Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Glufsglufs skrev:
Nä..precis, varje företag vilken branch det än gäller vill ju tjäna så mycket som möjligt och det vet ju varenda kotte samt om det inte var tillräckligt lönsamt för småföretagare att driva eget så skulle inte alla småfirmor finnas utan bara de stora och du kan ju tänka dig själv vilka priser det skulle vara då....så...vad är problemet? Gnäll inte på hantverkarna utan kunderna som anlitar dom åter och åter igen i så fall.
Jag har inte påstått något om problem, jag påstår bara att det kan finnas anledningar för hantverkarna att förneka att prishöjningar skett pga ROT oavsett om det är så eller inte.
 
A
Glufsglufs skrev:
Visa hellre riktiga fakta där högre priser kan kopplas direkt till ROT, inget media "tror" har koppling.
Det är nog svårt att isolera parametern ROT till att vara den *enda* enskilda orsaken till en viss prishöjning. Men om du tror det är enklare kan du ju försöka visa det motsatta, dvs visa att ROT varken direkt eller indirekt lett till prishöjning så är ju det minst lika värdefullt för debatten.
 
Jugend skrev:
Varenda kökstillverkare som jag varit i kontakt med har sagt att det bästa är om jag använder deras montör. Sedan tror jag inte att det är montören som tjänar storkovan på det här precis utan det är ju tillverkaren. Montören konkurrensutsätts väl och pressas så det är säkert sämre marginaler än på andra jobb. Precis som en underleverantör i övriga näringar, tex fordonsindustrin. Men som konsument så blir du rekommenderad att välja deras montörer för att de kan grejorna, jobbar fortare, blir högre kvalitet etc. Men då skall priset vara lägre än om jag väljer en random montör på stan, i och med den certifierade egentligen skall jobba snabbare. Så har inte varit fallet när jag undersökt.
Ursäkta, men tillåt mig skratta lite lätt... ;)

Du vill ha ett snabbare och bättre jobb utfört billigare än om du tar en gubbe på gatan till att sköta projektet...

Hör du inte själv hur dumt det låter... ;)


Möjligt att de sagt så till dig, men då har jag en känsla av att de inte agerar mellanhand och tar ansvar som HTH gör utan de rekommenderar bara någon de samarbetar med...
 
thomasx skrev:
Om man frågar innan klippningen vad det kostar, vad får man för svar då?
Avsaknad av klar och tydlig prisinfo är ju den ständigt återkommande stötestenen när det gäller hantverkares kostnader, samt ofta fakturerad tid vs. faktiskt åtgången tid. Hos in frisör antar jag att det kostar 450:- oavsett om det tar 15, 20 eller 25 minuter... ;)


Jag betalar ungefär samma pris och då tar det en hel timme. På en "trendig" salong mitt i stan.
Det är ju upp till var och en hyr dyr frisör man väljer ;)

Precis så ta då fastpris så slipper vi det här tjafset i alla dessa trådar......
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Det är ju upp till var och en hyr dyr frisör man väljer ;)
Precis! Det gäller ju även andra serviceyrken som väljs helt fritt:D
 
Men allvarligt.....

Kan vi inte vara överens om att priset sätts utifrån rådande marknad, med eller utan rot.....

Det kan vara så att hela ROT-avdraget tillfaller hantisen.... -eller konsumenten, det är marknaden som styr detta.

Hade någon tänkt sig att ex. hantisen skulle säga: -nja jag bjussar på 50:-/h trots att jag kan få detta utefter rådande marknadsläge.
Eller som konsument: -Jag pröjsar 50:-/h extra för jag är på gott humör......

Nä just det. Utbud och efterfrågan.


Sen för att gå tillbax till ursprungsfrågan lite......
Jag tycker 300+ 2008 låter nästan orimligt lite för en vvs men det kan ju faktiskt varit så att man tex. kört en priskampanj för att stånga sig in på marknaden eller så var man ett relativt nystartat företag med behov av en kund/orderstock.

Hursomhelst så kan ett företag höja/sänka sina priser hur dom vill, det är liasom lite av vitsen med ett kapitalistiskt system med avtalsfrihet, men vi kanske ska gå över till kommunistvarianten, fast det är klart då blir det ju jobbigt för vissa tjänsteköpare att tjäna tillräckligt med pengar på sina dönicksjobb för att kunna lösa dessa.... bökigt, hur man än vänder sig så har man vecket bak.......
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Bort med ROT! Lägg pengarna i vård o skola istället!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ursäkta, men tillåt mig skratta lite lätt... ;)
Du vill ha ett snabbare och bättre jobb utfört billigare än om du tar en gubbe på gatan till att sköta projektet...
Hör du inte själv hur dumt det låter... ;)
Möjligt att de sagt så till dig, men då har jag en känsla av att de inte agerar mellanhand och tar ansvar som HTH gör utan de rekommenderar bara någon de samarbetar med...
Det finns ingen som helst mening med att försvara att kökstillverkaren utnyttjar sin distribution och säljer på kunden dyra lösningar. Det är självklart att tillverkarens egna hantverkare skall vara billigare än en random snubbe på stan. De jobbar ju mer regelbundet med produkten, kökstillverkaren kan göra en aggressiv upphandling och skall därför kunna sätta upp skåpen snabbare, i likhet med vad försäljaren i köksbutiken säger. Men det skall också leda till ett attraktivare pris för kunden. Deras fördel skall ju ses hos kunden inte bara i kökstillverkarens plånbok. Så är inte fallet när jag har tittat på detta. Och det tycker jag är dåligt! Tycker inte du det? Vad är det i så fall som är bra med det här ur konsumentperspektivet?
 
