Intressant superpin. Se till att belasta 3kw pucken ordentligt. Tycker problemen uppstår oftast när den varit igång ett tag.
 
@superpin: Mina idag levererade har datum:
27/10/12 Dimmer
30/10/12 2x1,5
28/08/12 1x3

Intressant att du har ett datum i framtiden....
 
@superpin. Boppen på micasavede forumet rapporterade en intressant grej. Han har (liksom jag) problem med dom puckarna som ligger närmast Veran. Av mina 25 enheter är det dom som installerats närmast Veran som krånglar på/av/på/av.

Hur är det hos dig?
 
Fick föresten min AN158 plugin med strömförbrukning (som var restad) hos Vesternet idag också.

20121115_202734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Veras gränssnitt syns förbrukningen (i Watt) i ena hörnet. Så nu kan jag trigga en scen på förbrukning som t.ex. berättar att tvättmaskinen är klar.

plugin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hek skrev:
Av mina 25 enheter är det dom som installerats närmast Veran som krånglar på/av/på/av.
Menar du rent fysiskt?
 
erikssonjorgen skrev:
@superpin: Mina idag levererade har datum:
27/10/12 Dimmer
30/10/12 2x1,5
28/08/12 1x3

Intressant att du har ett datum i framtiden....
Oops, slant lite där, det står 30/10/12 på den.

Vilken version är dina dimmers?

hek, den sitter på min utebelysning så jag låter den vara tänd hela natten. Den förra klarade ju ett par timmar så jag har inte ropat hej ännu.
 
hek skrev:
Har installerat 5 ytterligare enheter idag varav två av husets besvärligaste. Där jag har trappkoppling x 2 + dimmer.

Enklast var att nyttja två trådar (från trappkopplingen) och parallellkoppla brytarna (se figur). Sätt sedan parameter 14 till 0 för att akitivera monostabil brytare. Slutligen stoppar man in en fjäder i båda brytarna för att dom skall bli återfjädrande.

[bild]
Hej hek,

Försöker få igång en Fibaro Dimmer ikväll. Hjärnan är inte riktigt med.
Idag har jag två brytare kopplat i trapp enligt standard.
I dosa 1: fas (L), 2 trådar till nästa brytare (dosa 2)
I dosa 2: 2 trådar från dosa 1, Tändtråd till lampa.

I din lösning måste du ha blivit tvungen att dra en tråd tillbaka från dosa 2 till dosa 1? Vilket torde vara tändtråden? Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom verkar du inte använda S1. Behöver man inte det för att "Include"?

I manual visar de ett exempel men där saknas Sx:
Kanske är detta för att trigga S2 (direktassociation)?
Screen Shot 2012-11-15 at 9.39.29 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg även denna tråd där det verkar vara löst lite annorlunda:
http://www.byggahus.se/forum/el/200859-dimmer-fibaro-trappkoppling-lost.html

J
 
Redigerat:
@nyfniken: Ja.. fysiskt avstånd. Hur menar du annars?

@erikssonjorgen: Observera att du inte behöver använda Sx utgången på dimmern om du inte vill. Byt ut Sx mot S1 i bilden ovan för dimmern. Dra L (om det inte redan finns) till brytare 1 och en tråd tillbaka till S1. Och gör samma till din andra brytare och koppla också den in i S1.
Viktigt är ju då också att dina brytare är återfjädrande.
 
hek skrev:
@erikssonjorgen: Observera att du inte behöver använda Sx utgången på dimmern om du inte vill. Byt ut Sx mot S1 i bilden ovan för dimmern. Dra L (om det inte redan finns) till brytare 1 och en tråd tillbaka till S1. Och gör samma till din andra brytare och koppla också den in i S1.
Viktigt är ju då också att dina brytare är återfjädrande.
Så här?:
Fibaro_trapp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp.
 
hek skrev:
@nyfniken: Ja.. fysiskt avstånd. Hur menar du annars?.
Jag tänkte att det kunde ha betydelse i vilken ordning man registrerade enheterna, att de eventuellt hamnade i en "kedja" och därmed skulle kunna vara "olika långt bort" från veran.
 
superpin skrev:
Oops, slant lite där, det står 30/10/12 på den.

Vilken version är dina dimmers?
Precis fått igång min första Fibaro. Undrar fortfarande varför Fibaro har en ritning där de använder S2 som trapp. Måste vara en gammal ritning då den även saknar Sx. S2 triggar enligt manual en annan device (och nu kanske en scen?).

@superpin: Det jag antar är version: 3,3,42,1,9 (1,9???)

Tack för superfin hjälp ikväll hek och övriga!

/J
 
hek skrev:
@superpin. Boppen på micasavede forumet rapporterade en intressant grej. Han har (liksom jag) problem med dom puckarna som ligger närmast Veran. Av mina 25 enheter är det dom som installerats närmast Veran som krånglar på/av/på/av.

Hur är det hos dig?
Och nu är "boppen" här också, men under annat alias ;-) Jag bad Micasaverde kika på felet eftersom jag på ett sätt tycker det känns mer som det har med min Vera Lite att göra än med Fibaro-puckarna (testar dock med en Aeon Labs-mottagare nu och den "störs inte på samma sätt - så kanske Fibaro's puckar är känsligare eller nåt?). Återkommer med om de tycker felet ligger i Vera'n eller om de skyller på Fibaro!
 
Välkommen! :)

Jag har också ersatt två krånglande Fibaroswitchar med Aeon och då har det inte varit minsta tendens till problem. Mina är dessutom inte speciellt nära Veran, men de två platser jag testat på har varit inne i en lysrörsarmatur och bredvid en luftvärmepump.

Kan ju meddela att min nyaste Fibaroswitch inte ballade ur första natten så vitt jag märkte. Nu sov jag ju större delen av tiden men med de andra har jag ju märkt av felet inom några timmar så jag är hoppfull.
 
God kväll,
Har nu låtit eldirekt.se jobba lite och plockat ihop ett gäng kron- och dubbeltrappbrytare samt ett gäng impulsfjädrar. Ska brytarna fjädra tillbaka till bruten krets eller sluten. Dvs vilket är neutralläget som Fibaro vill ha?

Får snart handla en flaska med något gott till hek så som jag misshandlar hans tråd... :surprised:

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.