig. Förstår din irritation. Jag gillar din vilja att bo i ett unikt hus.
Det låter ju nästan som en skräckfilm, som börjar med att någon försöker kopiera allt hos dig, det finns väl en film på det temat... Juridiskt blir det nog svårt. Jag tycker att du ska tala klarspråk med grannen, att du blir rejält förbannad om han bygger en exakt kopia. Du kan ju erbjuda dig att rita ett nytt hus för en billig penning, där du kan dra erfarenheter från ditt husbygge, men ett hus med en annan utformning.

/Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/
 
Jugend skrev:
Du tror inte att han förlorar pengar på att grannen kopierar honom rakt av?
Nej.
Värdet på huset går naturligtvis ned.
Troligen inte.
Tror inte du det?
Nej.
Skulle de byggt två identiska hus från början så hade det sparats enormt mycket jobb på att synka den affären.
Antagligen, kanske därför husbyggarfirman gärna ställer upp på det som det är nu?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.