Monterat skrev:
Min frisör tar 450 spänn för 20 min. snaggning i princip inga verktygskostnader (jämfört med hantverkare iaf) och garanterat inga resekostnader.

Enligt er som rasar över timpriser på hantverkare borde han ju sättas i fängelse.
Du missar att det här, frisörtjänster, är en produkt som människor köper flera gånger om året. En takomläggning kanske man gör 1-2 gånger per liv. Hos frisören står det alltid en prislista och det kommer aldrig någon överraskning. Finns inte några likheter alls mellan dessa sektorer. Möjligtvis att man har ett fastpris.
 
Jugend skrev:
Du missar att det här, frisörtjänster, är en produkt som människor köper flera gånger om året. En takomläggning kanske man gör 1-2 gånger per liv.
Ok, så det gör det ok att ta motsvarande 1000 sek/h för en tjänst? för det var ju det Monterat ville påskina....
Att det sedan skiljer en del i dom olika tjänsterna är ju inget konstigt.

För egen del så får frisören ta vad den vill i betalt !
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Det finns ingen som helst mening med att försvara att kökstillverkaren utnyttjar sin distribution och säljer på kunden dyra lösningar. Det är självklart att tillverkarens egna hantverkare skall vara billigare än en random snubbe på stan. De jobbar ju mer regelbundet med produkten, kökstillverkaren kan göra en aggressiv upphandling och skall därför kunna sätta upp skåpen snabbare, i likhet med vad försäljaren i köksbutiken säger. Men det skall också leda till ett attraktivare pris för kunden. Deras fördel skall ju ses hos kunden inte bara i kökstillverkarens plånbok. Så är inte fallet när jag har tittat på detta. Och det tycker jag är dåligt! Tycker inte du det? Vad är det i så fall som är bra med det här ur konsumentperspektivet?
Så hantverkarens erfarenhet är inte värt något ? Om han/hon har monterat 500 kök så har man liksom kommit in i ett arbetssätt som är smart och effektivt och man har lärt sig av sina misstag, man ser även lösningar på problem som uppstår fortare än en hantverkare som gör lite allt möjligt. Om hantverkaren får en slant av tillverkaren för att montera ett kök som kanske är lite prispressat för hantverkaren så är det väl inte mer än rätt att tjänar in de pengarna som han normalt skulle haft för att montera ett kök. Om man är duktig och gör ett bra jobb skall man väl kunna tjäna en slant extra som bonus?
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Precis! Det gäller ju även andra serviceyrken som väljs helt fritt:D
Ja visst, frågan är bara hur medveten man blivit om hur dyrt det de facto kommer att bli... :)
 
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Det finns ingen som helst mening med att försvara att kökstillverkaren utnyttjar sin distribution och säljer på kunden dyra lösningar. Det är självklart att tillverkarens egna hantverkare skall vara billigare än en random snubbe på stan. De jobbar ju mer regelbundet med produkten, kökstillverkaren kan göra en aggressiv upphandling och skall därför kunna sätta upp skåpen snabbare, i likhet med vad försäljaren i köksbutiken säger. Men det skall också leda till ett attraktivare pris för kunden. Deras fördel skall ju ses hos kunden inte bara i kökstillverkarens plånbok. Så är inte fallet när jag har tittat på detta. Och det tycker jag är dåligt! Tycker inte du det? Vad är det i så fall som är bra med det här ur konsumentperspektivet?
Men "tillverkaren" har sällan egna hantverkare, och om dom har det så ser jag ingen som helst anledning till att sänka priset mot din hittehantverkare.

Men som handelsskolad så tittar man på kvantitet före kvalitet, siffror före en färdig produkt.
Kanske bör något annat schemaläggas för framtida elever på handels.
Att enbart flytta"värdepapper" är knappast något för framtiden.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Ja visst, frågan är bara hur medveten man blivit om hur dyrt det de facto kommer att bli... :)
Ja, det gäller att vara medveten vilket dom flesta är. Om inte, så är man väl berättigad till hjälp här i Sverige ;).
 
Jugend skrev:
Det finns ingen som helst mening med att försvara att kökstillverkaren utnyttjar sin distribution och säljer på kunden dyra lösningar. Det är självklart att tillverkarens egna hantverkare skall vara billigare än en random snubbe på stan. De jobbar ju mer regelbundet med produkten, kökstillverkaren kan göra en aggressiv upphandling och skall därför kunna sätta upp skåpen snabbare, i likhet med vad försäljaren i köksbutiken säger. Men det skall också leda till ett attraktivare pris för kunden. Deras fördel skall ju ses hos kunden inte bara i kökstillverkarens plånbok. Så är inte fallet när jag har tittat på detta. Och det tycker jag är dåligt! Tycker inte du det? Vad är det i så fall som är bra med det här ur konsumentperspektivet?
Ärligt talat... Skärp dig !! ;)

Naturligtvis är det dyrare att anlita proffs än amatörer !
Kökstillverkaren gör inga aggressiva upphandlingar på montagen eftersom de inför varje sålt kök där kunden behöver hjälp med projektet, kontaktar de montörer som de samarbetar med...
Jag kan lova dig att den timpengen jag får för att montera ett sådant kök är betydligt lägre än jag debiterar på andra jobb. ;)


Om du ska klippa dig och har två alternativ, vem betalar du mest pengar till ???

1. Frisöreleven på gymnasiet.

2. Salongen på stan med en välrenommerad och erkänt skicklig frisör som vet vad han sysslar med.

Svara bara med 1 eller 2... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.