Status
Tråden går ej att kommentera.
Drygt 13 mdr är det. Dessutom är marknaden då värd det dubbla, dvs 26 mdr, eftersom avdraget är hälften av arbetskostnaden. Det är mer än fyra gånger krogmomssänkningen. Så helt klart har det påverkat branschen. Det har blivit dyrare men det har också blivit bättre än före ROT då det inte gick att få tag på en vit hantverkare. Dessutom tycker jag att kvaliteten på hantverkare som erbjuder sina tjänster blivit bättre, eller så har jag haft tur. Det som behövs är en bättre kunskap om priser och hur man ska planera och tänka vid upphandlingen. Man ska exvis samla ihop så mycket jobb som möjligt så att killarna är fullt sysselsatta hela dagar och kan räkna hem jobbet. Då kan man förhandla om priset. Småjobb blir ju alltid dyra. Har funderat att prata med grannarna på landet om att gå ihop med saker en gång om året så vi får småjobb gjorda till rimliga priser.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag syftar t.ex på att jag till stor del renoverar kunders kök och då pratar vi materialinköp för typ >250000 för kunden (köket)
Reält OT, men alltså, det här övergår faktiskt mitt förstånd.

En ny bil kostar betydligt mindre. Och då får man servon, en komplett förbränningsmotor, glas, airbags, ljudanläggning m.m.

Vad är ett kök? Några spånskivor med förborrade hål, lådor,gångjärn, fronter, en stor bänkskiva och någon blandare.

Bilen överlever ju dessutom köket.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Det är ju lite annorlunda i Skåneland än snittet i övrigt
Kan du utveckla det ? :rolleyes:
 
250 papp får väl anses vara ett top of the linekök och motsvarande är väl en MB/Audi/BMW för kanske 600k.......

Tveksamt om den håller i 20-25 år dessutom.......
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Precis pappskallen... man får ju jämföra äpplen med äpplen... ;)

De kök jag jobbar med är inte heller bara...
"Några spånskivor med förborrade hål, lådor,gångjärn, fronter, en stor bänkskiva och någon blandare."

Det är allt som oftast granitskivor och mycket mycket lull-lull samt i de flesta fall inkluderar det vitvaror med...
 
Nope Palles verksamhet är nog mer beroende av ränta, stigande tillgångspriser och ränteavdrag än av rot det kan jag hålla med om. Frågan är hur många av Palles kunder som lägger ut 300 000 i eget kapital på nytt kök. :) Det är helt klart över mitt förstånd.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du utveckla det ? :rolleyes:
Man lägger ju gärna lite mer vidlöftig
 
Jugend skrev:
Nope Palles verksamhet är nog mer beroende av ränta, stigande tillgångspriser och ränteavdrag än av rot det kan jag hålla med om. Frågan är hur många av Palles kunder som lägger ut 300 000 i eget kapital på nytt kök. :) Det är helt klart över mitt förstånd.
Huvudet på spiken för så är det nog...
Det går över mitt förstånd med hur man kan lägga så mycket pengar på ett kök men det är ju upp till var och en å jag klagar inte :p
 
Elkludde skrev:
Det är ju lite annorlunda i Skåneland än snittet i övrigt
I så fall lär ju då skåne sträcka sig upp till Dalälven.....
 
Elkludde skrev:
Man lägger ju gärna lite mer vidlöftig
Sorry men jag förstår dig inte... :x
 
Thomas Lundquist skrev:
Rot- avdraget kom först och främst för att rädda jobb. Sen att det bromsade upp den svarta marknaden var en bra bonus.
Nu börjar läget likna -08 med alla varsel och hushållen börjar hålla i kulorna.
Rotavdraget borde bli obligatoriskt, det är ett bra system som gör att hushållen får en chans att göra saker vitt som dom inte hade gjort utan avdraget.
Var finns det "folket" som vill ta jobben svart igen? Jag ser ingen som helst ökning.
Det verkar mest gynna hantverkarna... Har haft badrumsofferter ute för ett badrum på 3kvm fått pris på 180 000kr utan posrslin å kakel. Väggarna är lättbetong och golvet är platta på mark.

Varför ska jag gynna hantverkare med mina skattepengar?

Om man ser till ett stort bolag idag som hotas med konken, varför stötta hantverkare med sysselsättning som ej gynnar beställarna?
 
Snacka dyr offert!! :x
Nja Tiger79 jag tror egentligen att branschen bara behöver styras upp och att ROT kan finnas kvar. Lite som en annan bransch som ballat ur, taxiverksamhet. Hantverkarna fixar inte det själva då alltför många gynnas av rådande marknadsklimat så då får staten gå in och styra upp det hela.
 
Jugend skrev:
Snacka dyr offert!! :x
Nja Tiger79 jag tror egentligen att branschen bara behöver styras upp och att ROT kan finnas kvar. Lite som en annan bransch som ballat ur, taxiverksamhet. Hantverkarna fixar inte det själva då alltför många gynnas av rådande marknadsklimat så då får staten gå in och styra upp det hela.
Av fyra offerter svarade två, de andra lovade att svara efter på tryckningar...

Hantverkarna kan välja och vraka med jobb, vårt var väl för litet. Så därför skämt offerterna...
 
Thomas Lundquist
Tiger79 skrev:
Det verkar mest gynna hantverkarna... Har haft badrumsofferter ute för ett badrum på 3kvm fått pris på 180 000kr utan posrslin å kakel. Väggarna är lättbetong och golvet är platta på mark.

Varför ska jag gynna hantverkare med mina skattepengar?

Om man ser till ett stort bolag idag som hotas med konken, varför stötta hantverkare med sysselsättning som ej gynnar beställarna?
Dina offerter tenderar till att hantverkarna inte ville ha jobbet. Kanske personkemi eller något?

Nu vet inte jag hur komplicerat ditt badrum är, men 180.000 för det du beskriver är ingen "standard" för 3 kvm.
Runt en hundring kan jag tänka mig att det kan kosta inklusive byta brunn och flytta in avlopp i vägg.

Dessutom gynnar varken du eller någon annan den byggare som gett dig offerterna, för ingen godkänner den offerten.
Det är ungefär som det där stora bolaget du skriver om.
Dom är också för dyra för den service och kvalité dom erbjuder.

Klart att även ROT-avdraget gynnar företagen, det räddar mängder av jobb.
 
Thomas Lundquist skrev:
Rot- avdraget kom först och främst för att rädda jobb. Sen att det bromsade upp den svarta marknaden var en bra bonus.
Nu börjar läget likna -08 med alla varsel och hushållen börjar hålla i kulorna.
Rotavdraget borde bli obligatoriskt, det är ett bra system som gör att hushållen får en chans att göra saker vitt som dom inte hade gjort utan avdraget.
Var finns det "folket" som vill ta jobben svart igen? Jag ser ingen som helst ökning.
Problemet är ju bara att ROT snedvrider konkurrensen mellan branscher. Andra branscher som ska konkurrera om samma plånbok är ju klart missgynnade. Då petar man inte en restaurangmomssänkning. Vad är nästa? Sänkt moms på CD-skivor? Musikbranschen brukar ju klaga högljutt.

Nej, det enda långsiktiga är att sänka tjänstemomsen. Det gynnar alla som säljer tjänster till konsumenter, oavsett branschtillhörighet. Det lirar ju väl med klimattänk och allt. Men storleksordningen 10 miljarder räcker väl inte till många procentenheters sänkning...
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.