kamy skrev:
Eget hus i gamla stan:
[länk]
Oj vad sjysst, hade bankkontot varit lite fetare så, alla dagar i veckan... sedan var det här med o ha två dagisbarn också... :-/
 
"Tomtarea 53 m² (friköpt)" ... "Planbestämmelser Fornlämning" :p

Låter som nåt att sätta tänderna i för en gammal bäver!
 
kamy skrev:
Eget hus i gamla stan:
[länk]
Oj vad coolt!
 
mmm...platsbyggd badtunna?
 
Larsa skrev:
Oj vad coolt!
Är inte det väldigt billigt? Är det någon hake, om inte kommer det gå för 20m.
 
Suhagg skrev:
Är inte det väldigt billigt? Är det någon hake, om inte kommer det gå för 20m.
Stora Nygatan 17, som adressen är, har inget specifikt fornminnesskydd för byggnaden som sådan, utan det är det "generella" stadslagerfornminnet som utgör hela Gamla Stan det handlar om.

Det går alldeles utmärkt att söka på RAA och RAÄ-nummer Stockholm 103:1 för att få hela listan på vad som hittats och gäller i Gamla Stan ur fornlämningssynpunkt. Sen är det bara att hoppa vidare för den arkeologiskt och historiskt intresserade...
 
Dalbotös skrev:
Varför vill man ha en uppstoppad krokodil? :x
Håller med övriga talare att det var blandade känslor för det huset, funderar lite på varför man har valt olika takvinkel även på den andra byggnaden? Alltså inte den med stupet utan vinkeln mot den.
Är det verkligen olika takvinkel? Jag får intrycket att det är samma lutning på båda halvorna av taket, men på ena sidan går taket ut längre (över någon sorts uterum), vilket gör att takfötterna (korrekt pluralform???) hamnar på olika höjd.
 
Martin_B
Ja det är nog olika takvinkel, men det skiljer inte mycket, bara någon grad.
 
Martin_B skrev:
Ja det är nog olika takvinkel, men det skiljer inte mycket, bara någon grad.
På ena sidan takåsen stupar taket i nästan 90 graders vinkel. På andra sidan är takfallet omkring 45 grader, vilket framgår av bifogat foto -
 
  • Frövigavel01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog andra flygeln som diskuteras.....
 
Larsa skrev:
Det är nog andra flygeln som diskuteras.....
Frövigavel02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okey, nu fattar jag! Hittade ett bättre perspektiv, och har lagt in några stödlinjer.
Detta rör sig tydligen om talmystik, alternativt någon överkänslig estet...
 
Martin_B
billy, hehe där har du rätt gavel ja... huvudbyggnaden ser man ju klar skillnad mellan sådär 80 och 40-45 graders vinkel :) ...så riktigt sååå blind är jag inte heh
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Martin_B skrev:
billy, hehe där har du rätt gavel ja... huvudbyggnaden ser man ju klar skillnad mellan sådär 80 och 40-45 graders vinkel :) ...så riktigt sååå blind är jag inte heh
Men man KAN bli lurad av "mäklarobjektiv" ...
 
Trist hus, fin tomt. Det väntar på någon som köper och river huset och bygger ett nytt.

(svar på inlägg #1523/mod Trådar sammanfogade)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.