Lite återkoppling.

Målningen av 80-talsbadrummet gick bra. De enda ställen där färgen släppt var där jag spillt silikon. Tätskikten var också helt OK fast det var lite gammalt. Vi målade med Beckers våtrumstäck (endast täckfärgen) efter tips från besiktningsmannen. Vi drog också in ventilation (saknades helt!) och satte en fresh intellivent.

Det blev ett helt annat badrum efteråt, och känns riktigt fräsht. Duschhhörnan blev en Scanbad Mia och kommoden en Bath Deluxe Korinth, båda på rea på Bauhaus. Skötbordet var ett blocketfynd. Totalen för renoveringen blev ungefär 11000:- varav möbler ca 4500:-, färg/målning ca 2000:-, ventilation ca 2500:- och elektriker ca 2000:-.
 
  • DSC_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Civilpolisen och 12 till
  • Laddar…
Snyggt! Med enkla medel kan man göra mycket :)
 
Snyggt!! Bra jobbat kul med kreativa ideer för begränsad budget.
 
Har du möjlighet att visa resultatet med våtrumstäckfärgen på lite närmre håll?

Vi sitter lite i samma sits med ett tråkigt badrum från -89 men som är fullt funktionsdugligt.
Har också planer på att måla och snygga till med ny kabin tills dess att vi får råd att göra om det helt.
 
Tackar. Vi är själva väldigt nöjda med badrummet. Den ursprungliga planen var att göra detta som en tillfällig uppfräshning, och sen göra om badrummet om några år. Fast nu ser det så bra ut att det kanske får bli kvar lite längre.

Jag var tvungen att ta med lite andra objekt på närbilderna för att kameran skulle få något att fokusera på. Golvet är också lite skräpigt på bilden. Våtrumsmattans och vinyltapetens struktur syns tydligt igenom färgen, men det är inte något som jag tycker är till någon nackdel.

DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De misstag som jag gjorde i renoveringen var att jag var alldeles för frikostig med silikon innan målningen, jag borde ha använt någon form av våtrumslim eller våtrumslatex istället för att fixa lösa tapeter och liknande. Och sedan borde jag ha köpt färgen på bauhaus istället och sparat in åt minstånde några hundralappar.
 
  • DSC_0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Snygg och smakfull renovering. En fråga: Hur har du fört igenom rören till kabinen i ramen? Tyvärr så syns det inte på bilden.
 
Jag mätte upp rörens läge och borrade hål i profilen innan montering. Profilerna är gjorda för att tillåta rördragning genom dem. Tyvärr blev det rejält besvärligt eftersom jag inte hade borr av rätt storlek. Hade jag gjort om det så hade jag mätt rörens diameter med ett skjutmått, köpt en metallborr av rätt storlek och borrat genom profilen efter montering. Eventuellt hade en vinkelchuck behövts till det.

Det kan sägas att profilerna var heller inte gjorda för det böjda hörn som en uppvikt vinylmatta har, så jag blev tvungen att såga av en bit av hörnen på profilerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Det där blev ju kanonbra! Har skjutit upp min egen badrumsrenovering men nu blev jag inspirerad att "snabbfixa" i alla fall lite. Bra info om hur du gjorde med profilerna med, skall läggas på minnet.
 
Snyggt som tusan!
har själv ett badrum som inte är så kul, med tråkig matta på väggar och golv, nu blir det nog ta mig tusan att måla om den.
Tack för inspirationen!
 
Sånt där gillas, att med enkla medel men med goda ideér göra något så bra!
 
Snyggt! Vad får golvet för struktur?
Är det halt och glatt, eller "segt" som en vanlig plastmatta, eller något annat?
 
Då jag jämför med plastmattan utanför så är det det "segt", men lite halare än plastmattan. Dock inte så halt att man riskerar att halka i duschen.
 
Stiligt! Låg budget är mer utmaning än en stor. Är det vita väggar eller vad skymtas vid handfatet?
 
  • Gilla
Fredrik Andersson8369
  • Laddar…
Frågar här, andra kanske är intresserade. Har bara ett badrum, tänkte mig en lösning där jag målar plastmattan i badrummet och tvingar med familj på semester en vecka.

Hur väl tror du det skulle det funka? Hur lång torktid, hur många lager?
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Golvet får samma struktur som underliggande plastmatta. I mitt fall någon slags melerad struktur.
Väggarna har kulören antikvit, S 0502-Y, vilket är samma standardvit som används till förmålade lister och annat. Det är en standardfärg, så man behöver inte någon brytning. Golvet är Beckers våtrumstäck Kulör BKC 1810 Bertil (Bas C).

Färgen bör torka i ungefär en vecka innan man spolar vatten på den så det är nog en bra idé att ta med familjen på semester. Tror den är övermålningsbar efter ett dygn ungefär. Jag har två lager. Innan målning tvättade jag väggen med målartvätt och t-röd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.